OT Du är vad du äter...
Sitter och kollar på "Du är vad du äter" och om hon har en ätstörning, då har jag också det!
Jag gör exakt som henne - men inte av samma anledning…
Hon äter ingen frukost och ingen lunch och så äter hon jättemycket på kvällen som belöning… - för hon bantar.
Jag äter inte förrän 5-6 tiden - för jag är inte hungrig förrän dess… sen äter jag hela kvällen… jag kommer ju bli grymt tjock om jag fortsätter så 
Någon som kan något bra knep på hur man kan börja äta frukost och lunch fast man inte känner sig hungrig? Kommer jag väl igång med det så kommer jag ju bli hungrig på de tiderna också… men nu funkar det inte… Sen är jag inte någon jättebra kock heller, för min mamma är kokerska och det jag lagar smakar verkligen peck jämfört med hennes mat.
Till råga på allt så har jag mitt okokt-spagetti-beroende… tror jag har ätit ca ½ kilo idag…
golf.ifokus.se

#0 Jag har också jättesvårt för att äta på morgonen och kan i princip inte äta "bara för jag måste". Är jättedålig på att äta när jag är ledig, eftersom jag inte gör något och därmed inte blir hungrig. När jag jobbar så kan jag minsann klämma i mig mer mat än de flesta i min omgivning. Okej att kroppen behöver mat för att fungera, men om man inte gör något behöver ju inte kroppen heller lika mycket energi. Kan du inte bli lite hurtig och typ ta en springrunda- då blir man ju svinhungrig efteråt? =P Äääh, om kroppen inte frågar efter mat behöver man väl inte svara?
Ja, men vet du att du behöver äta mer än vad du gör, att du missar måltider, då får du ju helt enkelt tvinga dig själv att äta. Ta hjälp av en psykolog om det behövs.

#2 Vad det riktat till mig? Om man inte har samma kroppsaktivitet är det ju klart att energibehovet minskar, eller? Om du ligger hemma i sängen en hel vecka utan att röra på dig, kan du ju inte säga att du är lika hungrig som om du hade arbetat nio timmar om dagen?

Gör sånna där nyttiga drinkar av frukter å bär å allt vad man kan tänka sig.. Kanske enklare att slinka ner det då? :)

Kanske därför jag inte är hungrig… jag är bara hemma, sen när mamma kommer hem så brukar vi gå en runda på ca 1 timme… efter det är jag alltid jättehungrig och äter hela kvällen.
golf.ifokus.se
msået ju va farligt att äta okokt spaghett, det sväller ju :P
ja på det sättet lär du lägga på dig massor senare.. samt risker brister på näringsämnen som kan ge allvarligare symtom senare i livet.
Mat och näring är viktigare än man tror faktiskt.. Frukosten bör man äta oavsett vad man tycker om den, ibland är man sugen och hungrig och då går det på räls och ibland mer eller mindre tvingar man i sig nått.
OM det är att du har svårt att äta så tvinga i dig nån näringsdryck som uppfyller syftet, dvs ett exempel att mixa mjölk, proteinpulver, lite havregryn alternativt lite banan i…
Handlar det mer om att du inte äter pga smaken så gör det godare! Hr du havregrynsgröt så lyxa till det med kanel och hackade äppel över… Har du mackor s gör dem lite rejälare med mer pålägg… Ta nått ovanligare.. ta nått DU verkligen vill ha, först då kommer det att fungera.
Att banta på det sättet är INTE bra alls… lovar att äta MER och OFTARE samt kanske lägga till en promenad om dagen ger dig grymt mkt mer resultat.

#6 Gott är det iallafall :P
golf.ifokus.se

#7 Jag är mer för att inte göra något alls… jag äter t.ex mycket hellre bara torra havregryn än gör det till gröt… det går snabbare och är nästan godare.
Och jag bantar inte… skulle aldrig få för mig att banta… jag har 18 i BMI så det vore ju typ det dummaste ever :P
golf.ifokus.se
nej, det var riktat till thessan som gjort tråden.
Ju oftare man rör på sig och ju aktivare man är, desto hungrigare blir man - mer och oftare. Iaf är det min erfarenhet. Jag åt aldrig frukost innan jag jag började träna, och sällan lunch. Nu äter jag frulle, lunch och middag och klämmer gärna in ett par mellis också :) Att se till att vara pigg när man går upp tycker jag också gör skillnad i mitt fall, kan absolut inte äta när jag är trött, allt bara fastnar i halsen -_-´
Vad gäller okokt spagetti har jag alltid fått höra att det sväller i magen och därav är väldigt onyttigt. Vet inte om det är en myt eller nåt, men det kan ju vara en idé att kolla upp kanske, 1/2 kg är ju massor.

