Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1584 ggr
skrollan
0

Dog av vacination

Jag pratde med en tjej som jag kanske ska köpa en iller hos. Och till min stora förvåning sa hon att hon hade vart och vacinerat dom och då hade den ena hanen avlidit. Min fråga är , är detta vanligt. Usch vad hemskt!

sarae
0

ca 1 iller av 1000 kan få en anafylaktisk chock utav vaccinet (allergisk reaktion). Då hamnar de tillslut i koma om man inte kommer till veterinär, och dör. Därför är det oerhört viktigt att vänta ca 40 min hos veterinären efter vaccineringen, på såvis har man nära till vård om illern skulle visa sig få någon reaktion utav vaccinet.

Robinsnel
0

Nej det är extremt ovanligt vad jag förstått… Men det är ju pga risken för att de kan reagera på vaccinet man stannar ca en halvtimme hos veterinären efter man vaccinerat. Men jag har aldrig hört förut om ngn som reagerat.. tråkigt det där…

skrollan
0

ja, så att nu hoppas jag på att jag kan ta den andra hanen eller kanske en hona :)

Velsan
0

min rottweiler höll på att dö av vaccinet när han var valp. han var allergisk, å fick läggas in med drop.

skrollan
0

men det jag kan inte, det är att när man vaccinerar sitt djur, tex. iller. vad är det emot då? Ska jag göra det igen sedan ?

Robinsnel
0

det är mot valpsjuka och man vaccinerar en gång om året.

skrollan
0

vad är valpsjukan för något ?

sarae
0

#7 en dödlig virussjukdom som kan smittas mellan tex hundar, katter och iller. Den har ca 100% dödlighet, och går alltså inte att bota. Som tur är har vi i sverige väldigt få fall utav valpsjuka, men anledningen till detta är att vi är så duktiga på att vaccinera. Om folk inte gjorde det så skulle viruset sprida sig över landet precis som det har gjort i de festa länder.

skrollan
0

aha :D

Guteillern
0

skrollan: Vet du vad illrarna vaccinerades med för vaccin? Det är inte alla veterinärer som känner till att det ska vara ett speciellt vaccin till illrarna.

Mvh /Ammi

Madde
0

Oftast så tycker jag att det är jag som ägare får berätta för min vetrinär att jag ska Vaccinera med Febrivac Dist.

Så ju mer man själv vet desto bättre när något händer eller man behöver vaccinera.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

skrollan
0

okej, berätta på alla som vet :D jag kan iget om sådan tyvärr :(

sarae
0

det finns en artikel under artikel fliken, i kategorin illerns häls där det står om vaccinationsrekommendationer….tror även det kan finnas en artikel om valpsjuka under illerns sjukdomar;)

skrollan
0

det visad sig att han vaccinerades med hundvaccin, groggie och hans bror. är det starjare eftersom han dog?

sarae
0

#14 om det var nobivac dppi så kan det användas på iller, men man måste anpassa doseringen. illrar kan dö även av iller vaccin pga anafylaktisk chock, det är därför man skall stanna kvar hos veterinären