Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 290 ggr
skrollan
0

Vad är bästa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Groggie har en leksak (vå likadana) som betyder allt för honom. De ska dessutom alltid ligga bakom tv:n. På sistone har han blivit lite agressiv pga av den, vi skulle leka med honom och hade hans leksak med, då högg han erik rikigt hårt och djup.
Så att vi lät honom ha den för sig själv, den får ligga bakom tv:n så köper vi andra leksaker som vi kan lek med honom med.

Men nu har det till och med gott att han ligger och vaktar framför tv:n (se bilder) och om katten går bakom tv:n hyllan för hennes mus flyger dit ibland när hon leker, blir han vansinnis och skriker allt han kan. Och alldeles nyss låg han i hallen och skrollan tänkte leka med hans leksak, då hörde han det direkt och vaknade och sprang fram och var sååå vansinnig!!!

Känns som det går över styr, visst att jag och erik låter den vara, men ska de andra djuren behöva vara nervösa för att göra något som han inte tycker är okej?

skrollan
0

vaktar

skrollan
0

här bakom ligger dem

skrollan
0

nu e han sur! han han skrämt ivägen katten och skrollan flera gånger. stackan får ju inte en blunf om han ska vakta och vakna varenda gång någon kommer nära han leksaker =/

skrollan
0

Känns hemskt att ta bort hans bäbisar också =(

LiindaLarsson
0

haha det låter ju inte kul men du måste visa vem som bestämmer ta han i nakskinet å ruska till lite sen tar du leksakerna

skrollan
0

Men kan låta honom vara med hans leksak, det är inte det. Den kan han få ha, om han håller om den så mycket :) Men inte att han skriker till på de andra djuren.

Qviq
0

Kan inte vara lätt… Vad händer om han inte hittar sin leksam då?

"Chaos is a friend of mine."

Sarah
0

#5 Man ruskar INTE!!! Du kan skada illern.

AlbaStiffler
0

De andra djuren lär väl sig att inte närma sig honom och hans leksak. Låt honom hållas, han ledsnar nog snart på att vara aggresiv om leksaken.

Robinsnel
0

Jag skulle tatt bort leksaken direkt… Tycker inte det är ok med sånt beteende.

LiindaLarsson
0

#8 jag ruskar ju inte.. (Som du tror ) jag viburerar lite med handen samtidigt jag håller den under rumpan och i nackskiinet

ViktorMarina
0

#11: Det är bättre om du inte vibrerar med handen, det räcker med att du bara håller i nackskinnet lite lätt. Det ska ju efterlikna hur mamma iller uppfostrar sina bebisar när hon lyfter dem i nackskinnet, en naturlig instinkt, så det blir snarare svårare för stacy att förstå vad du menar om du vibrerar.

Om en iller tar tag i nåt och ruskar/vibrerar/skakar så är det lite av en dödarteknik, så det blir ju fel meddelande.. kan bli helt galet alltså!

skrollan
0

Jag hoppas också att de andra djuren ger upp och låter honom vara med leksaken. Erik tyckte också att vi skulle ta bort den, men jag vill vä'nta och se. Katten retas mest bara som jag tror, men skrollan vet jag inte. Tror hon också vill leka med den.

skrollan
0

det har gått bättre med leksaken. dem ligger fortfarande kvar bakom tv:n, men det är inte hela världen om skrollan eller schess skulle röra groggies leksaker längre. men han springer fortfarande flera gånger om dagen för att kolla att dem ligger på sin platts.

[jenkass]
0

haha vad sött ;) sådana är tuuva och toxi med ibland, får ett ryck att vakta favoritleksaken, men när det blir för mkt så brukar vi lägga undan leksakerna en stund så dom får lugna ner sig.