Funderar på en till
Hej. Jag har börjat fundera på att skaffa en kompis till Pysen nu till sommaren. Det blir nog en hane till, och då undrar jag hur det vanligtvis går när man skaffar en till. Pysen är väldigt lugn och bits aldrig (han är kastrerad också), men jag vet inte hur han är tillsammans med andra illrar, förutom med sina syskon då, innan vi hämtade hem honom. Brukar dom bråka i början och sen funka eller brukar det gå bra med detsamma, eller beror det helt på hur illrarna är i humöret? En bra ide är kanske att åka på illerträff innan, men den enda här nere (blekingetrakten) är väl den som brukar hållas på High Chaparall i juli nån gång va? (Iaf den jag vet om.) Men jag vill helst skaffa en ny i början av sommaren, så jag har sommaren på mig att få lite fason på den nya. Jag vill alltså helst ha en valp. Vad tror ni, och hur har det funkat när ni har skaffat nya?
Och så kan jag ju passa på att fråga om det är någon som vet någon eller som själv planerar en kull nu till våren, här i blekinge-småland-trakten?

(Skulle också vara roligt om någon kunde lägga upp en bild där man ser tydlig storleksskillnad på hane och hona ^^)

I regel går det jättebra att skaffa en andra iller, men såklart är det individuellt hur de kommer överens, så du gör nog rätt i att låta din iller träffa andra illrar före för att se hur han tycker om det..
Illrar gör alltid upp rangordningen i gruppen, det är samma sak du och din iller gjort när ni bittränat. De biter varann i nackskinnet, kanske drar runt varann lite grann, brottas och bråkas.. Men det är som sagt rangordningsbråk, så när rangen är avgjord så är bråken över :) Sen kan det ju hända att de inte gillar varann, men det brukar synas tydligt när det är rangbråk och allvarliga bråk.
Det brukar fungera lättast att ta hem en valp, äldre illrar verkar ha lättare att ta till sig valpar. Men det kan funka hur bra som helst med en omplacering också.
Kan lägga in en bild på våra små, Aiia och Jorm, där man ser storleksskillnaden rätt bra!

Halloj!
Vi har två kullar på väg. Maya ska föda om en vecka. Idas valpar kommer 12/3.
Vi bor i Malmö, det är ju inte alltför långt att åka.
Pm. till mig om du är intresserad.
Lillan

Tack för alla svar, kul att se storleksskillnaderna också :)
#4 Ja, jag får se, måste få med resten av familjen på det också :)