Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 306 ggr
Boppis
0

Vacc Varför????

Buuu varför??? Min iller Tilda skulle vacc idag men dom hos Vetrenären sa att för inte länge sen alls har iller vacc tagit slut VARFÖR de e ju skit VIKTIGT att bli vacc:ad…

Förra veckan när jag bestälde tid så fanns de vaccin till iller men nu när jag skulle sjuta upp tidend en halv timme så sa dom att vaccinet var slut i sverge. Så man kan inte få tag på de.. Humm

Jag vill att Tilda ska bli Vacc….

Boppis
0

de är på Roslagstull djurklinik dom sa de…Gråter

TottsiGirl
0

Va de låter ju jättekonstigt!!! Nått vaccin till iller måste de väl ändå finnas!! Hoppas nån här inne kan ge oss svar på detta för de låter ju hur knas som helst!!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Boppis
0

Ja de låter jätte konstigt tycker jag med. Jag prata med dom i en halv timme om de. Men jag fick inge lågisk förklaring.. Buu vad ska jag göra??? Jag vill ju vaccinera min Tilda

Faxlin
0

Det verkar som om illervacinet Fervac-D just nu är svår att få tag i. Det kommer att komma in igen eller ersättas av annat vacin.
Håller på och kollar upp detta för att få informationen från säkra källor.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TottsiGirl
0

Oki vad tur att vi har dej åsa!! Hoppas dom får fram vaccin snart för jag ska vaccinera ted i aug… Men på tal om de, i aug är det 2 år sedan han fick sin spruta men jag tänkte är det ok om han får sprutan i juli istället för efter semestern så ska börja nytt jobb så ja kommer kanske inte kunna få ledigt i aug… :S

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AmmiG
0

Hej! Jag har mejlat SVA, som är Jordbruksverkets rådgivande instans och frågat ang. Fervac-D och vaccination av iller. Lägger in det svar jag får, så snart det kommer.

Mvh Ammi

TottsiGirl
0

Ni är pärlor!! Skrattande

AmmiG
0

Tack TottsiGirl…vi har ju Kotetsu här hemma som ska vaccineras om någon månad och ett gäng som ska ha sin boster, så det gäller ju att få fram ett säkert besked snabbt. Klappa Teddan från mig!

Faxlin
0

Jag har nu pratat med SVA, och de har tagit kontakt med sin orderavdelning.
Fakta:
Fervac-D har slutt tillverkats. Vi kan alltså inte få mer Fervac-D till Sverige.
Det finns lite kvar att beställa från SVA, men det vacinet gåt ut i juli och kan såledse inte användas för att starta en vacination. Till exempel på valpar.
Orderavdelningen på SVA är medvetna om problemet, och håller på och kollar upp möjligt annat vacin. De hade dock inte hittat något. Gav dem namnet på två tänkbara vaciner med betoning på ett speciellt. De ska kolla på detta. Men är lite rädda för att marknaden i Sverige är för liten för att skaffa ett tillstånd för medicinens bruk i Sverige.
Men de kommer kolla upp det hela.

Jag kommer ge er mer information så snart jag har något mer att tillföra. I dagsläget är den veterinär som har hand om detta på semester och återkommer om ca 4-5 veckor. Innan detta kan vi inte få någon mer information heller.
Så alla som liksom mig behöver vacinera i år. Skynda er.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

TottsiGirl
0

Usch detta låter ju inte alls bra.. Men me andra ord e de ok att vaccinera nu om.. eller måste de gå exakt två år mellan gångerna för annars tänker ja ringa veterinären nu direkt!!

AmmiG
0

Hej igen!

Har fått svar från SVA (se nedan), som jag tolkar svaret så är Fervac-D INTE förbjudet.

Ammi

Mailsvar från SVA:

Hej,
för närvarande är det svårt att få tag på vaccin till iller för import till Sverige, hälsar avd för försäljning, och de letar efter annat företag som kan leverera vaccin i frantiden.

