Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 978 ggr
Theres
0

Dumma Melwin!

Ja, nu har han rymt igen… det är tredje gången… och det är ju lönlöst att leta efter honom, för när han väl sticker så drar han iväg nånstans där jag inte kan hitta honom, sen stannar han där över natten och kommer tillbaka dagen efter… Och det spelar ingen roll om jag piper på honom, för i sånnahär situationer har han bestämmt att han absolut inte ska komma fram… Gah! Dumma… Sen har min råtta livmoderinflammation…

golf.ifokus.se

LiindaLarsson
0

Gud kan det bli värre ??:( tycker synd om dej :) popp och kram från oss i allafall

Ceciliaolucifer
0

#0 Men hur kan du ens våga ha honom lös om du vet att han rymmer då och då? Han kan bli påkörd? uppäten av en räv och andra djur!!!! Oansvarigt!

Theres
0

#2 Sa jag att jag hade honom lös? Fundersam

golf.ifokus.se

Fruttisen
0

#0 Om han har rymt förut borde man väl försöka åtgärda problemet?

LiindaLarsson
0

#0 inte för att lägga mig i men.. om du vet att han rymmer försök att se till att han inte gör det. och om du försöker ´men han ändå rymmer…så sätt nå spceiellt som hjälper till :)

Theres
0

#5 Jag har satt galler för, men han är så stark så han sparkar upp det. Så idag satte jag skurhinken för gallret, men han puttade bort hela hinken som var full med vatten + öppnade gallret.

golf.ifokus.se

Mellorine
0

Hoppas han kommer tillbaks oskadd och att du hittar en lösning med ett fast galler som inte går att 'sparka upp'.

Theres
0

#7 Ja, med det måste gå att öppna, annars kommer jag inte in :P

golf.ifokus.se

skrollan
0

tror cilla gissade på det eftersom att du brukar berätta om att du är ute och går med dem lösa och att dem springer lösa ute när du städar hos dem m.m.

skrollan
0

men tycker ändå du ska göra så gott du kan för att hitta honom. Täönk om olyckan är framme och han kanske blir överkörd, då kanske någon hittar honom som inte vet vems han är .

Theres
0

#9 Jupp, men idag var de inte lösa… eller jo, Denver och Epona var lösa ute sen när vi letade efter Melwin, men de sprang runt benen då.

golf.ifokus.se

LiindaLarsson
0

#8 vet ju inte hur det ser ut hos dej men kanska sätta en hasp eller hake eller hänglås då kan han inte får upp det..  kanske döpa om din lilla iller till Houdini =)

Mellorine
0

#8 Du måste ha någon typ av låsanordning förstås. Finns hundvoljärer/inhägnader med dörrar som inte ens en rottis forcerar. Så det går säkert att lösa om du kollar runt lite. Det är det väl värt alla gånger om din iller slipper utsättas för fara..

LiindaLarsson
0

men sök upp honom ändå han kanske behöver sin mamam ändå..  han kanske sitter där under en gran och gårter ='( men jag tycker följ efter snö spåren! oj vad dum jag är har ni snö där ner? hehe

Theres
0

Vi har ingen snö :P Jag ställde ut en äggula till honom… och har 2 småtjejer på spaning… jag letade nån timme förut, men det är bättre att vänta tills han kommer.

golf.ifokus.se

LiindaLarsson
0

mm gör så :) hehe :)

Norrskenets
0

Du får bygga nån grind som du sätter fast på insidan eller utsidan av stugan beroende på vilket håll dörren öppnas. så får du köpa nån sorts låsning med hasp eller liknande.

Hoppas han kommer tillbaka den här gången.

Theres
0

Nu har jag lagt ut rå kyckling också.

golf.ifokus.se

ViktorMarina
0

Ställ ut nåt att krypa in i också, så han kan söka skydd om han kommer tillbaka.

Sen tycker jag som de andra att du borde se över rymningsvägarna, det är verkligen en otroligt stor och onödig fara att utsätta sitt djur för.

Ceciliaolucifer
0

Prövat med Pipis? hoppas att ni har väder och vind till er fördel 
:( ställ ut en transportbur med ngt varmt i. Har han börjat fälla ännu?

Faxlin
0

Sätt fast gallret med strips. Det går att kapa dem när man själv ska in och går snabbt att sätta dit nya. Inte är de dyra heller. Och det måste vara bättre än att han smiter.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Theres
0

Vädret är till fördel för hans lilla utflykt… Det är så varmt ute så när jag går ut och letar nu så tar jag inte ens på mig jacka fast det är mitt i natten.

golf.ifokus.se

Smurfina73
0

Funkar det med galler? Grynet skulle iaf klättra över..ger sej inte innan hon lyckas. Dom andra 2 skulle nog acceptera begränsningen. Vissa illrar ger sej bara inte..ser det nog som en utmaning att lyckas.

