Iller + mink?
Satt och pratade lite med en arbetskamrat om illrar och fick frågan om man kan korsa en iller med en mink..Blev väldigt fundersam, kan man det? Jag berättade nämligen att vissa illrar har lyckats smita och blivit tjuvparade med vildiller. Han mena på att eftersom det inte finns så många vilda illrar så borde sannolikheten vara större att tamillern blir parad med en vildmink.
Intressant fråga.. Är dessa avkommor med vildiller som fader(moder) fertila föresten? Tänkte att det går ju att para hästar och åsnor (mula/mulåsna) men avkommorna är ju inte fertila pga de stora skillnaderna raserna emellan..
Paulina
Genetisktsett så skiljer det väl inte så mkt mellan tamiller och vildiller. Mink däremot är ju iofs ett mårddjur men skiljer sig väl ganska så stort ifrån iller? Så det borde väl vara så att illrar(vild+tam) kan få fertil avkomma men inte iller och mink?

Det är inte särskilt troligt att en iller parar sig med en mink (amerikanska minken). Däremot kan en iller skaffa avkomma med flodillern (europeiska minken). Då uppstår en hybridavkomma.
Det går att para mink och iller. Man gjorde det på några ryska pälsfarmer experimentellt, men det var problematiskt och avkommorna blev infertila, så man slutade med det.
Det är nog inte så sannolikt att en iller frivilligt parar sig i det vilda med en mink.
Instämmer i det Robin säger, jag har en bild på en..

En mkt klok människa skrev det här: (kopierar in från ett mail jag fick)
De tyska uppfödarna sa också att det går rykten att illrarna är en korsning med mink. Men personligen så avfärdar jag det nästan helt på grund av dess orimlighet. Korsning mellan amerikansk mink (Mustela vison) och iller, såtillvida att man får fram en avkomma, är det hittills ingen som lyckats med som den vetenskapliga världen känner till. En känd rysk forskare, Ternovsky, försökte i många år utan framgång, och även andra har försökt i vetenskapliga projekt (som ofta inkluderar insemination och hCG-behandling), men även fast vissa ägg blir befruktade och implanterar så degenererar fostren och resorberas på ett tidigt stadium. A. minkar och illrar är inte särskilt lika varandra genetiskt.
Däremot går det att korsa det man kallar Europeisk mink (Mustela lutreola, som egentligen mest liknar en iller genetiskt). Problemet är bara att E. mink har under lång tid varit starkt utrotningshotad så finns knappast tillgänglig för gemene man. I Ryssland försökte man en gång i tiden att bedriva korsningar på pälsfarm, men resultatet var under förväntan (pälsmässigt och besvärligt att hybridisera). Dessutom så blir hanar från vissa av de här hybrid-kombinationenar i praktiken sterila, så det är ingen hybridisering som görs hur lätt som helst.
Här har du en bild på en E. mink/E. iller- korsning som uppstått i naturen i östra Estland (pga brist på partners att para sig med uppstår ibland naturliga hybrider där):
Ok, intressant läsning! En sådan mörk läckerbit hade jag dock gärna haft ;)
Paulina
jag fattar inte hur man ska kunna föda upp hybridillrar, fortfarande =/
#6 Åk till tyskland om du vill ha en svartiller! Inkl Lymfom och det tar dem inget extra för, blå eller gröna ögon kan man välja på också! ;)

Ja, den va jättefin :)
Undrar hur stor den blev…

Vet någon hur mkt vild iller det finns kvar i Sverige ?
#8 menade inte alls att jag är villig att ta vad som hellst och stödja vilken avel som hellst för att få en estetiskt bra iller.
Bara det faktum att jag tycker att riktigt mörka illrar är vackra, sen är ju sjukdomshistorik något helt annat.
Paulina
#11 Jag förstod det :) det var en stor portion ironi!

parar man dessa blir det en miller säger killen =P
#13 Hehehe..

#14 hihi japp han frågade om vi inte kunde skaffa en mink hona och para med miilo för miller ju gott. dumma karl med dålig humor=)

#10, illern är rätt vanlig i Sverige, framför allt i södra delen av landet. Det är på inget sätt en hotad art.
hur parar man dem så det blir hybridillrar då? Kan ju inte släppa ut dem i det fria och hoppas på att det blir med barn. Jagfattar inte det.
att man parar honen med en Europeisk mink ? Men är det djuret såna fall som en iller, ett husdjur som kan kontaktar ägaren till och parar dem.
#19 eeeh nej…europeisk mink är VILD och som du kan läsa så har endast dessa parningar skett i naturen, då djuren inte hitaten partner av samma art. menkag poängterar att det är ovanligt att de sker. Mink och iler är faktikst rätt olika, de har inte ens samma antal kromosomer.
Och som med de flesta korsningar så blir avkomman oftast steril
ja, men det finns väl vissa i sverige som avlar fram hybridillrar, därav jag undrar hur det akn gå till såna fall.
#21 du blandar ihop det. Vad vi i menar med hybrider är att det är en blandning mellan vild iller och tamiller. Det kallar vi för hybrider.

Jag avlar på hybrid… en 50 % vildiller och en tamiller.
Jag har en mix här hemma, hans pappa var vildiller. Och även efterkommande generationer är fertila. Min förra mix syster och bror fick valpar var och en på sitt håll med tamiller partner och det där blev valpar. Dessa i sin tur är parade med avkomma som är fertil. Så visst är de kompatibla med varandra vildiller och tamiller. Men jag tror inte att iller och mink är det även om där nog skulle kunna bli valpar, frågan är sen om de i sin tur kan få avkomma vilket jag betvivlar starkt.
Såg ett program på TV i förra veckan om den europeiska Minken och utsläppta amerikanska minkar nere i Frankrike. Dessa kan inte få valpar samman, de är för långt ifrån varandra. Dessutom så bar den amerikanska Minken på ett virus som dödar den euoropeiska Minken. Fransmännen har nu ett program där de fångar in alla amerikanska minkar de kan och kastrerar dem för att de inte ska konkurera ut den europeiska. Sen fångar de även in den europeiska chipmärker och vaccinerar dem mot viruset, detta görs för att få ett större bestånd av den europeiska Minken ute i det vilda. De har och avel på den europeiska Minken där de släpper ut alla valparna vid ca 4 månders ålder.

#24> Intressant. men hur kommer det sig att man har så få minkar i Europa då när vi har för många i sverige? är det gynnsammare i Sverige? Förre naturliga fiender???
Antar att Minken vi har i sverige är samma som den "Europeiska minken"?

"26
Då dör dom ju, stackarna.
Svälter ihjäl :(
Men kan tänka mig att en del klarar sig….
Grymt