Med vänliga hälsningar

Ulrika Windahl
Avd häst, hund och katt
SVA

Nea
0

Jag har bokat tid för Amazon imorgon så förhoppningsvis kan jag be vet. hålla vaccin 4veckor till så skall jag fixa alla mina busar på en gång.

Nea
0

På nedanstående sida kan ni läsa mer om diskussion angående vaccination. 

http://rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=3041&start=15

Faxlin
0

Fervac-D är INTE förbjudet. Men det har slutat tillverkas. Och som det är i dagsläget så visste de inte om något annat användbart vaccin.
Hur det blir med de två sorter jag rekomenderade så vet vi inget förns de haft tid på sig att kolla upp hur mycket det skulle kosta att få ett nytt vacin godkänt för bruk i Sverige och de var också tveksamma till om det fanns tillräckligt stor efterfrågan.
Det som behövs nu är att vi verkligen är på våra veterinärer om detta, och även SVA med information om våran oro över att inte kunna ge våra pälsar fullgott skydd mot valpsjuka.

Jag kände att det var bättre att ringa till SVA på en gång och få uppgifterna direkt från dem istället för att sitta och spekulera om saker som man inte vet något om med säkerhet.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

sofie
0

Åsa så det finns vaccinfrån SVA. Vi ska ge 1 års sprutan till Tara i juli så då kan man ringa och  beställa av dom?

AmmiG
0

SofiManne: Ring direkt och ge sprutan snarast, eftersom hon ändock ska ha den i Juli!

sofie
0

Va är det för nummer till SVA? Ringde nyss veterinären och sa det jag läst men den ansvarige hade redan gått för dagen. Och dom va osäkra om dom bara kunde ta hem en dos.

AmmiG
0

SofieManne: sök på www.sva.se

AmmiG
0

Dom kan INTE ta hem en dos. Minsta förpackningen är 5 eller 10 doser.

Madde
0

Hmm. Det här ställer ju verkligen till problem för oss som ska ta hem valpar snart och måste vaccinera dem.

Men jag hoppas det löser sig..

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

ferretgirl
0

Har precis fått vaccinerat 2 valpar här nere i Skåne, det är 7-10 dagar sedan. Dessutom så har jag beställt tid för ytterligare vaccination av Agnez nu den 16/7, och till ytterligare 4 illrar + Agnez i augusti. Här var det inget tal om att det var förbjudet, ska minsann hör med Din Veterinär imorgon när växlen öppnar igen. Dom stänger den kl 15:00 nu under sommaren. Så jag återkommer med svar. Torkel om någon vet hur det ligger till.

Madde
0

Jag ska ringa vetrinären i morgon och höra med dem om jag kan få tid till xander och benjamin.

Faxlin
0

Det är INTE förbjudet. Bara på väg att ta slut. De doser de har kvar har sista förbrukningsdag i juli. Detta är hur läget är på SVA i alla fall.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Boppis: För att inte skapa missförstånd, eftersom Fervac-D INTE är förbjudet. Skulle du kunna gå in i inlägget och ändra "Varför förbjudet" till "Fervac-D, på väg att ta slut".

Mvh Ammi

Madde
0

#24: Ja det låter ju bättre i alla fall. Bra sagt ammi.

Boppis
0

Men dom sa att e inte skulle tillvärka mer P.G.R av att de skulle bli förbjudet.  Aja jag va hos vetrenären idag ialla fall de skulle lösa sig på något sätt. Men om att de var förslag om att de skulle bli förbjudet. Då de orsakar en massa problem. men men de löser sig.

Hehe tack ska ni ha alla ni som hjäler jag e så tacksam jag vill ju vacc tilda

TottsiGirl
0

Hmm kom att tänka på en sak.. Hur är det nu med vaccinationer är det SVA som rekommenderar vaccination vartannat år och veterinärerna som rekommenderar att man vaccinerar varje år?

