Sover alla illrar komasömn?
Folk pratar ofta om att illrar kan sova otroligt djupt ibland, nästan som de är i koma. Gör alla illrar det? Har aldrig upptäckt att mina illrar skulle sova så djupt, alla gånger jag klappat eller plockat upp dem när de sover har de vaknat nästan direkt. Vi har haft dom i ca ett halvår och de verkar känna sig trygga och hemmastadda här, så det borde inte bero på att de är oroliga.
Nej, långt ifrån alla illrar sover faktikst iller sömn… här hemma är det väl bara en som numera sover iller sömn….här har jag märkt att det mest är valpar eller yngre djur som gör det. Iaf är det så jag har haft det här hemma

Mina gjorde det i början när dom var valpar men inte så mycket längre. Ibland när man försöker väcka dom kan det ta en stund men oftast är dom vakna på en gång.
Tack för svar! Eftersom alla illrarna är vuxna kanske det beror på det då. Bra att veta att de beter sig normalt!
Dior sover illersömn, men inte alltid. Lite som att de stänger av kroppen under tiden de sover, riktigt läskigt.
Har flertalet gånger plockat upp Dior och han har varit helt lealös, ingen som helst styrsel i kroppen, första gångerna satt jag med tårar i ögonen och trodde att han var död, paniken över att han inte reagerar oavsätt vad man gör :O
Men nu har jag lärt mig att kolla efter om han andas, känna om han är ungefär lika varm som han brukar vara. Är jag riktigt osäker så brukar jag pilla honom lite i örat eller i mungipan, då brukar man oftast få en trött och blängande blick eller en gäspning till svar. (Dior blir snart två år bör påpekas och sover illersömn)
Errol sover inte illersömn (vad jag märkt).
tjabo och frodo sover illersömn, ofta! :)

Efter en väldigt aktiv dag faller mina små in i illerkoma! Men är mest efter lååånga promenader eller en dag det blivit mkt resande eller liknande…

#7 kanske lite spelberoende?;) hehe
#8 Självklart, han börjar ta efter matte 

#9 hehe okej

Molle sover alltid illersömn.. man kan ta upp honom i famnen o ha honom där o sen lägga tbx honom utan att han märker det alls 

Mina sover djupsömn de med. Man märker dessutom att de blir mycket kallare när de sover. Det förklarar ju även varför de fryser så när de är nyvakna… :)
Bara Lus gör det ibland. Och Tigern brukade göra det. Men eftersom dem var sjuka så blev jag panikslagen och trodde att dem var döda. Jag skakade dem bryskt och gjorde allt för att få ett livstecken, och sen bara gäspade dem :)
#13: Stackars dig! Om de är sjuka förstår jag att man kan bli orolig. På ett sätt är det ju bra att mina illrar inte sover komasömn så behöver man inte vara lika orolig över att de åker med i tvättkorgen t.ex. Nog för att jag alltid kollar noga vad jag stoppar i maskinen ändå…