#11 Om det nu skulle svälla i magen…. borde man inte få ont i magen då? Jag tuggar ju sönder det innan jag sväljer så det bara är smulor… det det finns typ inget som kan svälla :D
golf.ifokus.se
#12 Jag vet inte, som jag sa, vet inte om det stämmer, utan har bara hört det från många. Kanske är som att bada efter maten, vilket man länge trodde var farligt baserat på spekulationer. Jag gissar att denna svällning skulle motsvara hur spagettin sväller när du tillagar den (tror för övrigt även smulad spagetti skulle svälla vid kokning). Som sagt, vet inte om det är en myt. Är kanske så att om det är farligt borde du ha märkt något. Jag skulle personligen ha kollat upp det, var därför jag nämnde det.
Jag kan inte hellre äta direkt på morgonen när jag kommer upp, brukar vänta ca 2 timmar eller så innan jag kan äta. Och då jag tar medeciner för njuren jag fick transplanterad för snart 15 år sedan på morgon och kväll. Så är jag tvungen att äta något för att inte må som en skit efter en halvtimma. Innan jag blev transplanterad så kunde jag gå hela dagen utan att äta, sen åt jag middag vid 17:00 tiden och sen en lätt kvälls macka vid 23:00 tiden eller så. Numera så äter jag vid ca 11:00 tiden och sen vid 17:00 och sen vid 23:00 tiden med 2 mellanmål som oftast består av någon frukt bara. Men det är det ingen som tror på då jag trots detta är överviktig, mest pga medecinerna jag tar för avstötningen av njuren. Tar imunhämmande och cortison dagligen, detta gör att man lägger på sig extra vikt där det inte behövs, dvs runt magen.

#14 Tråkigt med medicin som ger biverkningar som är så uppenbara för omgivningen. Kortison är livsnödvändigt, tyvärr ger det ju ofta viktuppgång då vätska sparas i kroppen. Hade en i skolan som var rent ut av fet, pga medicinering av kortison =S

#9> Om du nu ändå gillar havregryn kan du väl göra som mig… Gillar inte direkt gröt, men det går ner iaf och ger en bra mättnad som håller länge.
Gör i ordning en stor burk med havregryn (tex fiberhavregryn), torkade frukter (jag har torkade äppelringar), lite frön (tex pumpafrön och solrosfrön) och kanske russin eller nötter? Sen hivar man upp en dl av detta i en skål, häller på 2 dl vatten, slänger in i micron 2 minuter på full effekt. Klart. Snabbt som attans när man väl har blandat i ordning detta i en burk. :) Håller dig fram till kvällen om du äter det som brunch! :)
Kanske inte så roligt, men det är ju inte mackor heller… Eller okokta havregryn… *tråk*
thessan_87- Jo spaghetti sväller i magen, och jo om du äter 1,5 kg som antingen hela strån eller som smulor så sväller det precis lika mycker :-)
Låter mer som lathet och brist på inspiration som gör att du har det så. Upp till dig att hitta inspirationen och göra det hela ordentligt, även om det är tråkigt i början så är det bara att göra det. Gröt som du nämner tar inte måna minuter att göra, 20 sekunder att hälla upp och sen in i micron några minuter…
Ferretgirl- På vilket sätt går man upp av de medicinerna? samlar vätska ser jag i inlägget under… och så det påverkar inget med ämnesomsättningen?
Är det vätska så skall du nog kunna lösa den biten med lite envishet! Promenad, promenad….promenad…. ;-)
#0 Att äta som du inte gör är en form av ätstörning. Oavsett om anledningen är att du inte är hungrig så beror det på att du har låtit din kropp att leva på för lite kost.
Jag har samma problem, sover över frukosten, glömmer oftast äta lunch, middag äter jag om någon lagar den. Men under den här tiden så skulle jag inte tveka att äta ngt sockeraktigt istället.
Det här är den nya "moderna" ätstörningen. Som i grund och botten inte har något med komplex att göra. Mat finns helt enkelt inte med på lista över vardagliga saker.