AmmiG
0

TottsiGirl: Jordbruksverket ger ut rekommendationerna…men det är SVA (rådgivande instans) som tar fram rekommendationerna åt Jordbruksverket.

Skrev en gång till Jordbruksverket, just ang. vacc.rekommendationerna och undrade om der skulle vara varje eller vartannat år. Hänvisade till att det rådde delade meningar. Fick då svaret att dom skulle kontrollera med SVA, som tog fram deras rekommendationer.

För Fervac-D gäller vartannat år, efter att dom fått sina första tre sprutor. Vad veterinärerna rekommenderar är lite olika, vad det beror på är svårt att säga. Två tänkbara orsaker kan vara: att dom går efter kattvacc-rekommendationer eller …*ful tanke* det ger ju mer inkomst om man kommer varje år!

Åker man mycket utomlands så ska man vaccinera varje år, för att för att kunna ta illern med sig. Men då ska den ha Rabiesvacc och kanske lite andra saker, beroende på vart man reser.

Nettan
0

Oj, nu har jag gjort min veterinärklinik sura på mig.

Jag har ringt och ändrat min vaccinationstid igår eftersom jag råkade boka in under min vecka borta. Sedan har jag ringt en gång för att fråga om de fick tag på något vaccin.
I dag ringde jag för att diskutera hur det blir med Trixie som måste påbörja en ny vaccinering. Om vaccinet går ut i juli så kan jag ju inte gärna påbörja en vaccination den 19 juli.

Då fräste hon i mitt öra om att de minsann inte vaccinerade med gammalt vaccin. Jag menade ju att de bör kontrollera datumet så de inte står med doser som inte kan användas av mig. Det är ju en kostnad jag inte tänker ta på mig. Jag tänker heller inte påbörja en vaccinering av Trixie om jag inte kan ge henne dos nr två.

Jag blir så trött på bemötandet ibland.

TottsiGirl
0

Nu har jag ringt blå stjärna och bokat vaccinations och en liten tandkolls tid till ted nästa veckan men konstigt nog hade personalen på blå stjärna inte hört nått om att vaccinenet skulle försvinna.. !!

AmmiG
0

Nettan: Det låter som om dom inte förstått att det inte går att få tag på vaccin med hållbarhet längre än till juli-06.

#30: Det verkar som att veterinärerna INTE får veta något förrän dom gör en beställning på Fervac-D.

Faxlin
0

Exakt så är det. De har alltså inte gått ut med informationen till alla veterinärer. Vilket för mig verkar konstigt.
Hur som helst tycker det är trist med det bemötande du fick Nettan, ska det vara så svårt att förstå att man är orolig.

Men som sagt var, jag tror inte det blir bättre av att vi får vacinations panik. Även om jag förstår känslan. Det lär ordna sig på något sätt i alla fall.
Hur får vi försöka lösa efter hand.
Kram på er

Audiatur et altera pars

Nettan
0

Jaha,.. nu har jag fått samtal från min veterinärklinik. De var mycket mildare i tonen nu. Det finns inget vaccin att beställa längre. Så mina sötnosar kan inte vaccineras och kan därför inte åka på utställningar heller.

Hon på kliniken menade på att det är för liten marknad i Sverige för att vi ska kunna få vaccin hit. Det finns inte ens något licenspreparat att begära.

Alla föreningar och forum borde gå ihop och kämpa hårt för alla illrars vaccin. Det vore ljuvligt om alla nu kan bortse från gammalt tjafs och kämpa tillsammans.

sofie
0

Vi har idag pratat med SVA och det fanns att få skickat till veterinären. Våran veterinär skulle ringa SVA och prata med dom. Får se vad dom säger.

DG
0

Va händer om man inte kan vaccinera illrarna i tid? Kommer man få börja från grunden igen då?

