Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 763 ggr
AmmiG
0

Valparnas 1a vecka

Hejsan! Då börjar valparnas första vecka.Jag kommer att få hålla lite extra koll på Pyret, så hon inte får mjölkstockning. Hon har mycket mjölk och det är inte säkert att valparna orkar äta tillräckligt eftersom dom endast är 5 st.

Har efter ett förslag här i tråden, bestämt att samtliga valpar ska få Gutniska namn…detta eftersom det är den första valpkullen som kommer att få uppfödarnamnet Guteillern och samtidigt den första kullen jag föder upp här på ön. :-)

Namnförslag kommer att finnas för de blivande hemmen att välja bland…inte lätt att hitta namn på detta tema annars, om man inte är Gute förstås… ;-)

Två foton kommer upp här nedan. Ett på killarna och ett på tjejerna, med viktuppgift på de två grupperna.

Hälsningar Ammi

AmmiG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev 2 killar och dom väger tillsammans 22 gram.

Shelby
0

sötisar… pussar från mig och Ronja!

AmmiG
0

Då återstår de tre tjejerna, som tillsammans väger 32 gram. Lite mindre i snitt än vad killarna gör.

En av tjejerna kommer troligtvis att stanna här hemma tillsvidare. Kanske lämnar jag ut henne till försäljning nästa år eller oxå blir hon kvar som avelshona. Vet ju inte hur länge det dröjer innan Pyret flyttar till min bekant, som hon är bortlovad till.

Nu ska jag sätta mig och fundera på vad den tjejen ska få för namn. Carola kom med en trevlig bok som heter "Vad ska valpen heta?"

Ha det gott! Ammi

AmmiG
0

Dom har lite olika nyanser på valpdunet, men det dröjer ett tag innan jag kommer att skilja på ljus och mörk. Pyret är en otroligt snäll och fin mamma. Ser efter valparna ordentligt och låter dessutom mig vara med. Inte en ansats till att ens markera, har hon visat ännu. ;-)

#2 Tackar.

Nea
0

Grattis till de små sötnosarna. Kankse finns en möjlighet att få se dem när jag är på Ön. Flört

Tänkte på en sak; skulle det inte vara kul att använda gutniska namn på valparna när de är födda på Ön och allt?

AmmiG
0

Nea. Vilken ide! Det skulle vara jätteroligt att ge första kullen Gutniska namn. Dom är ju inte så många och man ju släppa bokstaven A, så blir det lite lättare.

Det ska jag redigera direkt…men du, det var din idé så jag hoppas du hjälper mig komma på sådana namn! Det blir ju lite lättare för de nya ägarna, om dom har något att välja mellan. ;-))

AmmiG
0

Nea. klart du kan få se dom, när du kommer till ön. Ni är alltid välkomna hit du och killen, samt pälsarna förstås.

Du kan väl be killen din fundera på gamla Gutniska namn? Själv ska jag lusläsa böcker på biblioteket, efter gamla Gutniska namn.

Ser fram emot att ni dyker upp!

Faxlin
0

Oh, vad fina dom är Ammi. Fortsätter följa dem med spänning.

Kramar från oss här i Älvkarleö

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nea
0

#6,7 Misstänkte att du skulle tycka det var en bra idé. ;-)

Kommer i slutet av månaden så då skall jag nog ha en hel lista med namn. Flört 

Kolla i Gutasagan där finns en hel del namn.

ferretboy
0

GRATTIS!

AmmiG
0

ferretboy: Tackar

Det ska jag göra Nea….

Åsa: Jag ska fota dom vid vägningen, så blir det både bilder och vikter på en gång. :-) Jag har ju redan skvallrat för dig om vad Pyret gjorde, men dom andra ska oxå få veta hur knäpp tjejen är… :-))

Pyret är knäpp! Mammagris så det förslår. Hade dörren till mitt rum på glänt, så jag skulle ha lite koll. Då kommer hon spatserande! Ställer sig och tittar på mig, när jag börjar resa mig…ja då går hon tillbaka till buren och väntar på mig innan hon går in igen. Säger bara de…sicken knäpp iller, men rolig!

Faxlin
0

haha, japp klart du ska skvallra till de andra också. Hon är lite mysig din Pyret. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Ja Åsa, hon är skön…

Tog några bilder på henne och valparna idag…

AmmiG
0

Titta, här ska dom inte ligga…

AmmiG
0

Nu så, alla samlade vid mammas mage…

Faxlin
0

Vilka sötisar hon har. Skönt att se de mår bra fortfarande. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: Det blir spännande att se vad det blir för färger…några valpar är ljusare än de andra, men det kan ju vara tillfälligt. Ska väga dom imorgon igen, så får vi se om dom har ökat. Fast det räcker med en Heffaklump här hemma! *S*

Faxlin
0

hehe, japp tycker inte ni behöver fler grävlingar på ön nu;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Håller med dig…blir det fler, får vi skicka dom till -eM- på holmen. *S*

Här kommer killarna på vågen…dom har ökat lika mycket tillsammans, som Tets ökade motsvarande dygn.

AmmiG
0

och här är flickorna…även dom har ökat i vikt. :-)

Faxlin
0

Jag är nog trött för jag tycker det är färgskillnad på grabbarna. ;-)

Skönt att de går upp i vikt i alla fall.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Du är inte för trött Åsa. Det är färgskillnad på killarna. Även bland tjejerna finns färgskillnad. Om jag ska gissa, vilket är alldeles för tidigt…

Killarna…1 vilt och 1 ljust vilt eller pastell. Tjejerna…1 vilt, 1 patell och 1 som kan bli vilket som.