Jag har börjat tvinga mig själv at äta frukost. Jätteskönt när jag kommit in i det. För att göra det enklare så kan man se till att träna lite innan för att få lite aptit.

#18 Du kan ju inte påstå att man har en ätstörning bara för att man låter bli att äta när man inte är hungrig?
#20 Yupps! Vi lär våra kroppar att leva efter dem resurser vi ger dem. Mat är en grundpelade för att leva!
Allt i inlägget är i stort sett sagt av en psykolog.
#18 isf så har jag det med. blir "hungrig" en gång per dag. Äter oftast ett mål per dag, runt kl 18 -19. Spec när jag är i skolan. Annars brukar jag försöka tänka att ungefär nu borde jag äta frukost, ungefär nu borde jag äta middag. osv även om jag inte är hungrig. Men det funkar bara när jag är ledig.

#16 Men jag gillar havregrynsgröt… bara att om jag skulle ställa mig i köket för att fixa det att äta så skulle jag nog ta bara havregryn istället för att göra det till gröt, för det är godare och enklare :P
#18 Jao, men istället för något sockeraktigt så blir det okokt spagetti undertiden… jag blir inte hungrig på MAT förrän mamma kommer hem från jobbet och lagar den
På tal om okokt spagetti… må hända det sväller i magen…men tror inte det är farligt…då hade jag väl varit död och begraven för länge sedan eftersom jag ätit det i flera år.
#22 Ja, men jag äter också vid 18-tiden, och efter att jag har ätit så sväller mig mage upp så jag ser gravid ut… skitkul :P
Går sedan och småäter spagetti och dricker te och sådär hela kvällen efter middagen, för jag slutar inte att vara hungrig även om jag bli mätt på själva maten. Om jag t.ex äter ris och sås kan jag däremot ta flera portioner, men om det är kött inblandat så tappar jag matlusten efter en portion på just den maten.
golf.ifokus.se

Jag är inte hungrig nu… bara sugen på te… men jag ska nog försöka äta frukost… te och oboy (jättenyttigt med massa socker :P) … och nu tog min fantasi slut…
Både te OCH Oboy för jag är sugen på te, och för oboy känns mer som frukost eftersom jag alltid "åt" det till frukost innan jag skulle till skolan… Det är iallafall bättre än inget?
Ricekrispies + spagetti blev det visst också…
golf.ifokus.se

#21 Det var ju inte det jag skrev? Vet mycket väl att kroppen anpassar sig efter den energin den får, ju mer mat man äter desto mer mat kräver kroppen och ju mindre mat man äter desto mer sparar kroppen eftersom den vet att den inte kan förvänta sig att få så mycket. Fast ifall jag en dag äter frukost och sen en gigantisk lunch…så jag i teorin har fått i mig mer än dagens behövda kaloriintag, och att det sedan gör mig så pass mätt att jag inte alls är hungrig fram emot kvällen, kan jag ju inte räkna det till att ha en ätstörning? En ätstörning är väl att på att ett eller annat sätt störa kroppens energibehov, medvetet eller undermedvetet?

