Skabb
Mina filurer visade sig ha skabb igår på Yran, attans. Veterinären sa att jag kunde prova Frontline…ska man i sånna fall dosera enligt pappret? Eller ska man be om Stronghold på en gång? Ngn som behandlat nyligen ??

vilken vett sa detta han som var på yran? kunde inte han skriva ut recept till dig direkt eller måste du till en ny vett för att få en dos stronghold?

Jeg bruker stronghold på mine og er kjempe fornøyd med det! De få gangene jeg er uheldig å finner skabb på mine små så setter jeg stronghold, og etter noen dager er krypene borte! Så jeg vil anbefalle deg stronghold! (Jeg synes det virker som om stronghold er bedre enn frontline, men det er bare min mening!)

#2 Jag satsar nog på Stronghold då. Så slipper jag dutta dit ett medel som kanske inte hjälper…är ju inte bra att utsätta de små liven med allt för mycket medel! :)

Det har du helt rett i! Lykke til! Synes foresten at du har utrolig nydelige ildere! Så dem på yran! 

Vis av erfarenheten (tyvärr) säger jag hoppas över Frontline och gå direkt på Stronghold. Det får du ändå göra till slut iallafall. Så bara du både illrarna och din plånbok det:)

Tänk på att du ska behandla 2-3 ggr per iller med 2-3 veckors mellanrum (om det räcker med 2 behandlingar så är det bra, men ev kan det behövas 3 doser/iller för att ta kål på krypen). Du behöver alltså flera paket…
vissa veterinärer vill behandla som man behandlar katt, dvs bara en gång…

#6 varför behövs det bara en gång till katter medans en iller nehöver 3?

De gangene jeg bruker stronghold bruker jeg bare en dose, og mine ildere blir alltid fri for skabb… Så jeg skjønner ikke hvorfor du må bruke 3doser…det har aldri skjedd her hjemme.. her hjemme er det mange ildere.. for vi driver en omplasseringstjeneste, å her kan det fort komme inn ildere med skabb…. men en dose tar altid kål på krypene…

#8 men äggen dör ju inte av medlet och kläck ju efter 21 dagar sägs det på detta forum

jeg har hvertfall kun brukt 1dose og det har vært nok! Ellers så kan du dryppe ojle i ørene dems ett par ganger om dagen, så drukner du krypene.. Vet at noen i norge har tatt midden på den måten også…
jeg vet at stronghold ligger i pelsen og fungerer i 30dager etter at du har satt en dose.. det står på pakene vi kjøper her i norge…

okej men vad är det för olja ni använder i norge då? för här i sverige är dom flesta emot olja av olika anledningar

den ojen jeg har brukt er noe som heter solsikkeolje! helt vanlig olje som man får kjøpt i butikken!

#12 okej då är det frågan vad det heter på svenska=) förlåt men jag är super dålig på norska även andra språk haha det är knappt jag försåt mitt eget ibland =P

hehe! =) hvis du kjøper olje som blir brukt i mat, en mild olje! så skal det gå bra!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordn%C3%B6t
Her har du en olje du kan dryppe i ørene på småtassene dine! =) denne oljen kan du også gi som godis!

