Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 484 ggr
Faxlin
0

Hur länge blir det valpar?

Kommer med en liten kruxig fråga. Som jag är säker på att någon av er andra uppfödare sitter med svaret på. ;-)

När en hund löper till exempel så är det så att om man inte parar tiken vid "rätt" tidpunkt så blir det väldigt få valpar eller inga valpar alls.

Min fundering är nu:

Hur är det med iller? Fungerar det på samma sätt. Om man har en iller som är mest fertil vid en tidpunkt, vad händer om man parar henne för tidigt, eller för sent. Blir det inga valpar då?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Susan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra fråga! jag har själv funderat mycket på när en illerhona är som mest fertil. Lite klurigt att vet när dom har ägglossning när dom kan löpa länge, men det borde var i början av löpet tycker man eftersom dom i det vilda antagligen parar sig ganska fort.

Min hona som fick valpar hade löpt i c:a 2 veckor inan hon blev parad och fick sen 4 fina valpar som nu är 4 veckor.

Borgarn
0

Håller med om att detta är intressant.
Min Tindra vart parad 15-16 dagar efter att hon börjat löpa och det resulterade i 7 stycken valpar.

Faxlin
0

Tack för svaret, någon mer som har lite teorier? Eller bara vill spåna vidare om honans fertilitet med mig. ;-)

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Mej veterligt så har inte honan ägglossning förrän hanne börjar dra henne runt i nackskinnet…….så det skulle då bero på hur hannen drar och biter i honan som har med hur många ägg hon lossar..???? Bara spånar lite grann =)

Amor vincit omnia

Veronica
0

Men när börjar äggen mogna? När honan går i brunst eller…? Skriver mer när jag komemr hem, måste jobba nu =)

Amor vincit omnia

Faxlin
0

haha, vad skoj att se dig här på arbetstid. Undrar om chefen tycker likadant. hihi
Intressant teori dock Veronica. Ser fram emot att spåna vidare senare. hihi

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Kan nog inte svara på denna fråga exakt, men som du vet så fick Tiffanie 3 valpar i slutet av mars. Och hennes andra 2 kullar har det varit 7 valpar i, på dessa 2 kullar parade jag efter det att hon hade löpt ca 24-26 dagar från det att jag såg att hon var på väg in i brunsten. I år såg allt så konstigt ut, hon fick stor vulva på 2 dagen, sen gick den ner igen och var liten under ca 10 dagar, sen blev den stor igen och mycket fuktig och öppen efter bara ca 6-7 dagar. Så jag lät henne bara löpa i ca 14 dagar innan jag parade henne, detta resulterade i 3 valpar. Så det är mycket möjligt att jag parade henne för tidigt, men det är sådant man inte kan veta med 100% säkerhet. Jag hoppas att du får ett bra svar av någon som kan det här mycket bättre än jag.

Faxlin
0

#7: Tror ärligt inte att det är någon som sitter med ett hundra bra svar på detta. Men jag tänkte att om vi uppfödare börjar diskutera detta så kanske vi någon gång vet det i framtiden. Därför är allas iaktagelser så otroligt mycket värda.

Audiatur et altera pars

Weazel
0

Hunder har en løpetidssyklus som gjør at de har eggløsning ca 1 uke inn i løpetiden. Blir de parret for sent, kan det derfor bli få eller ingen valper fordi de fleste eggene da er gått til grunne allerede.

Ildere har noe som heter indusert ovulasjon, dvs at de får eggløsning først når de parres! Derfor blir de gående i brunst frem til de parres(eller får hormonsprøyte), fordi det er hormoner etter eggløsningen som forteller at de skal gå ut av brunst.

Hadde noe av dette til eksamen i juni…

Faxlin
0

#9: Tack så mycket för ditt svar.

Så detta skulle således om jag förstått dig rätt. Innebära att oavsett hur tidigt eller sent du parar din iller så ska detta inte inverka på antalet valpar.
Hur kommer den stora storleksskillnaden från då?
Hanen man använder eller?

Audiatur et altera pars

cannaydia
0

Honan vill ju inte släppa till den första tiden i hennes löp just för att hon inte är redo för en parning.

Vulvan måste ha nått sin "lagom" storlek och blivit fuktig. Ofta går honan skendräktig just pga för tidig eller för sen parning i samband med löpet.

Nu varierar storlek och hur fort vulvan växer till sig mellan illerhonor så det gäller att man känner till sin illertjej då man också kan märka personlighets förändringar i samband med löp…

Många uppfödare har olika tidpunkter då parningen äger rum…Själv parar jag mina honor när de nått "lagom/max" gränsen i vulvans storlek, där efetr avvaktar jag 10dygn sedan sätter ihop hanen med honan.

Jag vet andra som parra 10dagar såfort vulvan börjat växa…ja det finns säkerligen flera sätt, hur gör ni?

Antalet valpar i en kull beror inte på hanen eftersom det är antal ägg som avgör hur stor kullen blir inte antal spermier ;-)

Ex. Förra året gjorde min hane 2kullar en blev 14valpar och en endast 4valpar, detta berode på att honan som fick 14valpar parades vid rätt tidpunkt medan den andra honan hade gått lite för länge i sitt löp, nästan tom lite tur att hon inte blev skendräktig :-)

Faxlin
0

#11: Hmm, blir mer och mer komplicerat det här. Då borde det alltså vara som i min ursprungstråd att de kan vara i brunst så länge så att de går tomma liksom. Eller?

Audiatur et altera pars

cannaydia
0

ja vissa honor går ju ur sitt löp själva och blir skendräktiga medan andra honor inte går ur sitt löp och måste få hjälp annars får de anemi.

Vad tycker du är komplicerat, kanske jag kan förklara bättre :-)

Veronica
0

För ett tag sedan läste jag (vet dock inte vart) att i stort sett alla parningar resulterar i en dräktighet, men att fostren av ett eller annat skäl reabsorberas av hona i de fall som slutar i skendräktighet. Detta kan ju vara ett skäl till att det är svårt att skillja på en dräktighet som slutar med valpar och en som slutar i skendräktighet…..fan att jag inet komemr ihåg vart jag läste detta….kan vara på någon av de oändliga e-mail listorna på yahoo…får leta lite någon gång =)

Amor vincit omnia

Faxlin
0

#14: Gör det Veronica. Vore skojigt att försöka bringa reda i hur det verkligen är.  Det går så många skrönor om iller honor i brunst, att jag tycker den här diskussionen är intressant.

Audiatur et altera pars