Känn efter. Mår man bra av att bara äta när man är hungrig och har energi och livsglädje är väl allt bra?
Folk är så hysteriska hela tiden, och visst får man vara det om man mår bra av det… Jag gör det inte. Jag mår bäst av att "bara vara" Göra det jag känner för. Ibland känner jag för att vara duktig, då tar jag ett varv runt sjön eller köper några äpplen.
Ätstörning är när man har en osund hållning i sin kost och näringsintag.
Man kan enkelt säga att det finns en anledning varför det sägs att frukosten är dagens viktigaste mål. När man vaknar efter nattens sömn så är kroppen viktig att ge energi då den går på sparlåga och ligger mycket lågt i sina glyckogen depåer, lite förenklat.
Det som jag uppfattar i din situation Thessan_87 är enbart ett invant beteende. Vilket inte är svårt att ändra på så länge du själv vill ändra på det. Blir ju bättre i precis alla hänseenden så viljan borde finnas iaf :-)
Godare med havregryn än att göra om det till gröt?? har du prövat med kanel och äppel bitar? pröva med en tesked jordnötsmör i, många gottegrisar gör det med goda resultat..
Knäckebröd med mjukost är ju fint att knapra på… Finns ju oändligt med kombinationer..
Att "känna" efter vad kroppen säger rekomenderar jag bara delvis till… Man bör äta regelbundet och ofta och ska således INTE få några jättehungerkänslor om man håller det. Dessutom är kroppen mycket komplex och anpassar sig till situationer så att lyssna på kroppen till fullo utan lite mer eftertanke är inte alltid jättebra.

tessan, sväller du upp efter du ätit så har du ätit ngt som din mage inte tycker om… Ex laktos sväller många av eller snabba kolhydrater så som bröd, pasta och ris (vita). Se över det du äter och byt ut sådant som ofta gör dig svullen.

Ja då är det inte konstigt att du får problem… Satsa på mer grönsaker och kanske en del nötter och frön om du inte gillar andra proteinkällor.

Jag gillar schnitzel… men det kan man ju inte äta varje dag… 
Jag har ju faktiskt ett bra beroende också… solrosfrön… men det har vi inte hemma lika ofta som spagettin, för de tar slut så fort. Men jag är rätt kräsen… vi "nöd-köpte" solrosfrån på Coop för lite sedan, men de är inte alls lika goda som de från Kvantum =/
golf.ifokus.se

Jag tycker att det skriker en form av ätstörning Thessan_87
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#23 så blir ju jag också.

#33 Nej, det är lathet… ren lathet… skulle någon göra frukost och lunch så skulle jag äta det, och tillslut skulle jag nog även bli hungrig på de tiderna.
#34 Jag tycker det är lite coolt att det kan bli sån skillnad bara för man äter :P
golf.ifokus.se
#27 Orkar inte lägga mig i diskussionen om ätstörningar just nu.. haft den för många gånger med vänner som vägrat inse. (Säger inte att trådstartaren har en ätstörning, bara kommenterar andras inlägg..)
Jag kan säga att det som #27 säger har stöd i modern nutritionistlära - i nuläget menar de flesta lärda att man ska äta jämnt utan proppmätthet eller överdrivna hungerskänslor. Informationen är ganska lättillgänglig om man är bra på att Googla.
Kan också tillägga till det #26 sa om att känna efter.. Visst fungerar det om man har en schysst kosthållning. Då är ju kroppen inställd på att 'känna rätt'. Men kroppen anpassar sig.. Många anorektiker känner sig oerhört pigga och energiska under långa perioder utan mat. Vet inte precis hur vetenskapen bakom det ser ut, men jag har sett det och hört om det hos mina vänner. Sen plötsligt går de sönder och hamnar på sjukhus utan förvarning.. (Nu pratar jag människor som inte äter alls, eller väldigt väldigt lite.)
#17# Det samlar som sagt vatten, och det är njuren som är transplanterad så MÅSTE jag dricka minst 4 l vatten/dag för att den ska funka utan mankemang. Tyvärr så gör även cortisonet att man får sk bukfett. Har också en dålig rygg och höft, men trots detta så försöker jag att gå ändå, försöker att gå minst 5-10 km/dag eller varannan åtminstone. Men trots detta så blir det inte bättre vad gäller min vikt, den är konstant. Går ofta med ett par av mina 7 illrar så de också kommer ut, iallafall när det är bra väder har jag med dem. Tycker inte om att ta med dem ut om det regnar, blåser för mycket, snöar eller om det är under +5 grader ute.
#36- Du verkar ha kunskap inom kosthållning.. Är det intresse du har? i kombination med träning?
#31- Om hon har proteinbrist så lär inte grönsaker alternativt nötter göra underverk då nötter vanligen är innehållsrika på fett medans grönsaker vanligen är vitamin och mineral berikande. Protein är ju gyllene i mjölk! Annars en mager ost, bönor, kött av alla former, kyckling.. Funkar som mat och som pålägg om så önskas till frukost.. Protein är ju det goda!! :-)

