Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 924 ggr
MarieB
0

Tackar för mig

Idag fick jag plötsligt ett PM ifrån ÅsaF om att hon tycker:

"det är ytterst tragiskt att du inte känner att du kan skriva vad du vill inne på sidan bara för att jag har andra åsikter än dig."

Något jag ställer mig frågande till. Det enda jag nämnt (igår) är att jag numera inte vet vad man egentligen får skriva eller inte när det gäller personer (i tråden om ursprung).

Hon skriver också till mig i sitt PM:

"Att detta sedan går vidare i att du spyr över sajten tycker jag är både tragiskt och trist och oerhört omoget."

"Spyr över sajten"!? Jag tycker att det är du Åsa som emellanåt uppvisar en väldigt omogen attityd. Inte minst i tråden om magsjukan där du plötsligt vänder en pågående normal diskussion med att säga till mig:

_"Allvarligt talat tycker jag att du försöker vända på allt jag säger till att bli till något negativt för illrarna. det är det inte. Kanske för folks plånböcker men inte för illrarna.Men _hela illerstammen skulle ha glädje av att det tas träckprover på en gång."Men det räknas liksom inte om man inte heter MarieB och tycker lika som dig. och sorry, i det här fallet verkar jag inte nå fram till dig alls."

Hur du i den diskussionen kan anklaga mig för att vilja få det till något NEGATIVT för illrarna är för mig fullständigt obegripligt. Och jag citerar dig exakt hela tiden och besvarar och förklarar på ett väsentligt vis. Jag har aldrig haft någon annan avsikt än att få ut information och hjälp angående situationen med magsjukan.

Och den ekonomiska anspelningen är också helt ogrundad. Jag hade väl då lika gärna kunnat säga att det är du som tycker att "hela illerstammen skulle ha glädje av att det tas träckprover på en gång." som är den som kommer med kostsamma förslag.

"Men det räknas liksom inte om man inte heter MarieB och tycker lika som dig."

Och vad är detta?? Är jag en besserwisser som kör över folk med mina inlägg? Ja då är det inte mycket mening med att säga något mer och förgrymma folk.

När jag sedan i tråden väljer att inte kommentera ditt inlägg som jag tycker sänkte det hela totalt bortom diskussionen om magsjukan så svarar du med:

"Ohh, tog argumenten slut nu?? Det kan inte vara sant. Fundera en stund till så kan du nog förvrida det jag skrivit lite till."

Det var nog en av de mest omogna kommentarer jag sett från dig Åsa. 

Så idag får jag ditt PM som inte precis är roligt att läsa. 

Nu är jag så hjärtligt trött på sådant här tjafs att det får räcka för min del.

nasse37
0

Hej! jag vill bara säga att man inte ska skriva eller kommentera något inslag på dena sida för då blir man bara på hoppad som jag blev när jag skrev att jag sökte efter iller igen så jag tog bort mig här ifrån och jag håller med andrar personer här inne som har råkat ut för smma sak men jag säger inte vilka det är för det är hemligt.Och jag kommer inte tillbaka till denna sida mera om illrar ialf för här törs man ju inte skriva något och sen tycker jag att dom kan läganer dena sida för gått.Tack och adjö för mig.

sarae
0

Men åsa anklagade inte dig för att komma med kostsamma förslag, hon påpekade bara att HENNES förslag kunde vara kostsamma för plånboken. Sedan tolkar jag det som att hon säger att du får hennes förslag att verka negativa för illrarna. Inte att DU försöker göra något negativt för illrarna.

Syftet med en diskussion är att man diskuterar olika sidor av något. Alla kan tycka olika, uppenbarligen delar du och åsa inte åsikter, vilket inte behöver betyda att nån av er har vare sig rätt eller fel. men man kan inte förvänta sig att alltid få medhåll. Annars hade diskussions forum varit väldigt tråkiga.

UlrikaG
0

hej.

tråkigt att du försvinner, du besitter mycket kunskap som är av värde för alla.

Nu har inte jag läst tråden om ursprung eller magsjukan så jag uttalar mig inte om vad som hänt. Tycker bara det är tråkigt att du känner att du vill lämna sajten helt. Hoppas du känner att du kan bidra på andra sätt isf, det vore synd om illervärlden om du försvann helt.

/Ulrika

ViktorMarina
0

jag vill också att du stannar, du skriver så mkt bra och är så hemskt kunnig, du behövs här inne ju!

