Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2451 ggr
LiindaLarsson
0

Stygn!

Jag försökte ta bort stygnen på stacy men det gick inte så bra, hon sprattlade som en fisk på land..

så mommo fick iallafall bort 2 stycken.. men dom andra 4 var så åtknytna så det knappt gick att se öglan.. det är järntråd dom sytt med :/ Läskigt :(

nå tips om jag skulle kunna ta dom själva eller ska  jag gå till en Vet? dom måste iallfall ge henne lungnande för hon blir jätte sur på mig när man är där och petar för att hon är rädd att man ska ta bort dom :(

Norrskenets
0

Jag skulle absolut åkt till vetten så dom kan ta bort dem, så man inte riskerar att göra illa henne. Kanske gör ont eller att det är otäckt för henne eftersom hon reagerar så mycket när ni försöker göra det själva.

elinn
0

Jag skulle också låta en veterinär ta bort stygnen. Eftersom det är över på fem minuter så brukar det vara gratis eller möjligtvis att dom tar en liten avgift.

LiindaLarsson
0

Här tar dom säker 300-500kr :/

sarae
0

vad har du för styg`? är det sånna som skall försvinna av sig själv? eller är det sånna man skall klippa av, så rekomenderar jag att du går till en veterinär, det är inte så svårt, men man måste veta exakt vad man gör eftersom det är så lätt att nypa till i huden, och skada illern.  Hur länge sen var det hon kastrerades?

elinn
0

Ring och fråga om du är osäker. Men jag hade nog hellre betalat och vetat att det blir bra gjort så man själv inte riskerar att skada henne.

Faxlin
0

Stygnen ska tas av veterinär. Att vara där och peta själv är inte bra. Samtidigt som de tar stygnen så kollar de upp om allt är bra och så att det ser bra ut.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Decapitated
0

Jag var och tog bort Gördis stygn idag. Det var sytt med ståltråd och fick bort dom utan vidare besvär hos vetrenären, kostade inget, men nu är vetrenären min gudmor så jag vet ju inte om jag fick rabatt.

Jag vet att hon sa att sövning/lugnande skulle kanske kosta i alla fall. Hoppas det löser sig till det billigaste och bästa sättet.

LiindaLarsson
0

Det är stål stygn.. hon sa inget dom första stygnena vi tog bort nu är det bara dom 4 kvar som är lite hårdare knytna,, 10 dar sedan hon kastrerade

Norrskenets
0

Skadar inte att ringa och fråga istället för att riskera att göra illa din tös. Jag skulle då inte våga va där och peta själv. Nu hade jag tur som fick stygn som försvann av sig själv och dessutom att dom inte syns eller sticker ut och det tycker jag va toppen. Det kan jag absolut rekomendera och kommer välja det till mina framtida illerhonor.

LiindaLarsson
0

tyvärr fick man ju inte välja :( men jag visste om dom där stygnen :) men ska ringa vetten i morgon bitti :)

Stinko
0

Pyr har ju också stålstygn. Efter hon hade kastrerats så sa dom att man kunde ta bort dom själv om man kännde att man skulle klara av det typ, om man kännde sig osäker éller om det inte fungerade så skulle man få komma in och göra det gratis.

Fast det var ju i Öjebyn jag var med Pyr, så jag vet ju inte hurdet är dit du kommer åka och fixa det isf. :/ Men jag tycker bara att det borde ju nästan vara gratis ändå..

LiindaLarsson
0

Stinko

tycker jag oxå .. för inte tar det så läng tid att ta bort 4 stycken trådar..haha har ju fioxat bort 2 jallafall eller mommo rättare sakt men ajg hjälpte till… och inte ids man åka ner till luleå för att ta bort dom  det blir  50mil.. rätt långt ändå

skrollan
0

#11 så sa dem till mig med, men däremot var det inte gratis hos oss, trpr dem tog mellan 300-500 kr att ta bort dem. Men vi gjorde det självca, eller papap gjorde det.

ViktorMarina
0

Vi gjorde det också själva, och det gick jättebra. Men jag håller med om att man ska vända sig till veterinären om man känner sig osäker eller obekväm, för illerns skull. Vi använde en pincett att hålla i stygnet, en nagelknipsare att nypa av ståltråden och massa godis och olja till muta.. Vi hade dock bara fyra stygn att ta bort, och gjorde en liten paus efter två av dem.

UlrikaD
0

När jag kastrerade Pyret så hade jag stålstygn. Då skulle jag tillbaka till vet efter en viss tid för att ta bort stygnen. Men det ingick i priset av kastreringen. Då tittar ju också vet så att allt ser bra ut.

AlbaStiffler
0

Det är viktigt att man kollar stygnen efteråt så att man ser till att verkligen allt kommit ut. Med lite otur kan man råka klippa av båda trådarna under knuten, då blir det ju en liten bit kvar innuti illern.

Se till att sterilisera pinsett och sax innan bara!