Quorn 
golf.ifokus.se
#38 Javisst är det så :)
Är absolut ingen expert men jag försöker hålla koll på den allmänna bilden. Intresset kommer från att jag verkligen verkligen upplevt skillnaden från att gå från soffpotatis som inte äter till att må hur bra som helst när jag började träna och äta bättre. Så det är bra att kunna förstå vad det beror på när andra undrar. Mor min är med i idrottsbokklubb så det ramlar in diverse böcker och tidningar med jämna mellanrum. Ganska praktiskt :)
#39- quorn är proteinrikt och bra ja! Dyrt dock.. är du vegetarian? gott är det med iaf.. slår dock inte kyckling.. Denna gudabenådade mat som kan göras i oändliga varianter! :-)
#38- Intressant! låter exakt som mig själv. Inte läst överdrivet mkt tidningsskrifter och böcker utan hämtat kunskapen från disskussions forum med riktigt duktiga kosthållare. Smidigt sätt att få tips på mat och rescept också.
Skall snart på utbildning som inkluderar kost och näring, riktigt kul! längtar! Speciellt då det helt och hållet riktar sig till tränings syfte.

#38 Nötter är en bra proteinkälla, nämnde det pga att jag vet att bönor inte går hem här och kött kommer jag aldrig förespråka.

#41 Nej, jag är inte veg… gillar bara inte kött :P
golf.ifokus.se
#42- nötter innehåller proteiner, ja. Men att kalla för proteinkälla tycker jag är missvisande då de är i synnerhet mest bestående av fett.
Pga av detta höga fett och kalorieinnehåll rekomenderas ca 30 gram nötter vilket ger ganska lite protein.. Jämförelse vis ger tex 30 gram av jordnötter 8,1 protein, mandel 6.0, valnötter 4,0 samt Cahewnötter 5,0.
Detta medan kalorieinnehållet på dessa blott 30 gram varierar mellan 170-200 Kcal. Och 30 gram motsvarar en "näve" nötter, dvs inte så mycket.
Så ska du ha mycket protein från nötter får du samtidigt i dig massor av kalorier och fett vilket iaf jag inte tycker är så nyttigt.
Jordnötter är inte en nöt utan klassificeras som en baljväxt och har inte lika bra innehåll som de flesta andra nötter.
Kött förespråkar jag gladeligen, gott och bra!
Protein annars finns i bättre former. Ost, fil, mjölk vid mejeri avdelningen är utmärkt. Ägg funkar fint med! :-)

#45 Varför blir man så seg av kött? Tycker jag alltid upplever att jag blir slö efter jag ätit kött, kanske bara är jag. Äter iof inte så mycket kött, någon enstaka lövbiff eller fläskfile kan dock slinka ner. Fisk är mums däremot. Du som verkar kunna- om man inte äter en viss typ av mat får man svårare att bryta ner den då? Man kan ju typ själv göra sig känslig mot mjölk, genom att undvika det en längre tid och sedan hinka i sig…kan det vara så med annan mat också?
#46- vet inte vem du syftar på men gör ett försök till svar ;-) Jag är inte hundra på svaret men jag TROR att man inte har svårare att bryta ner mat man är ovan vid. Däremot tror jag likväl att det påverkar med bakterierna man inte är van vid, alltså att du kan få magproblem eller dylikt om du inte är van vid bakteriekulturen du får i dig. Men att den bryts ner likt nån annan gör den.
När det gäller mjölk är det svårt att svara! Mycket prat och disskussioner angående mjölk just nu. Å ena sidan står faktan att proteinet är riktigt bra och nyttigt, å andra sidan har betydligt många mer än någonsin anats problem av olika slag om de intar mjölk(mejeri-produkter). Har själv läst motsattsen också till det du skriver, alltså folk som inte tålt mjölk som avvaktat länge och sen druckit och det gått utmärkt…
Slö av kött? :-) äter för mycket av det kanske?? haha… nä jag vet inte.. en rejäl måltid gör en dåsig så enkelt är det.. Så det beror på hur stor portion du hade, vad mer du hade osv.. Men nej, generellt tror jag inte du blir tröttare av kött än annan jämförbar mat.

