Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 551 ggr
FerretCrow
0

Vad tycks?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad tycker ni om detta ihop kasst på 15min. ser det förjävligt ut eller?

tänkte måste ha lite skydd för älsklingarna på yran. tror det blir lite lugnare för dom med lite vägg på buren eller vad man ska säga.

här ligger den bara på plats, har inte sträckt upp och knyte fasst något.

FerretCrow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här ser ni från sidan. det är alltså tyg på sidorna, bak och uppe på. vill gärna sy fasst en text oxå men känns meningslöst då jag kanske ska göra något snyggare sedan och sen kommer ju inte texten synas då andra burar står brevid.

Faxlin
0

Det vart riktigt fint tycker jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#2 tack tack. som sagt så även om det är ihop kasstat i renoveringskaoset här hemma så är det bättre än inget till illrarna

FerretCrow
0

japp då var det en ny dag=) och idag ska det sys mer. haha ska försöka mig på en egen puff version sen om den blir bra är en annan sak sen ska det fixas hängmattor=)

Faxlin
0

Puffen är inte svår alls att sy. Sy dem i två delar. Botten först och sedan ringen och så syr du ihop dem.

Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

jag brukar bara lägga en filt över utställningsburen, så dem får sova ifred, det tycker jag är ganska viktigt! :)

FerretCrow
0

#5 jag tänkte typ lägga två tygbitar på varandra oxå sy in stoppning i botten och sy en ring sedans stoppar man in stoppning i kanten oxå och syr eftersom, men vi får se hur det blir som sagt=) först ska det drickas kaffe sedan ska jag tvinga ut pälsarna på en promenad.

vi fick ny snö inatt men nu har vi 4plus grader och klarblå himmel med sol. så det blir att gå en tur ner på tjärnen=)

Fruttisen
0

Jag har pulat lite med buren idag, har en brun filt jag bara tänke slänga över…no big deal =P

FerretCrow
0

#8 jo jag trodde att jag bara kunde he över detta oxå men jag fick sy på en baksida då tyget var för smalt och räckte bara för tak och sidorna

LiindaLarsson
0

Dén var riktigt snygg faktiskt, säkert ännu snyggare i verkligheten

FerretCrow
0

#10 tack. men den ser bättre ut uppsträckt. ska ta nya bilder på yran då hela buren för hoppningsvis är helt klart=)

Norrskenets
0

Va snyggt! Har också sytt och pysslat idag och imorn blir det mer=D

FerretCrow
0

#12 men bilder gumms =P

Ceciliaolucifer
0

Du, euhm…#0 Kommer vattenskålen stå kvar sådär snällt sen? ;)

FerretCrow
0

#14 hehe det där är matskålen och när den är full blir den tung. det kommer sitta fasst en vattenskål på gallret och en vattenflaska. har ju min lilla miilo som hellre är törstig än dricker i flaska=(

FerretCrow
0

#16 hade verkligen blivigt en svimming pool om det vare vatten i den=)

FerretCrow
0

#5 hur menade du åsa att man ska göra? hur fåt jag ihop dom två delarna på ett snyggt sett sedan då?

Faxlin
0

#18: gaahhh, jag är öken på att förklara. Men jag kan kanske visa dig hur jag menar på yran :-)

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#19 okej ja men det kan du göra jag får försöka mig på något eget nu då jag vill ha något till yran. men menar du att alltså sy en rund botten dyna som inte är allt för tjock. sedan sy ett långt tygrör som räsker runt hela ringen. ska jag stoppa det och sen sy fasst eller är det lättare att stoppa efter?

Faxlin
0

#20: Okej jag ska försöka förklara. Men det är inte säkert att du förstår min usla förklaring då jag inte kan visa :-)

Du klipper ut de två bottendelarna.
Lägger dem avig mot avig.
Klipper ut den del som ska vara ringen på själva dynan. Bredden avgör hur hög dynans kant blir. Sedan läggger du till så lång bit du vill på längden jämfört med cirkelns omkrets. Dessto längre del du tar dessto större blir själva kanten på dynan.
Sedan syr du iop kantbiten på kortsidan. Lägg den räta mot räta. Sy ihop- Vänd på den så att sömmen kommer inåt.
Vik sedan kanten dubbel så att du har sömmen innåt.
Sedan nålar du fast kanten med bottencirklaran. Som fortfarande ska ligga avig mot avig. Alltså med den fina sidan som syns.
Se till att du nålar allt förrutom ett hål där du får in handen. Den blir således på samma ställe för både botten och kant.
Syr ihop.
Nu kan du glatt stoppa din botten och dina kanter.
Efter att du stoppat dem. Så syr du ihop dem, förslagsvis för hand.
Sedan när den är ihopsydd så klipper du ren kanterna lite så att sömmen blir så snygg som möjligt. Vänd sedan den ut och in. Så att du liksom får sömmen inne i puffen där illrarna ligger. Nu borde inte sömmen synas utifrån heller.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

jag tror jag fattar. ska pröva imorgon då jag har su ont i bebis magen nu.

Norrskenets
0

#13 hehe du får ge dig till tåls, inte riktigt klar än. kommer kanske bilder imorn om jag blir klar=D

FerretCrow
0

#23 kanon=)