Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 835 ggr
Sara
0

Avelsavgifter

Vad kostar det att para sin hona med en hane som någon annan äger?

Är det vanligt att man måste betala även om honan går tom eller valparna dör?

Sara

sarae
0

Vad som brukar gälla är att en parning kostar  samma pris som uppfödaren tar för en valp. Och man brukar får betala samma summa även om honan går tom eller om valparna dör. men skulle honan gå tom, eller valparna dör och man vill para igen så ingår oftast en gratis parning. Sen finns de dem som tar betalt per gång hanen används, de som sätter pris utefter hur många valpar som blir i kullen osv osv Sen e det ju iofs up till ägaren av hanen hur mkt d vill ta betalt, vissa väljer att behålla en valp ur kullen, andra sätter ett pris som e högre än vad en valp kostar och andra billigare. olika från land till land och uppfödare till uppfödare

[tiiia]
0

#1 det är vad jag har hört också :)

FerretCrow
0

ja det sarae skriver kör dom flesta med. och oftast skriver man kontrakt på att EN omparning göres ifall honan går tom.

sarae
0

ja, oftast hinner man inte med fler än 2 parningar per år ;)

sen har även ägaren av hanen rätt att bestämma hur många valpar som skall gå vidare till avel, och även sätta krav på valpkontraktet mm….hmmm…. det där med att låna ut hanar låter som en bra grej, man slipper riskerna men får ändå "delta" i valparna ;) nån som vill låna stitch? hehe

FerretCrow
0

jag tycker ärligt att dom som lånar ut hanarna tar för lite ansvar tyvärr. för oftast tänker dom att om honan kanske har en massa sjukdomar så skiter han ägaren i vilket då inte dom behöver stå till svars för valparna sedan

sarae
0

Där håller jag verkligen med dig! allt för många ser det som att det bara är honans ägares ansvar att ta reda på information. Själv skulle jag aldrig låna ut en hane om det inte var för att antingen jag själv ville ha en valp från den kullen, eller för att jag ansåg att den kombinationen skulle gynna stammen (iofs e det samma sak, eftersom jag bara skulle vilja ha en valp om de var riktigt bra:)

Faxlin
0

#4: Kan du få grabben att klara av att tillverka bebisar så kör i vind. Jag lånar honom gärna. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

#7 hehe fast just nu råder det lite oklarheter..jag tror nämligen att det är stitch som väntar valpar Hemlis…men skulle han gå  tom kanske jag kan få låna en hane av dig istället?

FerretCrow
0

#6 jo precis jag har ju hittat en super tös nu till miilo så vi får se om det blir finn svenska valpar till hösten mellan dom=P

Sara
0

Hur många beteckningar brukar en hane göra under en säsong?

Blir sperman sämre/mindre om han gör många beteckningar?

Sara

FerretCrow
0

#10 teoretiskt sett så borde det ju bli dåligare iaf om han paras alldeles för nära varandra. för då hinner det inte laddas upp eller vad man ska säga.

sarae
0

#10 det är ju rätt individuellt hur många. Och sperman skall inte påverkas..däremot bör hanen alltid få vila minst en vecka mellan parnigarna, och sen e det ett plus om han går på specialkost med tillskott som t.ex ökar fertiliteten m.m. Men sämre blir det inte..se bara på atlas som fick 130 valpar eller nått förra året ;) ingen försämring där hehe

FerretCrow
0

#12 vem säger att han fick så mycket valpar? bara undrar eftersom vissa säger närmare två hundra? vart har denna info kommit ifrån?

sarae
0

#13 Varför så aggressiv ton? jag använde honom som exempel på att fertiliteten inte minskar om han används fler ggr. Och infon kommer för övrigt från folk som har illrar efter honom, både iller från atlas ägares uppfödning samt iller från kullar dit han lånades ut.

