Iller hund och burar..
Hej!Jag undar om det är okej att ha en iller och en hund ihop? Och kan man ha illern lös i ett rum när man är i skolan,eller är det för riskabelt?Jag tycker inte det värkar så kul för illrarna att sitta i bur 5 eller 6 timmar om dagen..Om det nu gör det,funkar en kanninbur?Eller är det för stort mellan gallren?
Jag tänker inte köpa en iller just nu,utan vill veta att det verkligen funkar.Jag tänker inte skaffa ett djur som inte trivs till 100%-
Hälsn.Victoria
nej, illern ska inte sitta i bur, det är olagligt!
Jag vet,men jag undrade om det är okej att ha den lös i ett rum när man är i skolan eller om det är för riskabelt.Jag nämnde också att jag INTE tycker illrar ska sitta i bur.
När du menar lös i ett rum. Är det med eller utan hunden i rummet?
Här hemma är mina illrar lösa 24 timmar om dygnet. Enda gången de hamnar i min stora bur är om det kommer besök och de är rädda för illrarna eller om jag vill städa ifred. =) Det vet alla som har iller att städa och iller inte går riktigt ihop. hehe
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Självklart tänker jag inte ha illern och hunden ihop om det inte går.Men jag tänkte på det här med att den kan bita på sladdar och skada sig eller få en blomkruka över sig etc.
Annars skulle jag mer än gärna ha den lös i mitt rum på dagarna.Min pappa kommer även hem och rastar hunden,så då kan han ju titta till illern:)
nej, iller är inge gnagardjur så det ska inte vara fara med sladdar. När man skaffar iller så måste man däremot illeräskra huset/lägemheten man bor i. Så finns det blomkrukor illern kan komma åt är nog det bästa att rädda den blomman och flytta den. Dem kräver gärna i dem och puttar ner dem på golvet.
#4: Mina illrar biter inte på sladdar, sen får man illersäkra så att den inte kan komma åt blomkrukor eller helt enkelt vara utan såna. =)
Här hemma har jag inga blommor i vardagsrummet, kom hem i julas och hittade blommorna på golvet. hehe
Att illersäkra innebär att man kollar i sitt/sina rum så att illern inte kan få i sig något skadligt som gummi eller andra saker som illern gärna stoppar i munnen. Man ser till så att de inte kan rymma genom hål eller fönster.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
"Om det nu gör det,funkar en kanninbur?Eller är det för stort mellan gallren?"
Det finns många illerägare som har bur, men den står alltid öppen så illern kan springa hur den vill. Oftast så villd em sova i buren och ha det som deras eget. Det finns dem som har kanin/marsvinsbur och ställt dem dubbla varandra. Det varierar.
Okej,tack för svaren:)
Jag tänkte att man kunde ha illern lös i ett rum,där den får ha sin bur öppen som den kan gå in i.Sen så ska den vell ha mat/vatten skålar och en egen sovplatts utanför buren? Ska man använda en hundsäng eller en "illerhängmatta"?
Kan man lämna en hund och iller tillsammans utan uppsikt uta att riskera något?Hunden väger 5 kg. (När de har lärt känna varandra)
Tack för bilden:)Uppskattar illerna att ha sin sovplatts och matskålar i buren?Vad använde ni som bottenmaterial?Jag har hört att spån är dåligt..(illern kommer som sagt inte sitta i buren,bara om den vill)

#10 det är bara att inreda med filtar
det är en filt som dem älskar över allt i den ena haövan, den andra halvan finns det numera ris :)
att lämna hund och iller ensamma utan uppsikt är inget jag nånsin skulle våga mig på, även om de var bästa vänner…illern kan göra något som får hunden att reagera, och utan att mena det har den på nån sekund bitit ihjäl hunden, en inte helt ovanlig olycka tyvärr. Hunden har större och kraftigare käkar än en iller, så en olycka kan lätt få ett hemskt slut. Men lyckas man få hund å iller att accepter varann kan man ju ha dem ihop under uppsikt
"och utan att mena det har den på nån sekund bitit ihjäl hunden"
#13 menar du möjligtvis illern? :) jag har då inte hört talas om en hund som har blivit ihjälbiten av en iller..
#14 haha sorry jag menade såklart illern ;)

#8: Den första januari i år blev vi tragiskt av med våran älskade Bella här hemma. Hon ruskades ihjäl av en hund som var oerhört illervan och aldrig visat tecken på att ge sig på en iller ens. Skulle med facit i handen aldrig lämna en hund och iller ensam.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
mina är lösa med hunden 24 timmar om dygnet. Änså länge litar jag fullt på min hund och tänker fortsätta med det. Men jag vet inte om jag litar på illrarna. Tycker mer de är dom som sköter bitandet
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#8 Även jag har tyvärr råkat ut för att en hund plötsligt blivit opålitlig. Efter många års totalt ointresse för att jaga/leka med mina smådjur hade min hund plötsligt ihjäl två av mina gnagare. Efter den erfarenheten tar jag inte risken med några mindre djur, men kan vid läge ha dem ihop under sträng uppsikt.
Tillägger för informations skull att illerns boende måste vara minst 5 kvm enl. lag, men att flera här på forumet tycks ha erfarenheten att illrar med så lite boyta blir stressade och olyckliga. Kan vara bra att tänka på när du väljer rum.
Vad gäller folks fördomar… Ärligt talat så blev jag själv rätt skeptisk när jag träffat illrar på nära håll första gångerna (trots att jag alltid funnit dem charmerande innan). Min kompis har 3 egna och passade (förut) 2 och av dessa fem är det åtminstone tre som bitit min pojkvän ordentligt (hängde kvar, bet hål, bet så det blödde). Då har han varken försökt ta kontakt med eller skrämma dem utan bara suttit i soffan med oss andra utan att visa nåt intresse alls. Så visst finns det erfarenheter som bekräftar de vanliga fördomarna om illrar som "vampyrer".
Men. Nu när jag läst på och vi båda förstår illrar och deras beteenden bättre så tycker vi inte de är olämpliga husdjur (tvärtom, vi överväger faktiskt… :) Många illrar kan testa nya människor med tänderna - illrar som med sina ägare är bitfria. Ägaren, som ju spenderar mest tid med sin iller och vilken illern är trevlig med, störs ju inte och ser illern som ett toppendjur. Medan gästen får ett dåligt intryck, vilket grundar hela deras bild för hur illrar är, och dennes (verkliga, men inte nödvändigtvis rättvisa) upplevelser sprids vidare till andra. Oftast är det ju människor som inte är insatta som sprider fördomar vidare, och personligen förstår jag varför (somliga) illrar kan skrämma ovana. Här tycker jag dock ägaren kan ta ansvar och förklara samt stänga in eventuella bitiga individer när nya människor kommer på besök. Var de flesta ovana med hundar skulle man ju inte låta dem springa rätt på. Denna ovana måste man inse och respektera som ägare, tycker jag, oavsett vilket djur det gäller. Det skulle kanske bespara oss en del att förklara.

#4> Om du är intresserad av att lära dig mer om illrar (för du verkar vara rätt färsk eller hur?) så tycker jag du ska komma på en illerträff eller åka och hälsa på någon med iller.
Om du säger vart du bor så kan säkert någon illerägare (härifrån forumet) låta dig komma och hälsa på. Det är bästa sättet att lära sig om illrar och se hur de funkar. :) Det är många här som frivilligt öppnar sina hem för att visa hur en iller funkar! :)