Mstar
0

Hm..? Får man plocka bort stygn själv..? Veterinärerna här skulle nog bli galna om man gjorde så. :/ Fast jag har iofs aldrig försökt.. Båda gångerna min hund opererats har de satt upp tider för sårkoll och stygnborttagning redan när vi lämnar ifrån oss henne..   och det kostar bara extra om de måste använda förbrukningmaterial- eller ta in en veterinär.. annars är det sköterskan som gör det (om det nu heter på när det gäller djur..)

Stinko
0

#16: Men man kan ju inte sterilisera pinsett och sax i hemmet? :/

AlbaStiffler
0

#18> …på bästa sätt man kan. Tex först tvätta dem. Sen bränna dem över en tändsticka.

LiindaLarsson
0

då blir dom ju  förstörda :(

LiindaLarsson
0

men nu har jag ändå beställt tid och ska vara där 14:30 :)

AlbaStiffler
0

#20> Du menar att de blir förstörda om du bränner dem över en tändsticka? Nä, man drar bara rätt fort dem över en tändsticka, några sek bara. Det enda som händer är att de blir lite sotiga, och detta är lätt att tvätta bort efter. :)

sarae
0

eller så kokar man dem, gärna med lite salt i ;)

TottsiGirl
0

doppa i sprit borde väl oxå funka fast vanlig vodka kanske e för klen?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

FerretCrow
0

*redigerat* sorry

LiindaLarsson
0

#25 Vadå?

skrollan
0

Hon skrev antagligen i fel tråd och redigerade sig själv efter det.

FerretCrow
0

jag skrev att jag brukar koka sakerna i salt så som sarae skrev som tips men såg inte att det var liindas tråd. som jag inte har tillåtelse att skriva i.

skrollan
0

ja, men ni vet ju bäst själva om ni nu kan föra en diskussion utan att börja tjaffsa, för då kan ni vara trevliga mot varandra i trådarna. Så det vet ni bäst själva. När ni blivit tillsagda är det säkert just för att ingen vill läsa om erat tjaffs som ni kan ta privat och inte i en tråd, skulle ujag tro.

FerretCrow
0

#29 jo precis men jag ska inte skriva hennes och hon inte i mina. men jag har iaf bett om ursäkt så hoppas du ej blir arg liinda

FerretCrow
0

#29 jo precis men jag ska inte skriva hennes och hon inte i mina. men jag har iaf bett om ursäkt så hoppas du ej blir arg liinda

LiindaLarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var hos vetten för att ta bort stygnen, dom försökte först utan nån lungnande men hon gillade det inte alls.. så dom gav henne en spruta lugnande..bara på nån sekund såg hon ut en död iller så läskigt. jag vart så rädd att Jag fick en sån här klump i halsen när man blir ledsen… sen kom en tjej in och tog bort stygnena på henne den sista stygnen börjde hon vakna till och frästa åt sköterskan.. sen skulle vi få åka hem.

-hon kommer nog vakna upp inom nån minut kankske 5 min för hon ser ju så pigg ut redan, sa sköterskan..

sen så när vi kom hem så lät vi henne vara lite.. efter ca 2 timmar ser vi att hon inte alls vaknat jag går fram och ruska lite lätt med handflatan på hennes rygg ingen reaktion, hon öppnar inte ens ögonen, i panik säger jag stacy stacy men ingen reaktion.. jag russkar henne igen lite lätt ingen reaktion, jag tästar att muta henne med lite saliv hon rör inte äns på nosen.. vi ringer vetten men ingen svara.. jag kollar noga på hennes mage den rör sig inte heller, men när jag lutar bak hennes skalle ser jag magen börjar röra sig igen,(kan ha sett dåligt och varit nervös för att jag var orolig för henne), vetten ringer upp och säger att han sett att vi ringt och att dom stängt,, men vi berättade om stacy och han bad oss komma ner så han får kolla på henne och kanke ge henne en uppvaknings spruta. när vi väl kommit ner till vetten så börjar hon vakna till lite lätt :/ typiskt (pinsamt)

men sen sa han oxå att sköterskan skulle ha gett henne en vaknauppspruta men hon tyckte inte det eftersom hon var så pigg.. men så gav han henne och hon hon låg fortfarande som en döding sen på 2 sek så blir hon hypper pigg och hoppar och har sig..

så lättnaden har släppt för mig nu kan jag äntligen pustaut :)

nu mår hon helt bra igen :)

P,s Dom vet vad dom gör, men jag var bara så överdrivet orolig det hade säker ni oxå varit

Bilden visar en halv död iller (lungnad spruta)

elinn
0

Vad skönt att historien med Stacys stygn slutade bra =)

LiindaLarsson
0

tycker jag oxå :)

skrollan
0

vad skönt att dem är borta nu i alla fall. Jag har i alla fall lärt mig att aldrig lämna vetrnären om illern ligger nersövd efter detta med grogie.

LiindaLarsson
0

Jo från och med nu lämnar jag inte heller nån