Är säkert det milda vårvädret som ger lite vårkänslor. Min kastrerade 12 åriga katt visar iaf på det..Han kommer säkert hemspringande då det börjar kurra i magen…och börjar bli lite gossugen. *håller tummarna*

Theres
0

Det går inte att klättra över det gallret… bara att sparka upp det tydligen… ni vet… lägga sig på rygg och putta med tassarna… ÄVEN om det står en hink full med vatten för…

Ja, han kommer nog imon =)

golf.ifokus.se

Theres
0

Sådärja, som jag trodde/visste… när det är ljust och han är hungrig…då kommer han hem… jädrans iller som inte kan komma när man ropar istället.

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

#25> SÅ han är hemma nu alltså? Härligt… Bums iväg till biltema eller liknande nu och skaffa haspar eller något som "låser grinden" men som du ändå kan öppna! :)

Norrskenets
0

#25 Skönt att han hittade hem.=)

Theres
0

Eller kan jag bara stänga den vanliga dörren snabbt när jag gå in. Men det är så svårt när man har 1000 saker i händerna och så ska man fånga Melwin innan han sparkar upp grinden, och då hjälper det nog inte riktigt om jag har någon hasp, för jag hinner ju ändå inte stänga den innan jag ställt ifrån mig alla 1000 sakerna Fundersam

golf.ifokus.se

Ceciliaolucifer
0

Enavlastningsyta precis innanför dörren då? :) så att du kan droppa sakerna där i och sen hoppa över.

I somras bodde jag i en stuga på 10 kv och det var lagom svårt att hinna ut när man hade 4 killar som var sommarglada och bara ville uuuut fastän dem var ute minst 8 tim per dag. Men jag hade ett fönster som jag tro det eller ej klättrande in igenom ;)

Theres
0

Kan rita en bild och visa hur jag har det :P

golf.ifokus.se

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det bruna är räcket på verandan, det rosa är själva "grinden" och det svarta är dörren. När jag öppnar grinden och ställer mig på verandan så sätter jag grinden längs med räcket, sedan öppnar jag dörren in. Sätter jag ner alla 1000 saker på verandran så rusar de ut och välter sakerna när jag öppnar dörren (räcket är för smalt för att sätta något på). Har en bänk inne som jag kan sätta sakerna på, men när jag hunnit ställa sakerna där så är Melwin redan ute.

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Varför inte sätta en fast grind som är lite lägre som du kan kliva över. Det räcker kanske med 3-4 dm. Då tar det ett litet tag för illrarna att lura sig över (om de ens kan hoppa över, mina kan inte det). Det hindrar dem från att rusa ut… och skulle de få för sig att försöka hoppa över så kan du fånga upp dem påvägen över kanten (brukar inte gå så fort att kränga sig över en kant).

Theres
0

Melwin måste fått nog inatt, för idag ville han inte gå ut. Jag var ute med Denver och Gollum, och Melwin satt bara på verandan och glodde, sen gick han in… (Epona satt väl i fönstret som vanligt).

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

*s*

FerretCrow
0

så han kom hem det var ju bra iaf=)

Bellen
0

det är kånstit man köper först och sen sälger gurPenga mun

Theres
0

#36 Va?

golf.ifokus.se

niffen
0

#37 hon är bara åtta bast och ÄR PÅ FEL iFokus SIDA! *host*

Snälla Bell, håll dig till typ råttor iFokus. Ingen fattar vad du gaggar om…

Jag ursäktar min halvsyrra…

Theres
0

#38 Nja… kankse inte fel sida, för man får la vara där man vill… men fel tråd… eftersom det inte nämnts nåt i denna tåden om att sälja djur… om jag fattade det rätt?

golf.ifokus.se

niffen
0

Jag är medlem på RåttorIF, därför vill jag helst att hon är medlem där också, så jag kan hålla koll på henne  :P

Hon kanske bara kände igen ditt namn och Avatar från nån annan tråd där det stor nåt?

Faxlin
0

Vad skönt att han kom tillbaka. Måste kännas bra för dig. Men du får försöka ta ett snack med honom om det där med att skrämma matte så där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Theres
0

#41 Ja, jag har sagt till honom otaliga gånger… men jag tror det är hans sätt att jävlas på istället för att ställa till med andra otyg :P

golf.ifokus.se