Vasektomi
Vet inte hur det stavas men men.. Detta har dykt upp på några ställen tidigare, och nu har ju Sarae utfört detta på en av sina.
det jag undrar är; Hur blir beteendet på hanen sen? Är han fortfarande man i alla avseenden utom det fertila? Vad finns det för kända biverkningar? Något anat man bör veta om detta ingrepp?
Min PhillePhoenix har ju ballarna kvar så länge Aviendha inte har sår i nacken ;) Detta kan kanske vara ett alternativ, så varför inte ta upp det med folk som kan veta mer äv vad jag gör?
Paulina
En vasektomerad hane beteer sig precis som en okastrerad hane gör. De går alltså i brunst, revirmärker, luktar och kan para sig som andra hanar. den stora skillnaden är att de inte kan få valpar (om vasektomin blev lyckad vill säga) Vissa biverkningar jag bara hört talas om, men aldrig hört om någon hane som råkat ut för, är att de kan få ont eftersom de inte får utlösning. Sen kan operationen bli mindre lyckad i det att han förblir fertil, vasektomin kan reversera och sädesledaren "växer" ihop igen. sen finns de väl även de som inte kan para sig efter det heller. Ingreppet är lite mer komplicerat än en kastrering på en hona, mycket pill jobb och det finns ytterst få veterinrer som vet hur det skall genomföras. vet knappt om det finns någon förutom min som ens gjort de på iller de senaste 5 åren.
jag har haft turen att ludde är och förblir 100% rumsren. han markerar endast på lådan. och än så länge funkar han med alla de andra. även om han ibland kan vara lite för ivrigt med buffy och stitch
Men ifall de får smärtor så går det väl att akut-kastrera? Eller hjälper inte det? Vill ju inte att han ska ha ont.
Jag tycker att han beter sig riktigt bra. Han luktar lite skarpare och om markeringar är de "skvättandet" de syssla med så händer de max två gånger per dag här hemma, så det tycker jag inte är så farligt.
Anledningen till att jag är in o nosar på ämnet är just teorin att en tidigt kastrerad (alt kastrerad) löper större risk att drabbas av gängse sjukdomar, som är vår stora fasa..
Paulina
#2 ja, då kan man kastrera dem så skall det vara lugnt. men att detta händer e som sagt ovanligt.
jo precis…det där med sjukdomar är min stora fasa, så det var en av anlednigarna till att ludde blev vasektomerad
#3 ja det förstår jag.. Finns det någta studier på hur stor risken är om man låter kastrera? Har smått funderat på att om Phoenix fortsäter vara som han är nu (han gick in i brunsten för 2-3 månader sedan) så kanske han får gå okastrerad. Aviendha är ju steriliserad, och jag har (än) ina problem med hans hormoner eller andra manliga aspekter ;)
Paulina
#4 tycker du att han funkar bra okastrerad så tycker jag att du skall låta honom fortsätta gå okastrerad så länge du orkar…å har du ingen okstrerad hona hemma så gör det ju inget.
med sjukdomar? bra fråga….men om man tittar på t.ex usa så blir de flesta illrar sjuka innan 3 års ålder, de flesta blir sällan äldre än 4-5 år, och ingen dör naturligt. Detta är djuraffärs illrar oftast som alla kastreras tidigt (innan de säljs). men sen har man även de illrar i andra länder där de kastreras vid t.ex 6 månader, även där är sjukdomsfrekvensen hög. titta på england. De som haft iller i flera år, de som jobbar med sina illrar , föder upp m.m har ytterst sällan kastrerade djur, de lever ute och äter naturligt. sjukdomar som insulinom och binjuretumörer existerar i princip inte där. Men sen tittar man på de som har engelska illrar i england, men har dem som vi: inomhus, på torrfoder och kastrerade, där är insulinom och binjuretunör frekvensen lika hög som hos oss. Så det finns ett klart samband. Alla tror att engelska illrar är så bra, visst de lever längre, de slipper sjukdomar. men importera en sån, sätt den i en klägenhet, kastrera och ge den torrfoder så är risken stor att den strax har samma sjukdommar som alla andra. Det är inte bara generna som spelar in, utan hur de lever.

här kommer min pungolle vara kastrerad tills jag inte orkar med han längre=)
Ja absoult, jag har ju inten hona men tycker att det är bra att så smått börja samla info, det kan ju faktiskt bli som så att man går och skaffar sig en till illerhona, och där är det ju knivigare om jag har en okastrerad hane.
Hur länge är en hane i brunst, och hur ofta brunstar de?
Paulina
#7 de brunstar en gån om året, och de kan börja så tidigt som i november december och hålla på hela sommaren hehehehe så räkna med halva året, minst :P
#8 man borde altså kunna säga att de är brunst-fria 4-5 månader om året =P hehe
Paulina