Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 4321 ggr
tokage
0

Här var det skabbeliskabb..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jepp! Var hos vet idag och nog kröp det en massa i Cinkas öron Fundersam

Har fått recept på stronghold som jag ska hämta ut imorrn samtidigt som jag hämtar mina egna järntabletter, hehe…

Det jobbigar var när jag kom hem, och förvarnade min styvpappa om att katterna kan vara drabbade de med… Nu är han skitsur på mig för att jag har dragit in skabb…

Nåja… Jag är glad att Cinka ska bli av med kliandet! Det kan ju inte vara skönt att behöva klia öronen hela tiden!

Jag kunde inte låta bli att småfnissa när hon skulle rensa Cinkas öron, jag höll i Cinka och hon rensade öronen, och han stampade med fötterna och det såg så roligt ut, HAHA!

Sen försökte jag ge honom godis, men icke… Matte är sååååå dum som utsatte honom för det där :O!

Har en fråga bara! Borde jag göra rent allt runtomkring honom nu? Jag menar, 2 gånger i veckan så gör jag storstädning, vilket innebär att jag tvättar hans hängmattor, myströjor och annat samt tömmer lådorna, dammsuger och ställer iordning allt han har stökat till.

Räcker det eller borde jag göra något mer för att förhindra att han får tillbaka det?

Kan även säga att vi ska kolla alla 4 katter nu också, även fast de inte har större kontakt med Cinka eftersom de är rädda för honom och de är i olika rum, så tar vi inga risker :)

FerretCrow
0

om du tvättar hans saker 2 gånger i veckan kan du bara fortsätta med det tycker jag

tokage
0

#1 okej, vad bra :)!

Ibland slarvar jag dock och det blir en gång i veckan, men jag ska bättra mig!

Ush vad det började klia nu när man pratar om skabb :'D

Guteillern
0

#0 Tycker inte din pappa ska vara arg. Det kan vara katterna som dragit in skabb, ifall dom varit ute.

Kom ihåg att katterna måste behandlas samtidigt som du behandlar illern.

MVH Ammi

chei
0

hm.. vad kommer skabb i från? Kan mina illrar som inte träffar några andra djur alls nästan och bara är under uppsikt när dom är ute få skabb?

FerretCrow
0

#4 har det gått en katt med skabb där dina illrar går kan dom få det. tyvärr är det super lätt att en iller åker på skabb

chei
0

#5 okej! Tack, men det märks väl om dom får skabb? Har bara sett skabbrävar som inte haft någon pälsa alls nästan kvar!

FerretCrow
0

#6 öronskabb är absolute inte samma som rävskabb. denna skabb sitter som sagt i öronen och det är inte ens säkert att illern kliar sig. vissa illrar får svart/brunt öronvax. men detta kollar man lite då och då texempel med eget fickmickroskop och när man ändå är hos vetten

Fruttisen
0

#6 Är väl olika slags skabb? En som lever i öronen och en annan som lever på kroppen. Alltså, min syrra fick skabb i Thailand förra året, det var fan vidrigt….man såg dom krypa runt, under huden, på foten. (Tål att nämnas att på män sätter den sig oftast på pillesnoppen och på kvinnor vid brösten…barn på fötterna *spy*)

chei
0

Okej! vilken färg har vaxet normalt? och vad mer ska man titta efter?

FerretCrow
0

#9 vet inte riktigt mer vad du ska titta efter ja så klart att illern kliar då. går en iller för länge med skabb kan detta förstöra hörsel med mera.

Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Illrar med skabb brukar ofta ha svart gegga i öronen. Det är skabbdjurens avföring man ser. Om man har fler djur i hushållet så ska alla behandlas samtidigt och det är viktigt att man tvättar filtar och allt sånt regelbundet under behandlingen.

Man ska be om stronghold och det är receptbelagt. Det appliceras mellan skulderbladen och efter ca 4-6 dagar så dör dem levande skabbdjuren. Sen efter 21 dagar så kläcks äggen som inte dör vid första behandlingen. Därför ger man en dos till!

Det räcker med att man själv har varit ute så kan man ha dragit med sig skabb. Dessutom så kan skabben åka skjuts med oss men inte leva på oss. Ett tips är att man gör rent öronen ordentligt. Är det smutsigt igen dagen efter så kan det vara tecken på skabb.

Så här såg det ut när Hugo hade skabb. Då hade jag dagen innan gjort ett skabbtest på Bernard som visade sig vara negativt trots att han var helt svart i öronen.

FerretCrow
0

#11 fåpr jag ta den bilden till min hemsida?

Norrskenets
0

#8 Usch skulle ha mardrömmar i flera veckor*usch* nu börjar det klia på migSkrikandes gaaah!

Fruttisen
0

#11 Fast är det inte svårt att se skillnad på vanlig vax och skabb? Jag menar, deras vax är ju normalt rött/brunt/svart-aktigt? Frentetiskt kliande får man kika efter eller?

FerretCrow
0

#14 vissa illrar kliar sig inte alls.

Fruttisen
0

#14 Hur ska man då veta ifall de har skabb? =S

skrollan
0

#16 man kollar dem hos vetrinären eller så ser man om de kanske är brunaktigt i örat. bästa är att kolla dem hos bvetten ibalnd för det.

Ceciliaolucifer
0

#12 Sure, trots att det är skabbbild så får det snällt stå att det är min bild ;)

Ceciliaolucifer
0

#14 Jag tog fotot efter att jag var hos vetten och där dem konstaterade att han hade skabb. Jag själv tog det för öronvax men ser alltid till att göra skabbkoll vid varje vetbesök. Just in case.

Bernz gjorde en skabbkoll dagen innan och var svart i öronen, och han hade inte skabb. Synd att jag inte fotade.

Men man ska vara försiktig med att peta i öronen, det kan ge överproduktion av vax och andra komplikationer.

Men jag håller med dig!

AlbaStiffler
0

#16> man bör gära skabbkoll minst en gång per år hos veterinären (samtidigt som du tar sprutan). har du/illern träffat andra illrar (och kanske andra djur) så kan du räkna med att risken att din iller smittats är gigantisk. För mig har träffar med andra illrar vart 100% att mina illrar fått skabb. Att din iller fått skabb börjar visa sig några veckor efter smittotillfället.