Iller iFokus

Iller

Etikettersajtenifokus
Läst 433 ggr
LinLin
0

OnT?

Det svåra i forum är att hålla sig on topic och många(?) av trådarna här är en aningens urspårade. En del är så illa att redan på femte inlägget så hör det inte alls ihop med rubriken. Jag upplever det som rätt jobbigt att läsa såna trådar, jag läser dem ju för att rubriken är intressant men så handlar de inte alls om det.

Vad tycker ni man kan göra åt det? Förutom att försöka hålla sig OnT Räcka ut tungan På många forum låser man trådarna men det är ju lite slött egentligen…

Åsa kan ni sajtvärdar ens låsa trådar här??

Faxlin
0

Jadå jag kan låsa trådar och även ta bort inlägg och även plocka bort hela trådar.

Att det är lätt att man spårar ur är nog inte så mycket att göra åt. Oftast så der en sak en annan liksom.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinLin
0

Du kan det? Cooolt Räcka ut tungan

Faxlin
0

haha, visst är det coolt. Men det är också en funktion jag inte vill utnyttja. Och inte tänker jag göra det heller så länge en tråd inte spårar ur och går mot påhopp och förtal.
Urspårningar låser jag inte trådar för. Jag vill ge så fria tyglar som möjligt, det är ni som bygger upp sajten och då blir den som den blir. jag bara finns här för att se till att ni är snälla ;-)

Audiatur et altera pars

LinLin
0

Vi är snälla Skrattande Men det är faktiskt väldigt skönt att det inte varit en massa personangrepp och skit här.

Roxanne
0

#3 nu har Åsa varit för mycket i stallet; Jag vill ge så fria tyglar som möjligt, haha Glad

Faxlin
0

#4: Håller med dig till 110%. Jag har inte behövt göra mer på denna sajt än att hojta till en gång över att det var på väg åt fel håll. Eller nej, två gånger är det ;-)
Men det var inte ens allvarligt, utan bara på väg att kunna bli. ;-)

Japp, och mer stall ska det bli. Typ nu.;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

va!? FörvånadSkrikandes ska du till stallet  nu!?

Faxlin
0

haha, japp. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

mhmm där ser man på! hällsa pållarna :D

AmmiG
0

Håller med LinLin om att en del trådar börjar bli jobbiga att läsa.

Inte så mycket för att dom spårar ur, utan mer för att det kan vara kommentarer, som inte ens är en kommentar.

Om dom spårar ur, till något ämne som delvis hör ihop med tråden, kan denna fortfarande vara intressant att läsa.

Spåra ur från ämnet, det kan vi alla (även jag) göra någon gång ibland…men mycket skulle vara vunnet för trådarna, om vi försökte skärpa upp oss och dels adressera våra inlägg, så att alla kan se vem/vad, en kommentar är riktad till/svar på.  Samt om vi slapp kommentarer som inte är kommentarer.

Mvh Ammi

Faxlin
0

Vad menar du med kommentarer som inte är kommentarer då? Nu förstår jag inte Ammi.

Audiatur et altera pars

Madde
0

#11: Jag skulle anta att ammi tänker på en --> Skrattande kanske. Eller något åt det hållet? Eller kanske bara Hahaha.

Rätta mig om jag har fel.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Det var vad jag trodde också Madde, men jag ville vara säker innan jag svarar på det. ;-)

Audiatur et altera pars

Madde
0

Hehe. Ja vi vet inte förän Ammi har svarat så bäst och vänta på svar. =) hehe

Faxlin
0

Japp, vi väntar. Sedan ska jag ge det svar som passar in på vad jag tycker. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

men man måste ju kolla ju om man ska retas med nån! xD eller jag vet inte ^^

AmmiG
0

Madde och Åsa: Det är när man inte kan få något sammanhang av kommentaren. Gula gubbar, fniss och skratt, är roligt om man kan förstå vad den som skriver menar. Även när några retas kan vara roande. Men inget behöver ju gå till överdrift, som det har gjort i en del trådar.

Men de kommentarer vi gör, kommer inte alltid efter den kommentar den är ämnad för. Vet man då som läsare inte vilka kommentarer som hör ihop med varandra, så kan det bli lite störande.

Ex. två skickar kommentarer (skriver om annat eller retas) mellan varandra och det kommer en eller flera kommentarer emellan deras…då kan den som läser uppfatta det som att det är riktat till den som skrev kommentaren innan, vilket kan bli väldigt fel.

Det är ju faktiskt inte bara vi medlemmar som läser här inne. De som inte är medlemmar kan inte fråga, utan tar med sig intrycken från det vi skriver här inne och sprider det vidare till vänner och bekanta, samt på andra forum.

Hälsningar Ammi

Roxanne
0

#17 så det där i slutet, menar du att det kan komma ut fel då  så som dom har uppfattat det hela!?

LinLin
0

Jag har sett en smart grej. Vill man skriva nåt som inte hör till ämnet så kan man ju göra det. Sen tycker åtminstone jag att man borde ha någon kommentar som hör till ämnet och den kan man visa genom att börja med att skriva OnTopic så de som vill läsa det som hör till tråden vet var de ska börja så att säga.

Tex:

"En massa "oviktigt", skämt, skratt, *hihi* och allmänt bablande.

