Ny!
Hej hej!
Är ny här. Har några frågor som ni kanske vill svara på? Jag får hem min första iller nästa helg, ville bara veta lite:
1. Är min bur lagom stor? Den är 100*100*234 cm.
2. Vill nån ge mig en typ av inköpslista på vad jag behöver ha till en liten illerkille? (Huset är illersäkrat redan så inga sånna grejer, bara iller grejer)
Tack på förhand! 

1. det är en bra mys bur men denna måste stå öppen.
2. foder, matskålar, kattsand, kattspade, kattlåder. leksaker sovplatser sen kommer du på mer eftersom du har illern.

Jo ja hade tänkt ha den öppen så han får springa fritt i huset 
Men ja har läst att illrar inte ska ha kattsand för att de inte e bra för dem eller nått sånt. Är de inte sant då?
Tack för svaret. 

#2 du bör inte ha någon sand som dammar för mycket. det finns kristaller, papperspellets och trä pellets man får prova sig fram. kolla vad illern använder i sitt nuvarande hem,
Välkommen hit säger jag som också är rätt ny! :) Kul med första illern ^^
Håller med ovanstående på vad du behöver tänka på. Puttar upp en tråd åt dig med leksaker som anses farliga, kan ju vara bra när man inte är helt van vid vad som gärna äts upp osv. Den heter "Farliga Leksaker".
#2 kattsand kan man visst ha, men man bör undvika sand som dammar då det kan skada luftrör

Okej tack för alla svar och tack #4! 

dammande kattsand kan även göra tassarna torra med det går att smörja med försvarets hudsalva. ett tips till är att handla hem till ett sjukföråd med klotång öronrens, olja ifall det blir stopp i tarm med mera

#7 är det katt klo tång då? Och vad är det för olja?

parafinolja för stopp.. vetegroddsolja som godis=)

Okej 
å rengöringsmedel 
Mvh Jenny

#8 En vanlig liten klotång för katt/hund
Välkommen hit! Hoppas du ska trivas=)

Tack alla va snälla ni e! 

Ett tips är att använda värmepellets i toalådorna om ni inte tycker om att få sand mellan tårna hi =) Men det beror ju på vad som känns bäst för er och illern.
Finns att köpa på bl.a Granngården eller statoil.

#14 även byggmax
där köper jag mitt hehe
Hej :) När ska du hämta honom ? :)
Har du köpt hem mat? såna fall vad går han på för mat? Vad gick han på för mat hos den andra ägaren? :)

#16 Hej! Ja ska hämta honom nästa helg.
Ja har inte köpt mat än. Han går nu på kattungemat. :)

#17 vad för märke?

#18 Han sa bara "sånt som man köper i mataffären". Vet inte riktigt va han menar..

Ska man ha halsband med plinga på? De lästa ja nånstans.. så man vet va man har honom. :)

#19 jag tipsar dig att gå till en djuraffär och köpa royal canin kitten. för det som är i mat affärer är super dåligt foder till en iller.
#20 plinga stör mest bara illern, men skaffa en sele och koppel så att du kan gå ut och gå med honom. dessa iller selar finns på olika webb affärer.
#21 finns även foder som är bättre än rc kitten, specifikt iller foder t.ex
#19 mycket viktigt att du får över honom på högkvalites foder så snabbt du kan, torrfoder i mataffär kan leda till en förtidig död i värsta fall, annar höga vet. räkningar

#21 Okej tack för tipsen! Jo ja har haft royal till katterna. Så tänkte ha det till affe med.
Okej, Så ja kan inte köpa en liten H-sele bara? Kan du ge mig en länk till illershoppen? :)
#23 visst kan du köpa en liten h sele…går alltid att sy om så de passar. kolla bara att de är säkra
hagsätra zoo har jättemkt illerpyrlar o mat, går bra att beställadärifrån oxo.

oj va mycket roligt det finns, gott att man har inkomst de e ju inte världens billigaste saker. Är det nån som har iller gymmet? Som ser ut som en nyckelpiga, blev sugen på den.. uppskattas den om ni har en?
#27 jag har det! det var väl kul ett litet tag, men nu e det nerplockat å själva mattan ligger som underlag i illerhuset. Det är mycket mindre än vad man tror!

#28 Jasså? Inget som du vill sälja till mig då? 

Säger som de andra. Välkommen hit. Och jag rekomenderar att du succesivt byter foder på honom när du får hem honom om han äter sådant som kan köpas på vanliga mataffären.
Annars har du redan fått massor med bra tips här inne av de andra. Men dyker det upp mer frågor är det bara att fråga på.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#30 Okej hur fort/sakta ska jag öka dosen av "bra" mat. Över två tre veckor?
Tack va snällt!
Du kan blanda ut den Bättre nya maten med lite av maten han äter nu, för att han inte ska bli allt för dålig i magen att ett plötsligt byte. Sedan ger du honom bara mindre och mindre av den sämre maten. Du märker på honom hur fort han vänjer sig, jag fick kämpa ett bra tag eftersom min pillade bort den bättre maten för mig.
www.teba.se har bra illermat, mycket billigt!

