Rekommenderade Uppfödare?
Hej.
Jag har äntligen, efter många års funderade. Bestämt mig att skaffa min första iller.
Bor i stockholm nu och har kikat runt på lite uppfödares hemsidor.
Men tänkte ändå att jag frågar här efter vilka uppfödare ni skulle vilja rekommendera. För vad jag förstått kan de vara av lite skiftande kvalité.
Avståndet spelar egentligen inte så stor roll. bara det inte är så mycket mer norrut än sundsvall.
Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som haft mer än sin första kull att sälja, tror av man lär av sina misstag och hoppas därför att någon som haft fler kullar även gjort det. Men ingen är ju perfekt :)
kolla under uppfödare här inne så är det många uppfödare som skrivit i den tråden. Det måste är ju sagt att ta deras information dom skirvit ner där om sig själva som mail eller mobilnummer m.m för att sedan kunna prata med dem och kanske hälsa på. Som ÅsaF här inne säger "man ska kunna prata om det mesta med sin uppfödare och kunna ringa mitt i natten om det skulle vara något" tycker jag är bra sagt, så bra kontakt ska man kunna ha med en uppfödare.
Dte ångrar jag stort att jag var så otorligt skarvig med =/
Kan jag putta upp tården om uppfödare åt dig! :) Lycak till!
p.s för Att skaffa iller så krövs det oftast att man får köra ett par extra stora mil ibland.

Jodå. jag har tittat i den listan redan.
Men jag vill höra av köpares egna erfarenheter. :)

Det är så olika vad för uppfödare man gillar. Det bästa är att du själv ringer runt och pratar med dem för att på så sätt hitta en som passar dig. en uppfödare som jag gillar kanske du inte alls är nöjd med och vise versa.
Tänk på att du skall trivas med uppfödaren eftersom ni förhoppningsvis skall ha mer eller mindre kontakt med varandra under heal illerns livstid.
Jag kan rekommendera murgrönans, hon heter "cannaydia" här inne. Jag är en mkt nöjd valpköpare.
Ett tips är att be att få se vilket kontrakt som ni kommer att få skriva på om uppfödaren har det som krav innan ni bestämmer er, så ni tycker det är ett rimligt kontrakt.
Sara