JossanH
0

ja, det är ju inte första gången som en kunnig person blir "ivägskrämd" härifrån och det är hemskt tråkigt att det ska behöva gå så långt.

jag kommer sakna dina inlägg för jag litar mycket på den informationen du sitter inne på och jag vet att det finns fler här inne som är väldigt kunniga gällande illrar, men det skadar faktiskt inte att få höra saker och ting från flera olika perspektiv..

Hoppas att få se dig här (eller på något annat forum) i framtiden.. Har lärt mig massor av dina inlägg!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Evelina.L
0

..det är sånt här man kan ta mellan varandra och inte alla medlemmar.

Smeagol
0

men åååååå, vad ledssen jag blir!! varför måste du lämna forumet?? Ett forum är ju till för att man ska få så mycket information som möjligt. Jag tycker bara det är bra att folk tycker olika om saker och ting för då får man chansen att bilda sin egen uppfattning om saker och ting!! Annars blir det som att de är en person som sitter och säger så här ska de vara och de är verkligen INTE bra!! Leddsamt att de ska vara på de här viset=(

Nea
0

Jag tycker också det är tråkigt att du försvinner Marie. Vi förlorar all den värdefulla kunskapen som du besitter.

Nettan
0

Om du försvinner MarieB så ger du ju efter. Jag skulle inte ge efter om jag anser att jag inte har gjort något fel.

Jag vill hemskt gärna ha dig kvar här MarieB. Vi är många som faktiskt söker efter ordentlig kunskap här. Den besitter faktiskt du.

illernettan
0

Jag kan bara instämma med föregående skrivare. Det vore tråkigt om du inte ville vara kvar längre. Det finns alltid två sidor av samma mynt och det är inte alltid den andra sidan kommer fram.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

[Falo]
0

Tråkigt att höra då du verkar sitta på störst kunskap här på forumet. Du är inte den första med stora kunskaper som lämnar av samma anledning tyvärr.

alda
0

MarieB, dina inlägg tillhör dem jag ALLTID läser!

Sarah
0

Reagerade oxå på Åsas inlägg och påhopp på dig i magsjuketråden. Omogna om några. Vissa här inne får tydligen komma med personangrepp. Trodde att jag skrivit det i den tråden men det måste ha försvunnit på vägen. Marie, du är en av de mest önskade här så jag hoppas att du tänker på att vi är många som vill ha dig kvar här.

Nettan
0

Jag har blivit kontaktad av MarieB. Hon har raderat sitt användarnamn och ber mig att skriva ut detta. Jag citerar direkt från mailet och ändrar inget:

"Om du vill och orkar får du väldigt gärna göra mig tjänsten att tacka de andra för deras snälla ord och hälsa att jag önskar dem och deras illrar allt gott."

[Falo]
0

Tråkigt MarieB. Börjar du skriva på något annat ställe i framtiden så vore jag glad om du kunde meddela mig på något vis.

Sarah
0

Marie finns förmodligen kvar på Illersveriges forum!!

Wikstr_m
0

Känner också igen mig när det gäller att få höra en massa skit enbart för att man uttrycker sin åsikt. Som någon skrev högre upp, för vissa verkar det ju vara ok med personangrepp.

UlrikaD
0

Kan man inte bara en gång för alla inse att alla KAN inte ha samma åsikter om allt!! Då hade det inte varit något DISKUSSIONS-forum.

Allas kunskap och åsikter behövs. Det finns alltid någon som lär sig någonting. Och det är väl en bra sak, eller?

Tillsammans jobbar vi väl ändå för illerns välmående. Det är kanske dags att sätta illern i första rummet och ens egna sårade egon i andra?

Robinsnel
0

#18 Bra sagt!

illernettan
0

#18 Instämmer…….

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

AlbaStiffler
0

Mycket daddande runt MarieB här… All ära till att något gått fel på detta forum i nån tråd, men lite barnsligt blir det här. Vad vill MarieB egentligen med denna tråd, att folk sak tycka synd om henne och att alla ska säga hur rätt hon har? Äg läget istället och gå vidare Marie, du är väl vuxen precis som oss andra?