Jag hoppas detta löses innan augusti då Hapsis ska vaccineras. Annars kommer nog hela min plan att ta med illrarna till Finland ruineras :(

Mandysan
0

DG: Det är nog bäst att du passar på nu för vaccinet går ut i juli… Jag tvekar på att dom hittar en lösning så snabbt..

DG
0

Jag har för mig att någon sa att Roslagstull har ingen vaccin längre :( Och det är där jag har vaccinerat mina illrar. Men kanske ska ringa dit och fråga för säkerhetsskull…

DG
0

Ringde precis Roslagstull och fick veta att det är helt slut hos dom och dom har ingen aningjust nu vad kommer hända. Dom bad mig återkomma om några veckor och kolla läget.

ferretgirl
0

Jag har pratat med Din Veterinär idag för ca 40 min sedan. Dom hade inte fått reda på att FerreVac D skulle ta slut. Men han jag pratade med (ansvarig för vaccin beställningarna till alla djur som ska vaccineras), skulle ringa upp SVA och höra hur det var med FerreVaccen. Sen skulle han prata med Torkel Falk och sen där efter återkomma till mig. Han skulle försöka hinna med detta idag, annars blev det i morgon eller på måndag förmiddag.

sofie
0

Roslagstull har ring oss nu och dom skulle ta hem vaccin åt oss till nästa vecka. Dom ringde till SVA och prata med dom. Tara som kommer vaccineras nästa vecka ska igentligen vaccineras i slutet av juli början av augusti. DG ring Roslagstull igen.

Nettan
0

SofieManne, var beredd på negativt besked då mitt vaccin beställdes i förra veckan ifrån SVA och det var slut fick jag veta idag.

AmmiG
0

Jag och Mangafreak har bestämt oss för att avvakta med vaccinationer av valpar (Kotetsu och Contesse) samt de av våra som skulle haft sin Fervac i augusti.

Har inte besked om vaccin kommit från SVA , innan det är dags att hinna vaccinera till Iller Thriller i oktober, kommer vi att vaccinera de illrar som ska ställas ut och skulle haft Fervac i år, med Distemink.

Detta eftersom Distemink var godkänt till Scandinavien Ferret och används i en del av våra grannländer. Vi tror/hoppas/chansar på, att Skill:s kommer att godkänna detta vaccin till Iller Thriller. Förhoppningsvis får vi besked från Skill:s innan det är dags.

Jag har mailat Anette Hillbiörn och frågat vilket vaccin dom kommer att godkänna till Iller Thriller, förutom Fervac-D, pga den uppkomna situationen.

Mvh Ammi

Faxlin
0

Ser fram emot att höra vad hon svarade. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: Anette ska kolla upp med Charlotte så fort som mäjligt och återkommer till mig sedan.

ferretgirl
0

Hur är det att vaccinera med hundvaccinet för valpsjuka??? Har pratat med dom Din Veterinär, och Torkel Falk där kommer att kontakta mig senast i början av nästa vecka. Torkel är den veterinär i Sverige, iallafall en av dom som kan mycket om iller och deras problem. Så när han ringer mig så ska jag fråga honom om hundvaccinet. Vad jag var det väl detta man använde innan FerreVaccen kom, så då borde det ju gå att använda igen.

Madde
0

Vad bra att ni koller med anette för man vill ju åka på utställningen. här har vi ju 3 st illrara som ska vaccineras till utställningen. Det blir ju svårt utan vaccin. Hoppas det löser sig.

Weazel
0

Vaksiner til hund eller katt kan ta livet av en ilder…

Faxlin
0

Men hundvacinet innehåller så mycket som är ämnade för andra saker än bara valpsjuka tyvärr.
Det finns mig veterligen bara ett hundvacin som bara tar för valpsjuka och det är ett vacin som heter Galaxy-D.
Så om man ska använda ett hundvacin s bör det vara den isådana fall.