#32 Vilken sort ska ja köpa till Affe som är ca. 6 månader är det active?
activa 7.5 kilo kör jag på mina två som är under året och över året. Så det ska passa, jag har aldrig höärt något annat. PÅ en sådan påse och två illrar klarar vi oss i ca 4 månader :)

#34 Oj såpass? Det blir inte för gammalt att ha en sån till en iller bara då? Asså om fodret hinner bli dåligt är de kanske bättre med mindre eller?
nejnej, fordet blir inte gammal :) det finns bäst före datum , men torrfoder håller alltid lite längre. Det ska vara det minsta bekymret. Det är många som kör på det fodret som jag hört och inget som sagt något om kort datum:)
#35 det är bra att blanda 2 eller fler sorters foder…e han 6 månader skulle jag nog välja junior, och sen blanda med ett annat iller foder, te.x vitalin eller anf. Kan vara bra att köpa mindre påsar när man inte har så många, en öppnad påse gör att en del vitaminer etc försvinner….och en 7,5 kgs påse skulle nog räcka ett år för honom ;)

#36 Okej. :)
#37 Okej, men junior finns inte.. bara baby… är de den du menar?
#38 sorry, ja det e den jag menar ;) eventuellt att du blandar med TF active om du vill beställa från samma ställe…skiljer inte jätte mkt mellan fodren, men ändå
jaha, det med junior foder visste jag inte om. förlåt.

Jaha. Nu har jag köpt klosax, shampoo, balsam och 2 sortes bandit treats. :) Hoppas att han kommer att gilla det.

#31: Att ta det på ca 2-3 veckor brukar vara alldeles lagom. ;-)
En iller är inte lika känslig som en hund till exempel. Men det är bra om du börjar blanda i även någon kattunge sort från din djuraffär hemma då det kan bli akut någon gång med foder och då är det bra att ha även en sort man kan få tag på lätt runt om i landet bra. Jag remomenderar då till exempel Royal canin kitten som tillval.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#41 Om det inte redan sagts så tänk på att en iller inte ska badas så ofta. Vi badar våra 1-2 gånger per år! :)

Hej och vad kul att du ska skaffa iller! Finns hur mycket som helst att lära. Lite allmänt om vad du kan behöva veta. :)
När du får honom, fråga om han fått valpspruta. om inte så bör du ge honom det hos veterinären (speciell valpspruta för illrar). Ett besök till veterinären när illern är ny kan även vara smart ur andra synvinklar. En allmänkoll skadar inte. Föreslår att du hos veterinären även gör ett öronskabbprov. Är tyvärr väligt lätt att smittas av öronskabb som iller och du kan vänta dig att han säkert kommer få det flera ggr under sitt liv. Obehandlad skabb kan ge öroninflammation som kan leda till hjärnhinneinflammation bla. Kan även vara svårt att avögra själv om illern har skabb men man kan misstänka det om den har mycket gegga i öronen (och får tillbaka massa gegg snabbt efter man gjort rent dem), samt om den kliar sig i nacke och runt öron. Men ibland visar de inga såna tecken så därför bör man göra rutinprov hos veterinären (tex en gång/år), de kollar då i microskåp. Skabb behandlas med receptbelagd medicin. :)
Tyckte inte någon nämnt något om örontvättande. Man kan ha ett örontvättmedel UTAN ALKOHOL för tex hundar och katter (med alkohol kan ge frysskador i öronen). Brukar vara lämpligt att tvätta öronen med öronrengörings-nedblötta tops kanske var eller varannan månad. Du ser när de blivit alltför skitiga. För ofta rengöring triggar dock gegg-produktionen så tvätta inte oftare än 1 gång/månad. Vissa illrar behövs knappt tvättas alls i öronen mendans andra kräver många fler tops för att bli rena.
Håller såklart med alla de andra. Ett nyttigt foder (det nyttigaste kattfodret som går att hitta) eller ett illerfoder av bra kvalité är ett måste för en frisk iller. Själv kör jag med en blandning av Vitalin illerfoder som du kan beställa på internet, samt Orijen Kattfoder som är ett rätt bra kattfoder som man kan hitta på många djuraffärer.

#43 okej, har läst det nånstans. Men tack!
#44 Okej då ska ja fixa det. Ne han va inte vaccinerad. De va en sak som jag frågade ganska tidigt. Okej de får bli en rutinkoll så fort ja fått honom.
:)

I min zoo-affär hade de iller foder.. ANF. Kan jag vänja över honom till enbart det eller måste jag blanda ANF med Royal kitten?
#46 anf är ett bra foder, och du måste int blanda, men ibland kan det vara bra att illern får 2 orter eller fler efterom de ofta har svårt att prova annat foder, så om något foder tas ur produktion ell rmna inte får tag på det så kan man faktikst få en iller som svälter ihjäl sig själv….personligen förederar jag att blanda iller foder över katt foder, men RC, hills och orijen är bra

#47 Okej tack. Då tror ja att ja kommer att blanda med Royal C. Vill ju inte att nått ska hända.