Tycker åxå det är omoget av MarieB att hänga ut Åsa här i denna tråd när Åsa själv velat ta snacket i ett PM. Precis som jag stått lite frågande till vissa inlägg från Åsa i magsjuketråden. men men… Lite urspårat av åsa kanske…

Själv tycker jag såklart det är tråkigt att man är fånig och drar härifrån bara för att man inte håller med en persons åsikter. Tycker själv att MarieB har massor med bra kunskaper och åsikter men att hon ibland svävar på gränsen till Besservisser där man själv inte får ha någon åsikt. Iaf var det den sitsen jag hamnade i när jag var ny här för några månader sedan, nu har jag fått lite skinn på näsan och skiter fullständigt i "feltramp" som vi ju alla gör ibland. Är man på en sån här site så måste man ju kunna tåla lite motsägelser. Eller hur kompisar?

I övrigt tycker jag det är på tok för mycket daddande runt alla heta grötar, många som inte vågar säga som de tycker utan som lindar in sina ord ordentligt innan de vågar säga något. Fram för mer öppna argumentationer och fler åsikter utan att folk tolkar det som påhopp. Man kan dessutom argumentera utan att kasta pajer på varandra.

Bara för att förtydliga, skriver inte detta meddelande i ond ton utan i god ton. Har inte något personligt emot varken Åsa eller MarieB, ni förgyller båda detta forum! Cool

sarae
0
Faxlin
0

Har på gtrund av sjukt barn inte kunnat vara inne på iFokus. Trist att det blev så här. Meningen med mitt pm har helt uppenbarligen misstolkats. Jag ville framföra att man måste kunna ta att jag också har egna åsikter. Som person. Inte som Sajtvärd. Jag skrev mer i mitt pm till MarieB där jag klarlade att om jag skriver i egenskap av Sajtvärd så skriver jag under med:

Mvh ÅsaF Sajtvärd.

Detta gjordes inte någonstans i magsjuketråden och ytterst sällan på andra ställen heller.

Jag ÄR Sajtvärd här, men vad många också tycks glömma är att jag är en person. En illerägare med 20 års illerkunskaper undanskuffade. Som sådan har jag självklart mina åsikter jag med precis som ni andra.

Ibland har jag också dagar när jag känner mig totalt missförstådd i en tråd. Ofta biter jag ihop och säger inget, med rädsla för att jag ska få höra att jag utövar min makt som Sajtvärd. Detta är trist kan jag säga.

Jag valde att pma MarieB då jag ville att hon skulle känna att hon visst kan skriva vad hon vill, oavsett om jag håller med henne. Påpekade också att så länge man inte strider mot svensk lag eller iller.ifokus lag är det fullt okej.

Ofta tillåter jag påhopp på de som jag känner irl. Detta för att inte få höra att jag är jävig. Tyvärr hjälper inte det heller. Så jag har börjat inse att hur sjutton man än vänder sig så har man rumpan i bak och det är fel.

Nu är inte detta ett försvarstal, utan bara ett sätt att hoppas att MarieB kanske inser att hon tolkat mitt pm fel. Om man läser saker utan agg, eller kanske frågar hur någon menar så kan många missförstånd undvikas.

Inom illervärlden liksom andra ställen komemr man alltid stöta på folk med andra åsikter. det måste man kunna ta. Att stöta på folk som ifrågasätter inne på ett diskussionsforum trodde jag att alla var medvetna om att man gör.

Svårt att få ett diskussionsforum annars. Och visst kan det bli tjaffsigt ibland men, det blåser över. ibland får man kanske bli överens om att man inte är överens så är man åtminstone överens om det.

Jag tror ärligt att många liksom mig lär sig saker genom diskussioner. Jag har absolut inget emot alla gulliga bilder och dessa trådar, eller alla skämt trådar. Men ärligt, det är inte av dem jag lär mig saker. Jag söker konstant efter mer kunskap om våra djur och lär mig oerhört mycket här och på andra ställen.

Men varför ska det vara så svårt att ta att folk inte tycker lika. Och jag är faktiskt också folk. Jag vet att jag gick över gränsen i magsjuketråden, och att jag var barnslig i ett par av mina inlägg. Frustrationen var stor en sväng. Och jag hade kunnat ändra dem i efterhand. Då jag inte ville få mig själv att framstå i bättre dager så valde jag att ha detta kvar. För ett bevis på att jag är också mänsklig och kan bli less. Vem har det bestämmandet att säga att jag inte får vara det.