Jordnötsolja¹ Solrosolja heter de oljene som jeg bruker!
vet ikke om linken over egentlig var noe til hjelp! så da skriver jeg heller hva oljene heter her! =)
Jag kör alltid oxå på Stronghold och har senaste gången bara behandlat en gång och det har funkat kanon.
Äggen käcks efter 21 dagar men strongholden ska vara verkade i upp till 31dagar (enl vad jag har hört) så då ska ju de äggen som kläcks oxå dö.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#15 tack tack det hjälpte mycket=) men jag har hört att olja kan ge svamp med mera i öronen.
#16 jo då ska man bara behöva behandla 1 gång. onödigt med för många
Ferretcrow! Man kan i princip dränka skabben med hjälp av olja men då måste man droppa i öronen var eviga dag tills äggen också har kläckts och lite därtill. Under tiden kan illern få svamp och så.
Det ska egentligen räcka med 1 dos utav stronghold men jag tror att mkt har med att göra att illrar sover överallt och det är omöjligt för oss att hela tiden tvätta alla saker dem sover i,leker med osv under tiden som alla skabbdjur ska dö.
Men sen har vi nästan alltid fler än en iller och man kan ha 6 illrar vara bara en har skabb i ena örat! Och allt är så individuellt och tänk att ha 3 illrar och skabb och att alla skabbdjur ska dö och förintas under 1 månad. Det är svårt att tvätta och hålla efter under behandlingen!
Som här hemma, Hugo hade skabb och hans öron såg vaxiga ut. Han kliade sig inte. Bernards öron var svarta, han kliade sig men hade inte skabb. Lus var lite vaxig och han kollades inte upp. Men alla blev behandlade men ändå så är det Bernards öron som är värst. Skabben brukar dö efter 5-6 dagar med stronghold och då borde egentligen det skitiga i öronen försvinna. För det är trots allt bara avföring från levande skabbdjur. Men trots att mina gick under behandling så var dem fortfarande skitiga efter 2 veckor, och det gör att jag känner att en dos till måste in!
Hugo blev behandlad med ivomec som är annan form av behandling och jag såg resultat på en gång. Men tyvärr så strulade väsbydjurklinik så dem hade inte ivomec när jag kom dit och han skulle få sin andra spruta. Så tyvärr så fick han börja med Strongholden 1 vecka efter Lus och Bernard!
Men det är en svårbalansgång har man fler så blir det svårare att hålla koll på. Tycker jag. Sen så förespråkar en del veterinärer frontline fortfarande. Men som vi alla vet så finns det inte så många uppdaterade illerkunniga illermänniskor inom djurvården. Det blir fler och fler, men det har mkt med att vi illerägare gärna informerar och iller som husdjur blir vanligare.
Sen kan man även gå till veterinären och ge dem en spruta ivomec som är ett skabbmedel och tar bort parasiter och annat gått. Den ges efter vikt och sammanlagt ska det vara 2 sprutor. 10-12 dagars mellanrum. Det är också ett gammal alternativ, men det funkar!
Hoppas att jag har rett ut lite kanske :)

#18 jo det du menar med många illrar fattar jag ju men jag tänkte mer att det är ju inte bra att behandla med olja varjedag även om du bara har en iller. det är jobbigt för både den som gör det och illern sen är det ju dumt att ge dom svamp som man oxå måste behandla sedan.

jeg har brukt mye olje og har sldri fått sopp i ørene på min ildere.. så jeg har ingen tro på at sopp kan komme av det..
det jeg gjør hvis noen av mine har skabb er at jeg tar alt av leker og pledd å legger de i en fryser.. dermed dør skabben av kulden… og jeg vasker alt av bur og alt annet.
jeg bruker kun stronghold og olje.. på denne måten forsvinner skabb her i huset og det funker helt perfekt her hjemme.. jeg kommer ikke til å bruke noe annet..
ivomec bruker jeg helst ikke da jeg synes det er unødvendig å gi de små alt for mange sprøyter.. å jeg vet at det er ildere som har død av å få ivomec…

#20 ja men det med att frysa är ju kanon=) men finns det något skabb medel eller liknande man kan spruta på möbler? det är ju svårt att tvätta en soffa eller kattmöbel även att stoppa dom i frysen om man inte har ett kylrum så klart =)

det jeg bruker da jeg vasker etter at jeg har fått skabb i hus er et mildt vaskevann med grønnsåpe og litt klorin.. å da bruker jeg bare en klut som ikke er for våt og tørker av alt av møbler o.s.v. da jeg vakser burene dems bruker jeg sterkt klorvann… dermed blir alt av bur desinfisert! det funker som gull her hjemme hvertfall!

