Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1305 ggr
Trissan
0

Sover VÄLDIGT mycket

.. som rubriken lyder så sover min illerhona (okastrerad) VÄÄÄÄLDIGT mycket. Jag sitter vid datorn heladagarna (datanörd som jag e) och har lov just nu. idag gick jag upp kl 10 .  - Hulda sov ..
satte mej vid datorn .. -Hulda sov i tvåtimmar.
Hon har sovit typ hela natten.
hon vaknar då och då och kollar vad som händer, sedan somnar hon igen. jag försökte få henne på fötterna idag och gick ut med henne. hon blev sprallig men ville bara in (hon e inte så van vid att vara ute och tyckte det va läskigt) . då kom funderingen upp, har hon förlite aktivering??

vad gör ni för att aktivera era illrar?

påpekar att hon sover nu …

hur mkt ska en iller sova? detta är min första så jag har faktiskt ingen aning… Hon är ett halvår, och så kan man ju tycka och tro att hon ska vara valpig och sprallig? :S

LiindaLarsson
0

men det är ju vinter tid nu, då sover illrar mycker mycker mycket.. men vill du aktivera din iller ta ett kinder ägg du vet det där gula som man kan ta i 2 delar sätt in 3-4 riskon så leker den med den (rulla i väg den  :)) ,, finns så mycket du kan göra för att aktivera din iller . hitta på nå eger lek tafatt eller nå jaga din iller låt den få en bunke med vatten så den får olocka upp godis.

ps mina sover licka mycket =) uppe få gåner äter och drivker typ

Miss-Me
0

nånstans läste jag att illrar sover ca 15 timmar om dygnet

Miss-Me
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

miley

LiindaLarsson
0

ja men det bror ju på om det är sommar eller vinter hur mycket dom sover

På vintern sover dom mycket

på sommaren är dom vaken mer :)

Miss-Me
0

e det inte tvärt om för illrar blir jätte slöa när det är varmt ju.

har igentligen ingen aning bara vet att dom blir jätte slöa då

LiindaLarsson
0

nä det är inte tvärt om.. (vad jag vet)

sommmar: då är dom väll som alla andra djur när det är varmt blir trötta och lata. men är det normal gradit som man har på sommarn så är dom som alltid illrar :)

Vinter (dvala) dom sover mer,, dom gör så lite som möjligt för att spara sin energi så mycket som möjligt.. fett m.m

SARAE ELLER ÅSAF komm och fölrklara på ett bra sätt..

Trissan
0

#1 jo jag tänkte på det, för när jag fick henne så va hon aktivare. kanske för att hon var busig valp då?

#2 hihi, jag tror att hulda sover mer än 15 timmar om dygnet :)

#3 hihi, vad söt! :)

tack fösr svaren , ska hitta på något åt henne nu :) jag fick en trasa som man putsar glasögonen med av mamma nu, den var gratis.
och då tnkte jag att huddah kanske ville ha den, den va inge intressant .. :S

gav henne små morotsbitar som hon faktiskt ligger och mumsar på nu :) de är svåra att tugge, finns det risk för att hon sätter dem i halsen?

Fruttisen
0

Under nov/dec/jan har mina sovit ca 20 timmar per dygn…har i princip bara sett dom då de ätit eller bajsat. Mina vaknade dock ur vinterdvalan för ca 2 veckor sedan, så nu är de tillbaka i sin vanliga takt….*drömmer mig framåt till vintern igen, hehe*

Trissan
0

hmm, jag laddade upp en bild idetta inlägg .. konstigt att den inte ville komma med :S ?

LiindaLarsson
0

Grönsaker frukt är inte bra för illern :(

FerretCrow
0

en iller kan sova 18timmar på ett dygn. så du behöver nog inte vara orolig.

Trissan
0

tar bort morots biten då.

#11 okey, vad bra :) en fråga om vinterpäls, hur ser den ut?
hulda har långa svarta hår på ryggen nu, men jag har mäskt att det växer upp små små svarta hår mellan den vita underullen. annars va underullen helt kritvit, nu e det bara små små svart hår emellan :)

när försvinner vinterpälsen? ngn som har bild på vinterpäls /sommarpäls ?

Fruttisen
0

#12 Täckhåren måste ju komma nerifrån, de kan ju inte bara "vara där" en dag =P Mina har smått börjat fälla nu senaste dagarna. En fluffig iller är en iller i vinterpäls =P

FerretCrow
0

#12 dom små korta håren som kommer underst i pälsen kan nog vara sommarpälsen som är på g=)

LiindaLarsson
0

#12 min iller var ljus brun och hadde kort kort här nu har hon långt mörjt svart hår :9 det komm bara på en vecka :) bra att du tog bort den :)

Trissan
0

okey, hur kort blir pälsen då? blir den vit som underullen?

LiindaLarsson
0

hon är ju vit under pälsen och längst ut på håret är det svart / murkbrunt:)

Trissan
0

ooh, härligt :) hon var VÄLDIGT brun (nästan svart brun) när jag fick hem henne, så kanske blir hon så då? han en bild på det i mitt album, den när hon sover i mitt knä.

LiindaLarsson
0

#18 vissa illrar blir ljusare till vintern och vissa blir murkar vissa satannar i den färgen men vissa kommer tillbax till den färgen den hade från början

Faxlin
0

Måste bara påpeka att eftetersom hon är okastrerad är det av vikt att veta om hon är brunstig Hur länge hon varit brunstig i sådana fall för att kunna svara. sedan är det alltid oerhört svårt att veta över nätet utan att ha sett djuret om det är friskt eller inte. Men överlag så sover illrar mycket, även om den vakna tiden känns som längre än den är eftersom de är så aktiva. Men att hon inte leker när hon är vaken är nog ett litet tecken på att du inte är så rolig kanske. Försök att leka mer med henne. Kasta bollar, testa med vippor och sådant. En vanlig handduk som man busar med brukar vara skojig. En plastpåse eller något sådant.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Trissan
0

okey, jag ska kastrera henne såfort jag fått pengarna från buren jag sålde från mina rådizar jag hade för kanske ett år sedan.
jag har en handuk som ligger på golvet som jag brukar busa med henne med :) nu sover on igen .. :S
ska nog göra iordning en låda med vatten som hon kan busa med ;)

tipps på godis som man kan lägga i som hon kan fiska upp?

LiindaLarsson
0

jag brukar använda skurmoppen så dom får jaga hehe :) iller mat kna du lägga i vattnet kött mm  allt en iller äter kan amn sätta du kan sätta bollar som flyter det älskardom att puffa på

FerretCrow
0

ett tipps är att ta skruvkorkarna från pet-flaskor och lägga i vattnet alla mina 6 illrar har genom åren räddat dessa korkar från vattnet=) se bara till att dom inte är vassa på kanterna

Trissan
0

ååh, västa bra ju, det ska jag testa med :D