Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 152 ggr
bnoffan
0

utbytbara djur?

Jag börjar bli lite mörkrädd när jag hör olika historier om människor och deras illrar.

Det är alldeles för många som omplacerar sina pälsar för att sedan skaffa nya efter något år… Och i vissa fall omplaceras även dessa.

Borde man inte fundera en gång extra på varför man omplacerade sin/sina första illrar innan man tar hem en ny? Varför inte lägga sitt "vill ha"behov åt sidan och tänka på djurens bästa i första hand?

Är man inte villig att kämpa med en bitig iller eller med lådträning kanske man bör tänka på att skaffa ett annat djur istället. Må hända att det låter hårt men skaffar man sig en iller får man även vara medveten om att man kan få bli förste bajsblockare/nåldyna ett bra tag.

AlbaStiffler
0

Kan inte säga annat än att jag själv funderat i samma banor som dig… hur tänker man?

Ceciliaolucifer
0

Hur man inte tänker? menar ni väl? :)

Sara
0

Håller med om att en del omplaceringar sker efter impulsköp och av personer med för lite kunskap om hur det är att ha iller. Det finns människor som överhuvudtaget inte borde ha djur och som ser djuret som en förströelse så länge det passar dem.

MEN vi får inte glömma att det händer saker i livet hela tiden och en del som känner sig tvugna att omplacera pga oföutsedda händelser kan erbjuda ett bra livslångt hem en annan gång.

Sara

LinLin
0

Jag vidhåller fortfarande att man inte ska döma så snabbt (och hårt).

FerretCrow
0

håller med inlägg 3 och 4 till viss del

Telefonkontakt
0

Jag omplacerade som bekant Gördis förra lördagen pga av att jag blivit allergisk samt att vi ska få barn. Sigge finns kvar och min allergi har gått ner jättemycket på denna vecka. Som det ser ut nu så kanske vi får en ny större lägenhet snart och då får Sigge stanna ett bra tag till för att då blir det illerfria utrymmen som jag inte har nu..

Jag skulle aldrig få för mig att gå och skaffa en till iller i sommar exempelvis då jag lämnat bort min ena. Det är bara onödigt att jag skulle "packa på mig" fler djur när jag inte kommer att kunna ge dem tillräckligt me duppmärksamhet förmodligen då vi får barn. Och om jag skaffar fler illrar så blir det om några år kanske om jag har större ytor och lättare möjlighet att komma undan dem, framförallt om natten.

Det är dåligt att omplacera och sedan skaffa nya.. Möjligen om man köpt en iller som inte går ihop med en tidigare, om man har kommit överens med säljaren om att lämna tillbaka om de absolut inte går ihop, möjligen då kan man prova en annan iller.

Det är mina åsikter

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

FerretCrow
0

#6 ja precis tar man iller på prov men den inte går ihop i personkemin med andra i hemmet anser jag att det är en annan sak