#22 ja men det är ju kanon. tack för tipsen då kan man ju prova det =) klorin brukar jag alltid blanda i skurmedlet för det tar död på alla slags bakterier=)

bare hyggelig! =)
#24 stronghold kan ni köpa receptfritt i norge, eller hur??
Kul att ni norrmänn hittar hit! Och kvinnor självfallet :)

ja, stronghold får vi resetfritt i norge! eller.. jeg gjør hvertfall det! =) hehe!
hyggelig å finne et nytt forum også! alltid hyggelig å treffe nye mennesker!

#26 åhh men då har ju ni det super. även om vi själva vet att illern har skabb genom att själv hitta det med mickroskåp måste vi iaf betala en koll på illern och sedan få recept av en veterinär. och vissa mottagningar måste kolla varje iller för att man ska få ut recept till alla medans vissa mottagningar anser att ha en skabb har alla det.

jegbare ringer min veterinær og sier at jeg skal x antall doser, å så reiser jeg å henter dem! for jeg sjekker mine dyr gjevnlig! pluss at jeg drypper ørene med olje! så lenge jeg sier at jeg skal ha stronghold, så får jeg det jeg bestiller! uten å måtte komme til vetrinæren for en sjekk!
Vad får ni betala i Norge för strongholden? för katt under 2,5 kg?

husker ikke hvor mye det er pr. dose. men jeg kjøpte 15doser tidlig i sommer å da betalte jeg 915kr for alle sammen! så det var en grei pris! =)
265,50 kostar 3 doser för katt. Kollade!

det er jo egetnlig en grei pris! =) det er jo ikke så ofte man har skabb, så da er det jo greit at det ikke koster alt for mye!

Tänk på att illrarna har känsliga luktsinnen och att klorin är jättestarkt. Själv skulle jag undvika att tvätta illerkläder i så starka medel om jag inte såg till att omtvätta dem med vanligt medel (så att lukten av klorin försvinner) ett antal ggr efter.
Mina erfarenheter av skabb är stora. mina illrar har haft skabb i snitt 1 gång per år, och de har smittats alla gånger de träffat andra illrar (utom en gång då de träffade en valp). Totalt har jag säkert behandlat för skabb vid 10 olika tillfällen, minst. Vad jag lärt mig om detta är alltså att folk missbedömmer sina illrar och tror att de är skabbfria. Menar inte att peka finger, bara att säga det uppenbara, att det är svårt att veta att ens iller är smittad/frisk. Jag vill tro att folk gör sitt bästa och alltså behandlar 1 gång med skabbmedel, men att de kanske inte alltid lyckas ta död på alla kryp. Många ggr antar jag att de flesta djuren dör, och därmed blir illern till synes symptomfri, men några kryp kanske finns kvar och gör inget väsen av sig på några månader (dvs de blir tillräckligt besvärande först efter ett antal månader igen).
Vid 5 tillfällen (minst) har jag givit mina illrar 2 doser med skabbmedel. Detta har inte räckt, och jag har antigen fått ge en tredje dos om jag upptäckt det inom 2 veckor efter senaste behandligen. Alternativt har jag kanske 1-2månader senare fått börja om, och behandlat med ytterligare 2 doser.
Men vid de andra tillfällena har det räckt med 2 doser.
Min slutsats är alltså att det kanske är smärtfriare för illern att alltid behandla med 2 doser (och 3 om man efter 2 veckor fortfarande ser symtom), för att slippa att helt ombehandla om några månader. En risk är att man tror att illern nu är frisk och därmed inte vet att några kryp överlevt… Att bara behandla med 1 dos kan såklart lyckas, men jag skulle nog tro att det är mer tur är regel.

#33 vem tvättar kläderna i klorin?
Jag behandlade bara mina en gång med stronghold senaste sen höll jag koll på deras öron (med microskåp) så att inga äckliga kryp återvände tycker det känns ondödigt att behandla dom med starka medel om det går att undvika.. Hade skabben kommit tillbaka hade dom fått en andra omgång då..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#35 jo precis det är onödigt. men då får man hålla koll varje dag efter första behandlingen så man upptäcker det direkt när kanske kvarvarande ägg kläcks.