#45 eftersom jag vet att personen i tråden inte äter kött eller vill äta baljväxter så är det ett bra förslag eftesom hon inte är överviktig. Mejeriprodukter skulle jag inte heller rekomendera. Det finns inte många diestister som förespråkar mejeriprodukter. Ägg absolut, men det är extremt mycket kolecterol i ägg. Desutom är det i mina ögon ett extremt djurplågeri med äggproduktion.
I de tabeller jag har så innehåller cashewnötter 15,3 gram protein per 100 g. Mandel ca 20g per 100g. Solrosfrön ca 23 gram, jordnötter 27g. Det är utmärkta proteinkällor. Dessutom är det hyfsat fullvärdiga proteiner.
Dessutom finns det en hel del forskning som säger att animaliskt protein som i mjölk driver ur kalcium ur kroppen. Det finns en anledning till varför vi svenskar dricker mest mjölk i världen och har störst andel med benskörhet.
Äter du kött så får du i dig väldigt mycket protein. Mer än du behöver. det ger en mer extrem mättnadskänsla. Rött kött finns det väldigt många studier som visar att det ger större risk för cancer etc. Inte helller det förespråkas av diestister.
Att förespråka rött kött och mejeriprodukter för att få folk hälsosamma är att bita sig i foten.

Idag har jag ätit frukost…. Lunch (Quorn = proteiner) och middag (kött :P)
golf.ifokus.se
#48- kul med lite disskussion :-)
För det första visste jag inte eller tänkte kanske inte på att hon inte åt kött, hade likväl kunnat rekomendera quorn varianten isf. Mejeri produkter råder det delade meningar om men faktum kvarstår att proteinet ifrån framförallt mjölk är bland det renaste och bättre du kan få i dig. Och i måttliga mängder finns det nog inte många dietister som avråder, tvärtom.
Ägg är kanon. Kolecterol oroar inte om du tar normala mängder.
Och din statistik är ju identisk med min så jag förstår inte poängen där, skillnaden är att jag beskrev på 30 gram och du på 100 gram.
Animaliskt protein finns det 100-talet rapporter och forskningar som motbevisar att det inte skulle vara bra eller nyttigt.
Sedan har du ett rent faktafel när du skriver att kroppen får i sig mer protein än den behöver från kött… För det första skiljer det sig en hel del beroende på vilket slags kött, för det andra så kan kroppen inte få "för mycket" proteiner… OM det blir för mycket proteiner, dvs mer proteiner än vad kroppen tar upp och som sätter igång proteinsyntesen så går det simpelt ut via urin. Dessa mängder lär inte drabba speciellt många människor…
Du skriver att rött kött kan ge cancer osv, japp jag vet om dessa rapporter. Dem är ganska nya och således omtalade för stunden vi får se hur dem säger om ett tag. Sedan behöver man ju inte välja just RÖTT kött…
Minns när det kom rapporter om att chips kunde ge cancer… Ja vi får väl se när forskningen svänger.. igen…
Kommenterade nog inte om nötter förresten, jag vidhåller att det är helt fel att rekomendera nötter för protein källa! utan tvekan och är tämligen övertygad att de flesta som jobbar inom området säger detsamma.
Nötter är jättebra, missförstå mig inte, men ta det för det bra fettet som dem innehåller och ta proteinet som en liten "bonus".
Skall man få i sig låt oss säga 30 gram protein extra ifrån just nötter så blir det en skyhög kalorie förhöjning om dagen. Sedan kanske trådskaparen är smal och t o m vill gå upp i vikt, men sen då? och övriga människor? Dessutom så är det en viktuppgång i ren fettmassa och jag vet inte hur det är med andra men jag föredrar att inte medvetet lägga på mig fläsk.
#49- Duktigt!!! gör så.. varje dag ;-)

Självklart beror allt på hur myclkt man äter, men rent protein gör dig mättare och mer däst. Protein och fett är bättre än inget av det. Använder man sig av ex GI så är nötter en grym källa. Viktväktare ja då vill man inte ha det. olika läror. Mjölkprotein är dåligt för kalciumupptaget.