Jag anser inte att jag brustit som Sajtvärd då jag inte skrivit under som sådan. Jag har också fått tillsägelse i magsjuketråden per pm av min Medarbetare. S¨jag får också mina fiskar varma när jag gör fel.

Men jag gömmer dem inte.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Smeagol
0

#23 Otroligt bra skrivet åsa!! Du är ju inte mer än människa du heller och klart att man kan spåra ur vissa dagar. Men tycker ändå att de är synd att marieB känner att hon måste lämna stället men men hennes beslut inte mycket att göra åt.

AlbaStiffler
0

:) Väl talat! Förstår att du sitter lite underligt till iom att du även är Sajtvärd. Gäller att väga rätt på den där akrobatlinan.

Gilla
0

Känner som ni andra skrivit " Instämmer" o "Bra skrivet". Hur skulle det funka i världen om vi inte hade olika syn på saker. Vi är inte lika varandra och vi tänker inte lika. Acceptera att andra inte är du och tänker som du så kompletterar vi varandra.Tänk vad tråkig världen hade sett ut med likatänkande personer i samma uniformer. Jag är jag och jag har inte alltid rätt…inte du heller men acceptera att jag tänker så här. Bra skrivet.

Theres
0

Tack och hej!

golf.ifokus.se

blue
0

#21# #23# Mycke bra skrivet..=) Då ja själv hamnat i blåsväder & tagit detta beslut en gång så hoppas jag att MarieB låter detta lägga sig lite & kommer tillbaka när hon känner att hon e redo..=) För som många skriver så sitter ni båda med mycke info som många andra (tex jag..=)..) inte kommer i närheten av..=)

& #27# ???? Känns inge trevligt att läsa d…Alla som e otroligt kunniga behövs härinne.. & att bara sejja Tack & hej!..

Theres
0

Jag menade tack och hej för MIG

golf.ifokus.se

Faxlin
0

Men Thessan_87, varför då? Vad har vi gjort nu?

Audiatur et altera pars

LeeLoo
0

Marie har skrivit mycket intressanta inlägg & trådar, kommer sakna det & hoppas att du kommer tillbaka någongång.

#29 Thessan?

LiindaLarsson
0

Hmmm undra vem denna person var som verkar vara illerkunnig skulle kunna få kontakt med henne  är det nån som vet?

sarae
0

marie är gammal i gården vad gäller illrar…besitter otroligt mycket kunskap gällande illrar, och har avlat fram riktigt fina illrar ;) hon har en hemsida man man kika på, med maffiga stamtavlor och häftig gård.

FerretCrow
0

#33 vad är det för adress?

sarae
0

#34 sök på google efter "marie´s ferrets"

LiindaLarsson
0

tack :)

FerretCrow
0

tack tack sarae

Gustav-o-Linda
0

HAHAHAHA, vilket jävla tjafs !!!!!

Spelar roll !

Glömt om 100 år …

Faxlin
0

#38: Japp vi är snart uppe i ett år i alla fall :-)

Audiatur et altera pars

Gustav-o-Linda
0

Hhahaha….

Alla måste ha rätt till olika åsikter…

Man kan väl vara vänner för det ju :)

Som jag tycker det e fördjävligt o ta 100 valpar  på ett år ,med en o samma hanne när det pratas så mkt om inavel….

Sen när någon stackare vill ta 1 kull på ett par jätte fina o friska illrar blir totalt påhoppad av en hel lynch mobb…

Blir väl konkurrens…

Sticker väl i ögonen på en del…

Faxlin
0

#40: hehe, ja det är ju så. Klart man måste få ha olika åsikter, vore fruktansvärt trist om alla bara satt och höll med jämt. Då blev det inte mycket till diskusionsforum inte. ;-)

Audiatur et altera pars

Gustav-o-Linda
0

:)

Man lär sig av kritik oxo…

Faxlin
0

#42: Japp man gör det. Både positiv och negativ. ;-)

Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

vad jag tycker så tycker jag att ni kan ta det över ett pm och låte denna tråd vara som den är

Faxlin
0

#44: denna tråd handlade från början om just att det är svårt att ta att folk inte håller med jämt. Och en hel del missförstånd. Och tråden är 1 år gammal. Så att låta den vara som den är är nog svårt eftersom det är någon som puttat upp den med en helt orelevant fråga med anledning av trådens ursprungliga innehåll.

Audiatur et altera pars