#34> Märker du bara ord eller vill du verkligen att jag ska skriva exakt? Ni skrev att man kan använda klorin för att tvätta golv/möbler/burar mm. Jag vill bara att ni ska tänka på att inte tvätta för mycket (som tex illerkläder) i klorin…
#35> Visst är det rimligt att inte behandla i onödan. :-) men det behövs bara ett kryp som du missar (och som är jättelätt att missa) eller några okläkta ägg som du inte ser i microskåpet, för att du måste behandla om igen då du missat 2a behandligen. Det är ju faktiskt rätt svårt att upptäcka dem alla gånger, speciellt när man redan behandlat första gången och de flersta är döda. *blurk*

#37 nej förlåt att jag frågade, men så klart har det ju med huvudet att göra hur mycket klorin man använder. jag tar en kork till tio liter vatten och då skurar jag med det i hela huset och sen tar jag vanligt skurvatten och skurar igen.

:) No harm done!

#39 bra de=)

klorin er ikke farlig for ildere så lenge man skylle godt etter man har vasket! jeg har hatt ilder såpass lenge at jeg vet hva som er farlig for en ilder og ikke! å ingen skal komme å fortelle meg at de tar noen skalde av at jeg vasker bur og alt annet med klor etter de har hatt skabb! og selv om jeg tører av møbler og lignende med et midlt klor vann tar ikke det noen skade av det heller!

#41 nej farligt om man sköljer av är det ju inte, men bleker inte klorinet möblerna mycket?

#31 Jag fick Stronghold på recept idag, skulle behandla 3ggr med 14dagars mellanrum. Kostade 155:-.

nei, ikke så lenge man tar mildt vann! jeg har ikke brukt noe annet her hjemme! å jeg har ikke sett noen forskjell på møblene mine!
#43 Var du på Väsby??!

#45 Ja. Medicinen kostade det…undersökningen och allt tjaffs som stod på pappret gick på typ hmm 570:-

#43 och 46> Ja medicinen är ju billig. Veterinärerna har en tendens att ta lite väl mycket för ett simpelt petande i örat. hehe…

#47 Veterinären petade inte ens i öronen!! Haha, hon vägde dom bara för att se hur mkt medicin hon skulle skriva ut. Sa ju att djur hade hittats i örat i lördags så…
#48, vem träffade du på väsby? var där igår för våra kliat sig lite mer i öronen än vanligt, men dom har inget vax så jag misstänkte svamp, dock var det små odjur! ;) passade på att ta med bilbo på koll oxo. Jag träffar dock enbart Ash när jag är där, han är helt suverän när det kommer till illrar. iofs, skabb kan ju vem som helst konstatera :)

#48 Igår träffade jag Marie. Kastrering, vaccinering och hälsokoll har dock Ash gjort :) Var inte dina med på Yran?
#50, Marie är iofs bra :) trodde dock hon va mammaledig =)
Näe var där utan illrar på yran, har aldrig med mig illrarna =)

Alltså, det står att illerns kropp ska ha tagit upp all medicin efter 1 dygn. Men är smittorisken helt borta först efter 21 dagar, då man tagit död på eventuella parasiter som har kläckts?

#52> Ingen aning, men efter en månad tycker iaf jag känns som en trygg gräns. Brukar säga att du ska vänta 3 veckor efter sista behandligen för att verkligen se att de inte börjar klia sig igen (dvs att behandligen inte räckt).

#52> Sen är ju en följdundring om man verkligen vill träffa andra illrar igen på ett tag, iom risken att de blir smittade igen. lite surt…
#46 varför fick inte jag tre uttag som bad om det. Jag fick 2 uttag och då tjatade jag..

#55 Haha, vad konstigt. Fick du större dos då eller nåt? Jag fick 3 stycken (6 tillsammans då) tuber som ser ut som en liten tandkräm för typ barbies =) Hmm, var det till alla dina djur då? Kanske väger mindre? Fast mina väger ju inte alls mkt….hmm. Konstigt.
#56 Jag sa att jag hade 4 djur sammanlagt, glömde bort att Tigern var borta. Men suck… tur för dig :) synd om mig ;)