vägra kött... =S
jag har försökt få bobby att äta kött men det går inte…
när jag har på sån vetegroddsolja så slickar han på köttet men sen så rynkar han på näsan och backar sakta medan han gör grimacher(eller hur det nu stavas)
känns som om torrfodret inte ger honom den näring han behöver. finns det något annat man kan ge honom???
känner igen det där, har 4 stycken likadana. Ger du högkvalites foder för iller så får han i stort sett i sig den näring han behöver, största nackdelen är ju den stora mängden kolhydrater.
annars finns det många metoder för att lära dem äta kött, prova med olika sorter, olika sorters färs, jipotimas kattkorvar, blanda nån färs med torrfoder och olja, blanda kött med äggula, ta bort torrfodret i 24 timmar och erbjud bara iolika sorters kött…testa med muspinkisar m.m
annars kan man ge en äggula i veckan, fiskolja nån gång ibland, b-vitamin tabletter, benmjöl/krossade äggskal, blodmjöl
ok. ska skriva upp allt detta, men han vägrar ägg gula oxå. det är en kräsen sak jag har…..=)

Här är jag! Jag har lyckats, nästan. Elliott var köttvägrare av stora mått, han plockade ur allt kött jag försökte smuggla ner till honom. Nu hellt plötsligt överraskade han mig. Han äter inte ben och inte om det är för stora bitar men i små bitar funkar det. Hans favoriter än så länge är malt kalkonskrov och kyklinglever. Men han har även vågat sig på att smaka på lite andra delar av kyckling så kanske kanske kan jag en dag få ta bort hans torrfoder för gott…
och med detta vill jag säga att fortsätt prova, det kan hända något en dag helt plötsligt

När det vankas köttfärs här i huset brukar jag ge illrarna det, Socker slukar i sig det medan Lakrits i början var mycket skeptisk- kväljdes av bara åsynen! Tog henne då i famnen, gnuggade mitt finger i köttfärsen och gned lite på hennes läppar…hon slickade på fingret och förstod väl att även om det inte var "kött och ben "gick det att äta. Nu äter hon köttfärs lika frenetiskt som Socker!

#2> Gällande äggula funkar det lättast att lära dem äta det om man själv doppar fingret i det och håller fram det för avslickning. Efter en massa doppande med fingret så kan man sakta sänga fingret ner i gulan (söv bör vara uppvispad något) och förhoppningsvis följer illerns tunga efter ner och fortsätter slicka i skålen! :)
Samma sak kan funka på kött-invänjning. Mina honor vande jag att äga genom att mer eller mindre tvångsmata dem. Jag höll fram små köttbitar framför munnen, försökte få dem att smaka. har för mig att nån självmant smakade, men den andra lärdes genom att jag försiktigt tryckte in köttbiten i munnen. Illern testade tugga och märkte att det var gott. Antaglgien fick jag upprepa denna procedur ett anta ggr vid olika tillfällen, men tillslut så kom de på att det ju faktiskt var gott. Snudd på flörvånade blev illrarna när de kom till den insikten. S¨å med lite snällt "våld" kan man få vissa illrar att smaka. Mina äldre hanillrar har inte lärt sig att smaka olika saker och när jag försöker lura i dem kött så gör de kräkljud bara de ser köttet (fast jag inte ens tvingat dem). Nästan så att man ser hur de "låssas" kräkas för att jag ska fatta att de inte vill ha… hehehe, så dessa gamlingar har jag nog givit upp på. Men med lite mutning har jag iaf fått dem att gilla äggula (fingermatning). :)