FerretCrow
0

#14 nej nej inget elakt menas alls. jo jag har fått veta ca80 stycken och det är oxå från samma människor som dig. men som sagt litar ju mest på uppfödaren och dom som kan stödja hans info. men men tillbaka till tråden.

som sagt bör ju hanen få vila lite mellan parningarna

UlrikaD
0

Men om uppfödaren själv säger till valpköpare stolt att hans Atlas var pappa till 130 valpar förra året så måste det väl stämma? Om man nu ska tro på uppfödaren.

FerretCrow
0

#16 ja men varför säger han då annat till mig och andra som köpt hans valpar och även till dom som lånar atlas?

sarae
0

#17 jadu…det kanske e då man skall börja fundera på om man verkligen kan lita blint på någon uppfödare. JAG skulle aldrig nånsin lita enbart på infon från någon uppfödare…faktum är tvärtom; jag litar aldrig på orden från en uppfödare förräns jag kollat upp det med så många andra oberoende källor jag kan.

UlrikaD
0

Det är ju svårt för mig att svara på. Men han har sagt detta till de som har frågat om valp från honom. Vet inte ifall han tycker att det får Atlas att framstå som bättre på något sätt.

Men egentligen…vad är skillnaden mellan ca80 och 130 valpar. Det är ändå en sjuh-vetes massa valpar. Om man då jämför med att de flesta låter sin hane kanske få en eller två kullar per säsong. Snacka om massproduktion.

FerretCrow
0

#18 jo men nu har jag ju gjort det oxå. men men åter till ämnet tycker jag, det har nog disskuteras om denna hane fram och tillbaka överallt på detta forum.

sarae
0

#20 det var inte jag som började diskutera Skrattande

FerretCrow
0

#21 nej men jag säger att vi alla lämnar honom för att inte förstöra sara´s tråd

ferretgirl
0

Jag ger alltid hanens ägare 2500:-, eller vad en valp kostar, om det föds fler än 3 levande valpar (ger detta om valparna överlever tills dess att dom säljs vid 10 veckors ålder, valpar kan ju dö av olika anledningar de första dagarna i sitt liv). Är där 3 eller färre valpar betalar jag inget. Har dock hört att det ska födas minst 4 levande valpar för att ägaren till hanen ska ha betalt, men som sagt jag kör på att det ska vara minst 3 levande valpar. Går tiken tom så brukar jag ibland göra ett parningsförsök till med samma hane, eller så söker jag en ny hane jag kan använda ifall tiken går in i ett nytt löp. Har gjort en omparning på en av mina tikar sedan jag började föda upp iller 02, det var Tillys första parning som inte tog. När hon så gick in i ett nytt löp efter bara 2 veckor, så parade jag om henne. Och då födde hon 5 valpar. Tror att jag parade henne för tididigt den första gången, och jag parade med samma hane även 2:a gången.

Gustav-o-Linda
0

Tycker inte man ska ta så många valpar på en hane…

Det är ett jävla tjat om inavel o sen gör du på det sättet… klart risken för inavel ökar om alla håller på så…

Sorry, men det e så jag ser på sakern…

FerretCrow
0

#24 vem är inlägget riktat till?

Gustav-o-Linda
0

till sarae…

Man borde inte gör så…

Sen gnäller folk på andra som vill ta 1 kull…

Det är så inavel kommer till…

FerretCrow
0

#26 men hon har inte avlat en massa valpar på samma hane…hon tar ju inte ens några kullar lilla du.

Nea
0

Jag satte upp en gräns för tre kullar på min hane. Jag personligen tycker inte att en hane skall gå mer kullar än vad en hona gör.

Jag vet att när min hane gick i avel så fick vi en valp eller pengar motsvarande en valp om det blev fler än tre eller fyra valpar. Plus respengar eftersom det var vi som åkte till honan.

Jag kan tycka att om det inte blir något eller mindre än tre eller fyra illrar kan man i alla fall betala hanens ägare reseavgiften om man själv inte åker. I vissa fall kan man även betala en språngavgift. Språngavgift vet jag att de betalar inom hundaveln.

sarae
0

#26 haha lite missförstånd där tror jag. Atlas e inte min, och jag har inte avlat på honom, använde honom som ett exempel på att fertiliteten inte minskar