Ta tempen
Jag jag ska köpa en temp så att man kan ta det ibalnd på sina pälsar. Så att jag har lite frågor då.
* Är det en vanlig temp som man köper som man stoppar upp i rumpan på männikor också?
* Såna fall, säljer dom fortfarande såna nu när nästan alla använder såna man stoppar i munnen?
* Ska illern ha det i rumpan?
* Hur länge såna fall?
* Och vad är normaltemp på illern?
* Om det är under/över det som den ska ha, vad betyder det såna fall?
Tack i förväg ;)
Normal temperatur hos en iller ligger mellan 37,8 och 40,0 gader celcius. Detta om har mätt temperaturen i rektum (det ger mest korrekt resultat både på människor och djur). Jag läste precis om detta i Veterinärens illervademecum. Jag har köpt en vanlig febertermometer på apoteket. Den kan man använda både i munnen och rektum… men har man använt den en gång där bak så tror jag inte man vill använda den in munnen sen :)
Termometer brukar normalt sett pipa till när den mätt klart temperaturen.
Bäst är att ta tempen några gånger ett par dagar när illern är frisk. Då har du ett bra värde att gå efter om du misstänker att illern är sjuk.
Sara

hej skrollan! Det kan ju vara bra att ta en normaltemp på illern så att man vet vad just sin egen päls har. Annars om det är under normaltemp kan det vara t.ex. vätskebrist, virus eller så.. Om det är över tyder det ju på feber och då får man hålla koll så att det inte stiger för högt och behandla illern som vi gör med människor, vila, vätska. Om det stiger för högt kanske det beror på en infektion eller dyligt och då kan man ta kontakt med veterinär med det samma.
annars tror jag #1 fick med allt! Det är bra med vaselin eller paraffin eller dyligt på termometern.

På apoteket finns även plastskydd i förpackning om 50st (tror jag) som man kan sätta ovanpå termometern och ändå få rätt temperatur. Då känns inte termometern lika äcklig.
tack allesammans :) ska jag testa på mina pälsar vad dom har normalt och shoppa på apotkeet dårå ;)
#1 om man ska stoppa in en termometer i rektum så har man ett skydd runt, kan använda ena fingret på en tunn plasthanske (typ en sån man har när man färgar håret).
men om man nu har fingret på en plast handske eller en vanlig fryspåse, känner termomentern av det då?
Termomentern som ni har till era djur, har ni den själv? måste bara fråga :)
#7 tempen blir den samma, handsken gör ingen skillnad.
här hemma har vi just nu ingen temp alls. : /
Okej, tänkte eftersom att man ska använda plast runt, om det är för att vi människor ska kunna använda den sedan utan plast :)
#9 plasten runt är mest för att man ska slippa göra en "grovrengöring" av termometern varje gång den har blivit använd.
aha, känner mig dum nu :$

Finns inga dumma frågor. Det är det första att fastställa. Så du ska inte känna dig dum.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
definitivt inte :) frågar man inget så får man inget veta eller hur :D

Exakt, och den här sidan finns för att man ska kunna fråga och få svar ;-)
Audiatur et altera pars
tack så mycket. :)
putt åt mig själv

men hojja hur ska man få illern att tilllåta en att trycka upp den i rektumet? är den inte för stor?
#17 det är faktiskt rätt lätt. Jag har en digital djurtermometer, som jag smörjer in med massa vaselin, sen duttar jag olja på bänken framför ilelrn så den håller sig upptagen, sen e det bara att lyfta på svansen och föra in den, går det trögt så sluta genast och smörj in termometern med vaselin, samt runt analöppningen
Usch.. Blev påmind om barndomens feberkollar… Då fanns inga örontermometrar..
Sara
När vetten skulle tempa Chade så var termometern för grov 
Paulina

#20> Samma här. När Alba skulle tempas hos veterinären fick de ge upp. Även fast spetsen var liten så var den för stor för en iller och alba skrev av fasa/smärta… Kan förstå det, fatta hur stor motsvarande grej skulle vara på en själv… rena rama våldtäkten.
någon som ens lyckat ta tempen på sina då? :o
#22 jag, utan några som helst problem, men med en himla massa vaselin

Jadå jag har en liten termometer som jag har tempat mina med.
Audiatur et altera pars