Iller iFokus

Iller

Etikettförsäkringsfrågor
Läst 697 ggr
[Luna]
0

vilken förening är era illrar..

reggade i?

verkar juh finas hur många som helst.
Tänkte själv bli medlem i skaraborgsillern.
Ska bara vänta tills de finns lite mer pengar på mitt konto. Typ nästa vecka :)

Faxlin
0

Illrarna är registrerade i STIF, åtminstone mina. ;-)
Fast det är ju så att du jan registrera dina valpar i STIF oavsett vart du är medlem, men då kostar stamtavlorna en liten slant. Vet att det var 20:- förrut. Har ingen aning om det har höjts dock. Men det kan Anders som är registrator på STIF svara på.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Dom allra flesta är nog registrerade i STIF (så är mina 8), sen finns det andra som man kan registrera hos, är man inte medlem. Vet att man också kan registrera hos Svenska Illervänner som finns i Stockholms området, tror att detta kostar 50:-/iller.

AmmiG
0

Mangafreaks och mina illrar är reggade i Stif, inkl chipregistret. Sedan är vi medlemmar i både Stif och Skills.

Borgarn
0

Mina är inte reggade än, men ska regga dom i Svenska Illervänner samtidigt som jag reggar mina valpar där.
Det kostar som ferretgirl säger, 50:- kr /iller om du inte är medlem och 25:-/iller om du är medlem. Då får man med Stamtavla och registreringsnummer.

AmmiG
0

#4: Glöm inte bort att regga chipen i chipregistret (Stif).

Är inte säker på vad det kostar, eftersom jag (som medlem i Stif) reggar både illrar/valpar och chip gratis.

Borgarn
0

#5 Man kan ju regga chipen i Illervänner också tror ja (vad jag förstår vad det står på hemsidan??)

AmmiG
0

Tror du polisen sitter och ringer runt till föreningarna, för att kolla chipmärkning?

Min personliga åsikt är, att istället för att splittra chipregistret på olika föreningar, skulle man försöka jobba tillsammans, för att få in chipregistret i SKKs databas. Detta för att polisen har tillgång till SKKs databas och snabbare kan spåra ägare till chipade djur.

Borgarn
0

#7 Okej det är så du tycker.

"Tror du polisen sitter och ringer runt till föreningarna, för att kolla chipmärkning?"
- Ta det lungt du behöver inte låta otrevlig för att jag frågar en fråga.

AmmiG
0

Borgarn: Det var absolut inte meningen att låta otrevlig! :-) Mycket dåligt formulerat av mig, ber om ursäkt!

Har tittat på deras hemsida. Jag tolkar inte det som står på annat sätt än att man får chipnumret på stamtavlan. Det framgår iaf inte att dom skulle ha ett register som är sökbart för veterinärer och polis.

Hoppas du tar emot min ursäkt ovan, och jag ska försöka tänka på att formulera mig bättre framöver.

Mvh Ammi

Madde
0

Vi är med i Skaraborgsillerns förening. Vi har snart varit med där i 1 år. Och vi är supernöjda. =))) Tror att det kostar under 70kr att gå med i SKILLS nu när halva året snart har gått. Kul att du tänker gå med Luna. =)

Just det med chippningen vet jag inte riktigt. Men det går ju och ta reda på. Stamtavlan är från STIF.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Nea
0

Tydligen skall man kunna anmäla chippade illrar till SKK. Har lapp hemma om det som kommer från veterinär i Malmö.

Man får dock betala en summa för det.

AmmiG
0

Nea.: Det låter posetivt Glad, om det äntligen blivit möjligt. Jag försökte både 2002 och 2003, men då gick det inte. Ska kolla med dom, få se vad dom säger nu.

Nea
0

Tror inte veterinär skickar med en lapp om det inte skulle gå. Flört

AmmiG
0

Det tror inte jag heller. Men det är ju bra att höra, om det ska vara en speciell blankett/ID-kort eller något annat. Flört

Faxlin
0

Ja, detta var intressant. Om det är så kommer det öppna sig helt nya möjligheter för alla chippade illrar i Sverige. Ohh, hoppas det stämmer som Nea säger.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: Vi får se vad SKK svarar. Jag har mailat dom, lägger ut svaret här när det kommer. ;-) Jag hoppas verkligen att det stämmer.

-eM-
0

Kunde man inte göra en omröstning i denna tråd. Vilken förening man är med i.. Skulle vara intressant att veta.

Faxlin
0

Man kan ju starta en ny tråd -eM- där man kan rösta fram vilken förening man är med i. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Har för mig vi haft en sådan tråd. Var man medlem i flera föreningar så fick man skriva vilka i en kommentar.

Faxlin
0

Ja det kanske vi gjort. Ska ge mig ut på trådjakt här när jag har tid under kvällen. Nu ska jag upp och jaga mina barn en stund. ;-)

Audiatur et altera pars

Madde
0

Jag har startat en sån undersökningstråd förut. Hmm undrar om man kan hitta den längre tillbaka. =) Ska se om jag orkar det i morgon bitti. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

AmmiG
0

Tyvärr, så hade veterinären fel. Här är svaret från SKK. /ammi

Hej Ammi!

För närvarande omfattar vårt ägarregister endast hundar och katter.  

Med vänlig hälsning

Helena Skarp

Faxlin
0

Japp, då var det som jag misstänkte i alla fall. Tyvärr så tror sig många veterinärer veta saker utan att kolla upp det.
Men jag hoppas verkligen att vi kan få in iller registret i SKK en dag.

Audiatur et altera pars

cannaydia
0

Jag har reggat mina illrar +valpkullar hos Svenska illervänner, man kan regga chippmärkningen isamband med stamtavlan också så att det kommer med…

Men en bas för illrar likt hund o katt skk skulle inte vara fel…men å andra sidan är det oftast illrar utan id-märkning som kommer bot och hittas, så ett krav på märkning som de är på hund borde skrivas in i djurskydds lagarna….