Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 234 ggr
CBA
0

Har träffat en live

Igår var jag till vet. för att köpa mat till katterna och bakom i kön stog en kille med en illerhona i en transportbur. Illern kom från Hall anstalten (fängelset) då dom har startat ett djur projekt där så som dom länge har haft i USA.

Internerna (speciellt utvalda) får ett djur att vårda, fostra och ta hand om. De går kurser och får lära sig om de olika djuren. Jag tycker att det är en fantastisk idé faktiskt. Hur det fungerar i Sverige är jag osäker på men i USA är det framför allt hundar som internerna har, hundar som är oönskade av olika anledningar och som antingen skulle få sitta på ett hund härbärge eller avlivas om inte det vore för att fångarna tar sig an dom och ser till att de blir fostrade och lydiga för att sedan adopteras bort till familjer.

Hur som, det var inte det jag ville komma till egentligen, ett litet sidospår :o)

Nyfiken som jag är så kunde jag inte låta bli att prata med honom om illern och han berättade bla att honorna kan dö av att löpa *huga* och att man måste ge dom p-piller, kastrera dom eller para dom.

Min fråga, som jag glömde ställa till honom, är hur ofta löper en stackars illerhona egentligen ??

Sen var jag tvungen att fråga (inte om dom bits, för det har jag förstått är en uttjatad fråga som ni illerägare är ur trötta på *fniss*)…hur man fostrar en iller. Han berättade att de kan bitas men om man tar itu med det från det de är valpar så brukar man kunna få bort bitande och att man då blåser dom lite lätt i ansiktet…..är det så man gör ??

Jag fick tom tillfället att klappa den då han tog fram illern ur buren (aaahhh inte DEN illern flickor *skratt*) och jag trodde den skulle vara mjukare/lenare i pälsen men den var ju ganska sträv i själva täckpälsen :o)

Hon var ju jätte söt och jag hade nog varit lite mer nyfiken och sugen på att kanske skaffa en om jag inte vore så fårbåldat rädd för att bli biten, den biter sönder sladdar/möbler eller äter upp mina blommor. Dom verkar ju vara riktiga bus frön när man läser era kärleksförklaringar om "odjuren" där de tuggat sönder än det ena än det andra :o)

Nu har jag iaf träffat en irl och det skulle vara skoj att kunna bekanta sig mer med dom, men jag känner ingen illerägare som man kan besöka med jämna mellanrum.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Faxlin
0

Vart bor du CBA?
Skulle vara jätteskoj att få visa dig mina pälsar. Så du fick se skillnaden på de olika. Både när det gäller storlekar, mjukheten i pälsen och framför allt i sättet.

Blåsa dem i ansiktet? Den var ny, kanske ska man testa det. Fast en liten risk att bli biten i näsan kanske. hihi

Problemet med honor är att när de börjar brunsta på våren och inte blir tagen ur brunst så kan de fortsätta brunsta ända tills hösten. Vid sådana tillfällen riskerar man att honan dör av en speciell blodsjukdom.
Inte ofta förekommande, men det kan hända. Därför så förespråkas det att man kastrerar de honor som inte ska gå i avel.
Att ta en hona ur brunst annars bör inte ske med p-spruta då detta ofta orsakar mer sjukdomar än vad som är aceptabelt.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Håller med dig Åsa det här med P-sprutan. Jag tog en sådan på Lina då hon gick i brunst redan vid ca 5 månaders ålder, och då jag ville ha en kull på henne, så tyckte jag att en P-sprut verkade bra när veterinären sa att hon skulle säkert vara av verkan inom 6-12 veckor. Ha, hon gick inte in i brunst förren 1 år senare, och då dog hennes första kull med 2 valpar i efter bara ca 5-6 min efter födelsen. Hon gick sen i brunst ca 7-10 dagar efter detta. Men när jag skulle para om henne ca 2-3 veckor senare, hade hon själv tagit sig ur brunsten. Så först året där på föddes hennes ända kull, den med Kahn i. Så man kan säga att verkan av P-sprutan varade i 2 år. Så den tabben gör jag inte om, då kastrerar jag hellre tiken. Eller försöker med en nykastrerad hane om jag hittar någon.

ronja
0

det med att blåsa lite lätt i ansiktet gjorde jag med min första iller och hon reagerade med att vilja slickas först i luften, sedan fick hon komma lite närmre ;-) hon blev jättepussig av sig.. så det kan vara ett knep värt att testa..Glad

CBA
0

Åsa- Jag bor precis inärheten av Arlanda….

Nettan
0

CBA, är det Knivsta då? Jag bor i Enköping och har just nu 8 illrar här hemma ända till på lördag. Då försvinner 3 hem till sig och då sitter jag kvar med 5 illrar till nästa lördag.

Du är hjärtligt välkommen att hälsa på mig om du önskar. Vore nästan toppen om du kunde komma innan lördag då du skulle få träffa många underbara personligheter.

Faxlin
0

Men vad bra Anette då har hon världens chans att få träffa många pälsisar ju. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CBA
0

#5  Knivsta ligger lååångt bort från Arlanda jämfört med där jag bor ;o)

Där jag bor lågsniffar planen över hustaket när de ska ner för landning :o)

Menar du nu lördag den 1/7 eller nästa lördag ? Den här helgen går bort för mig…

Ni kommer inte ha någon träff i närheten av 08 området???

Borgarn
0

Det är illerträff nu i helgen på Rålis tror ja ( i stockholm)Glad

ojjj såg att denna helg gick bort.. =P

Nettan
0

Attans att du inte kan den här helgen CBA. Nästa helg så är alla hos sina ägare igen. Jag åker då bort på semester med barnen.

Vore kul om du kanske kunde på söndag kl 16 i Rålambshovsparken i Stockholm. Jag ska dit då med 5 stycken.

domiino
0

hmm blåsa i ansiktet skulle knappast fungera på angel i alla fall..brukar blåsa på hans ansikte o då öppnar han munnen stort o sträcker ut tungan så den blir torr och kinderna bullas upp av all luft, han älskar det! tror inte det skulle hjälpa att andvända det som ett fysätt på honom..hihi

ronja
0

jag tror inte blåsandet fungerar som ett fysätt.. utan mer ifall det finns de illrar som faktiskt tycker om att man blåser lite lätt och då reagerar med att vilja pussas istället…  jag vet inte hur jag ska förklara..men jag vet iaf att det fungerade på min förra tjej =)

CBA
0

#9 Hela helgen har försvunnit till andra saker annars hade jag försökt hitta till er inne i Sthlm.

Ingen annan träff på G någon stans ??