OnTopic: Här kan då de som inte vill läsa alla interna skämt börja läsa"

Då blir det iallafall lite redigare. Och man kan ju också börja en kommentar med OffTopic om man nu absolut måste säga nåt som inte har nåt med ämnet att göra utan att lägga en kommentar även dit. Då går ju hela inlägget att hoppa över för den som vill.

AmmiG
0

#18 Hej!

Det jag avser i #17 är att :

…en del trådar har blivit så söndertrasade, att det inte är roligt att läsa i dom…hur intressant ämnet för tråden än är.

…trådarna ibland, mer liknar de enstaviga samtal ungdomarna har med varandra på msn, icq osv.

vilket i sin tur ger intrycket av att forumet är en lekstuga, inte ett ställe där man kan prata med andra illerintresserade samt få hjälp och information.

Apropå #19: Tycker jag offTopic kan tas via, msn eller PM eller i en egen tråd.

Hälsningar Ammi

Mangafreak
0

Hejsan

Först vill jag säga att jag skriver inte det här för att vara elak, eller för att någon ska bli sårad eller ledsen. Men detta är min personliga åsikt. Och tyvärr också en av orsakerna som gör att jag inte tillbringar lika mycket tid här inne som jag tidigare gjort.

Något som jag personligen tycker kan vara irriterande. Är det här med vilken rubrik man lägger sina inlägg under. Jag ska först och främst erkänna att jag har lagt fel ibland, och kommer säkert att kunna lägga fel i framtiden också. Men många gånger verkar det som att inläggen läggs under rubriken "Allmänt" för att den rubriken ligger först av alla rubrikerna i rull-listan.

Sedan håller jag med både LinLin och AmmiG, många trådar här inne har blivit fruktansvärt tråkiga och jobbiga att läsa.

Jag kan många gånger förbise kommentarer, som egentligen bara är rent "dösnack" mellan ett par personer. Men jag blir halvt vansinnig av kommentarer med: Gaahh, fniss, meehh osv., utan några som helst andra kommentarer över huvud taget. Sådana kommentarer funkar på chatställen och på msn osv. Men de hör INTE hemma på ett forum, särskilt inte ett forum som vi vill ska uppfattas som seriöst. För jag antar i alla fall att vi alla här inne vill att vårt forum ska uppfattas på det viset!?

Jag vet att jag är hård i tonen, och att det jag skriver inte är speciellt snällt. Men tyvärr så verkar det vara enda sättet att få en del att vakna upp. Om det sedan innebär att jag inte kommer att vara välkommen här inne i fortsättningen, är en smäll jag får ta. Om forumet återigen blir den aktiva, seriösa samlingsplats som det var när jag blev medlem här, så är jag glad.

/Carola

*L*
0

#21 jag ska sluta skriva så

Mangafreak
0

#22 Det vore trevligt om du gjorde det. MEN du är inte ensam om att skriva på det viset, så ta inte på dig hela skulden! Och de flesta av dina inlägg/kommentarer brukar vara seriösa.

/Carola

*L*
0

#23 men jag slutar skriva så.

Faxlin
0

#21: Självklart är du lika välkommen att stanna kvar här inne efter det att du sagt vad du tycker och tänker Carola. Alla har rätt att tycka och tänka som de vill. Så länge de inte ger sig på någon med person angrepp. Ditt inlägg var inte personangrepp.
Så vill du stanna så gör för all del det. Vill du inte stanna så är det helt och hållet ditt val.

Jag kan bara som Sajtvärd upprepa det jag sagt tidigare. Jag kommer inte låsa trådar eller ta bort trådar om det inte är så att det går över styr totalt med personangrepp och liknande.
Jag har många gånger önskat att jag hade möjligheten att flytta på enstaka komentarer in i anna neller egen tråd, men det går tyvärr inte. Den möjligheten finns inte här inne. Så mitt val blir i sådana fall att ta bort komentaren helt vilket jag inte känner för. Jag har annat för mig i mitt liv än sitta och agera polis här inne. Då umgås jag hellre med mina illrar än tjafsar vidare liksom.

Att det sedsn kommit in i trådar om hur man skriver tycker jag är oerhört trist. Alla måste våga skriva här inne. Oavsett hur gammal man är. Sedan att de som är äldre kanske får lära dem som är yngre. Det är en sak. Men att prata om hur man stavar och sådant ligger inte i något som jag anser bör diskuteras här inne över huvud taget.

Startar nu en grupp som heter Off-Topic och hoppas att man kan snacka skit med varandra och retas där inne.

Mvh ÅsaF Sajtvärd på iller ifokus

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Åsa: En Off-Topic grupp kan vara en kul grupp, vem vet.. ni kanske får se mig där också :)

Hålle med dig om att hur man stavar spelar väl ingen roll :) Vet att jag själv har en tendens att kunna stava fel :)

Madde
0

Ok kanon att det har startats en ny grupp som heter Off-Topic så kanske vi får bot på vissa saker. Hoppas att ni blir nöjda med det så får vi kolla lite längre fram hur ni tycker.

Men om man inte berättar något så kan man inte heller fixa det. =) Så kanon att vi fått till en ny grupp.

*L*
0

nu finns gruppen :)

Faxlin
0

Japp där kan man köra med diskussioner om allt och ingenting. Den blir lite som iller-ifokus msn. ;-)

Audiatur et altera pars