Spolmask
Ja, nu är det så här. Vi har kissemissar hemma som får mkt kyckling och tanken är att dem ska få delivs barfkost och delvis torrfoder. Våra katter har endast fått färsk kyckling som vi själva har tillagat till oss själva och ätit - alltså samma kyckling.
Igår började en av katterna spy och det visade sig vara spolmask och det var inte lite. Han avmaskades som liten kisseunge och är innekatt.
Vad tänker ni om det som ger era djur barf?
En fin bild på spolmask ;)

Jag tänker att då avmaskar man dom=)

Är inte risken större för parasiter ifall man äter utländska köttprodukter? Kan inget om katter, men kan inte dom få mask av att de fångar möss utomhus och så?
Urk!!
Sara
Jag oroar mig inte förrän de får det 

#4 >men problemet med olika typer av mask är väl att de är svårt att upptäcka. det är väl inte alla som kommer ut. Och då är det ju omöljugt att veta! :(
ushc vad äckligt!!! hur ofta ska man avmaska sina katter? :o

Jag tänker som så att jag håller otrolig koll. Har haft ett fall av mask här hemma en gång på iller. Och både jag och veterinärerna kliade oss i huvudet och kunde inte förstå varför min tös höll på att dö. Vad vi än gjorde hittades det inget fel på henne. Då en annan iller i samma veva dog av mask så testade vi avmaskning på min tös och då blev hon bra igen. Kan dock säga att ingen av gångerna såg vi mask. Men då vi testat allt annat och inget hjälpte då känns det ändå självklart att det var mask. Det var i alla fall både veterinärerna och jag överrens om.
Så jag håller koll. Inte bara för skojs skull jag kollar vikter på mina. Men jag avmaskar inte för skojs skull utan väntar tills de blir angripna om det händer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#5 svårt att upptäcka? Så länge de mår bra och allt är normalt avmaskar jag inte… Jag menar man märker det ju om de börjar må dåligt.
vadå, ska man avmaska illrarna regelbundet som med katt? måste jag ha missat!

#8> Jovisst, det är kanske lätt att se symptomen (som #7 skriver) men det är svårt att fastställa att det är just mask. Alltså kanske det är lättare att tro att det är något annat fel och därmed felbehandlas illern. Det var det jag menar att det är svårt att upptäcka. :) Speciellt eftersom mask är så ovanligt bland illrar.

Är det inte dessa som kan leva ute i naturen i 13 år utan att dö?
"Chaos is a friend of mine."
#1 självklart har dem nu blivit avmaskade!
Men det jag tänker är hur kan katterna som lever inomhus få mask när dem äter exakt samma mat som vi? fast rå? då borde det här kunna drabba illrar också… eller?