Pyret hade konstigheter för sig, när jag var in och tittade till dom nyss. Hon sov när jag kom in, så jag satte mig och kliade henne. När hon vaknade, tittade hon först på mig sedan stack hon in huvudet till valparna, plockade upp en valp som hon lyfte fram och visade upp! Sedan la hon tillbaka valpen igen. Förvånad

Faxlin
0

haha, hon kanske ville visa vad duktig hon är och att hon faktiskt har valpisarna kvar. ;-)
Men visst har hon häftiga saker för sig. ;-)

Vad bra att jag inte var för trött, började liksom misstänka det;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa, jag ska vänta tills dom blir en vecka, sedan ska jag titta lite närmare på hur valparna ser ut i nyanserna. Vi får väl se om man blir klokare då eller om man får ge sig till tåls ett tag till. ;-)

Gissa om jag önskade att jag tagit kameran med in! Typiskt att det alltid händer något när den inte är med!

Faxlin
0

#24: Tror de känner på sig när man är kamera lös;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Nog verkar det som om dom känner på sig, når kameran är med. Inte har hon gjort om det, snarare tvärt om…tyckte kanske "titta noga, så här ser en illervalp ut. Nu är dom bara mina!" :-)

AmmiG
0

Pyret fick följa med Carola och få lite vetegroddsolja, medans jag vägde valparna. Valparna ökar i vikt, här är killarna på vågen…

AmmiG
0

och här har vi tjejerna… Alla valpar är mörkögda.

Faxlin
0

#28: Då vet du om att ingen är albino i alla fall. Trist att det är det enda man med säkerhet kan säga när de är så små. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det stämmer Åsa, det är ingen albino. Den ljusa killen är fortfarande ljus, resten av dom ser ut att ha mörknat lite. Men vad dom tänker bli, det är svårt att gissa. ;-)

AmmiG
0

Här kommer dagens vikter. :-) Dom fortsätter att öka, sakta men säkert. :-)

Killarna…

AmmiG
0

Tjerjerna…

Nea. Hjälp! Gutniska tjejnamn… Har hittat väldigt få och bara tre användbara. Räcker visserligen, men då är det en som inte har några valmöjligheter. Inte så skoj.

AmmiG
0

Skickar med en skojig bild på Pyret. Hon blir ofta hängande på detta sätt, när hon är på väg tillbaka till valparna. Medans hon hänger där tvättar hon valparna, innan hon går in och låter dom dia.

Faxlin
0

#33: haha hon har lite fräsiga saker för sig Pyret. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#34 Så fort valparna somnat lägger hon sig utanför lådan och svalkar av sig. När dom sedan börjar låta igen, då gör hon oftast så här och innan hon har tvättat alla går hon inte ner i lådan. Tur att det bara är 5, det går ju snabbt…tänk om hon skulle vaskat av 10 - 12 stycken!

Lena
0

#35 Det var intressant att läsa om valparna och se de fina bilderna. Jag måste fråga hur många valpar medeltalet för en illerkull brukar vara?

Hälsningar Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

AmmiG
0

Hej Lena: Roligt att du gillar att följa valparna. Medeltalet för en valpkull är 6 valpar. Då har jag räknat att kullarna är på 1 till 12 valpar.

Dagens vikter, först ut är killarna. Den ljusa killen är riktigt gosig. Även om han ylar efter mamma, så brukar han tystna och lägga sig till ro när jag tar upp honom i handen.

AmmiG
0

Tjejerna…Det är svårt att ta upp alla tre på en gång, dom är alldeles för livliga. :-)

Faxlin
0

#38: Är ju super att de är livliga. Lite farligt med denna värmen annars.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#39: Det är jätteroligt att se att dom orkar fara omkring. Jag blir svettig bara av att titta på dom. :-)

Nog är det lite bekymmersamt med vämen, 34 grader i skuggan, svaga vindar som inte klarar att svalka. Pyret och hennes valpar är i det svalaste rummet på övervåningen. Stella och Tets har fått flytta ner i hallen.

Fortsätter värmen på det här viset, så blir det jobbigt. Vi har skojat om att Pyret, Stella, alla valpar med oss och flytta ut i stallet till de andra illrarna. Dom har det iaf riktigt skönt!

AmmiG
0

Då var det åter dags för valpvikter och uppåt går vågen för både hanar och honor.

Först ut som vanligt, killarna

AmmiG
0

och sedan var det honorna…

Ha en skön dag i solen!

Grisknorr
0

Hur gammal måste en illervalp vara innan den kan lämna mamman, när brukar man sälja dom? Och hur gamla är illrarna när dom blir könsmogna? =)

Denna kommentar har tagits bort.
Faxlin
0

Så glad att de går upp i vikt Ammi. Du har verkligen förtjänat att allt går som det ska nu. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#43: Tio veckor (anser jag), + - 2 veckor beroende på individen.

Då har valparnas första vecka gått. Dom har ökat som dom ska under den här tiden, livliga och högröstade. Tyvärr mest på nätterna, :-( det blir lite si och så med sömnen. *S*

Här kommer killarna…

AmmiG
0

och tjejerna…

AmmiG
0

Pyret utslagen i värmen…

AmmiG
0

En trött tjej.

AmmiG
0

Pyret fick komma ut och svalka av sig en stund, när valparna sov…

Madde
0

Jättekul och se lite bilder på pyret. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Hon är fin Pyret. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#51 #52

:-)) Mmm, jättefin (jävig). Väldigt kelen och hennes bruna färg. Hon har uppfört sig exemplariskt med valparna, samtidigt som hon är otroligt social, mest mot mig men även mot Carola. Det ska bli kul att se hur hon uppför sig när Sofie och Mannfred kommer.

Hoppas mörka killen fått föräldrarnas färg. Tjejerna blir nog ljusare, även om dom mörknat lite till. *tummar* *tummar*