Audiatur et altera pars

Nea
0

Jag är glad då jag kan vara lugn ett år framåt. Amazon fick sin första spruta idag och de hade några doser kvar så de skall hålla tre st åt mig i fyra veckor så jag tar och vaccinrear alla mina tre på en gång.

Faxlin
0

Skönt när det går att fixa så Nea. Synd om alla desa valpisar som blir leveransklara i juli augusti bara.

Audiatur et altera pars

Nea
0

Tycker jag med. Ringde och kollade eftersom jag hade bokat tid för Amazon. Kändes lite onödigt att vaccinera henne om det inte hade funnits något om fyra veckor.

Jag hoppas verkligen att det lösaer sig. Men jag tror nog att det går att utöva lite övertalning mot de som bestämmer om vaccin. Många som har iller bor vid kusten, vid kusten finns det sälar som drabbas av säldöd och virus som orakar säldöd är samma eller liknande det som orskara valpsjukan. Illrar som får smittan kan smitta hundar och ev. andra djur och så är epidemin igång.

Även om man inte har illern vid vattnet kan amn ju själv dra med sig viruset in.

Faxlin
0

Ja, det blir säkert ett nytt vacin. Det tror jag också. men det kommer inte vara snabbt ordnat. det krävs tillstånd och sådant för att de ska få föra in det till Sverige och för att använda det.
men det ordnar sig säkert.

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Åh vad det känns skönt att jag vaccinerade min pälsar i år! Den ende jag behöver bekymmra mig för är Klumpen som ska ha sin boostspruta i februari nästa år….men då kanske saken har löst sig =) Håller tummarna! Men en lite fråga då…..om man börjat med grundvaccineringen med ett vaccin, kan man fortsätta med ett annat vaccin då eller måste man börja om?

Amor vincit omnia

ferretgirl
0

Det värsta för mig är att jag har Agnez som ska vaccineras den 16/7, sen ska hon ha andra sprutan runt den 16/8, och då har jag ytterligare 4 som måste vaccineras, annars bryts deras vaccinationer. Och jag kan kanske inte komma upp till IllerThriller i oktober då dom ju ska ha grund vaccinationen klar. Men jag hoppas att allt löser sig så fort som möjligt

Faxlin
0

De kommer lösa detta. Det är jag övertygad om. Men det kommer nog inte lösa sig före augusti i alla fall. De har semstrar lite överallt nu även på SVA. Så tyvärr får vi bara vänta och se glad ut.
Hur det blir med IT nu i dagens situation kan vi bara vänta och se.
Allt hänger på hur Skills väljer att göra.

Audiatur et altera pars

Nea
0

Jag pratade met vet. i Växjö och de skulle också kolla upp möjligheter om att ta in nytt vaccin till våra illrar.

Faxlin
0

Det är bra. SVA behöver påtryckningar från våra veterinärer.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Veronica: Ett nytt vaccin kräver, med största sannorlikhet, en ny grundvaccinering.

emoflickan
0

Upplands väsby veterinären ringde SVA idag oxo och tydligen så var dom övertygade (SVA alltså) om att det skulle finnas ett nytt vaccin när fervac-d utgår (21:a juli) får hoppas att det blir så.

Nea
0

Ammi: Tycker inte man borde behöva göra om grundvaccinationen. Vaccinen är ju gjorda för att kroppen skall kunna försvara sig mot samma virus (valpsjukevirus) så skyddet mot viruset borde finnas kvar till nästa gång.

Roxanne
0

gaah! jag orkar inte sitta och läsa igenom allting ^^

men hur gick det med Tilda!? har hon fått någon vacc?

AmmiG
0

Nea.: Har det nya vaccinet samma verksamma ämne som Fervac-D, då behöver inte grundvaccineringen göras om. Har dom däremot olika verksamma ämnen, då måste grundvaccineringen göras om för att det nya vaccinet ska kunna ge fullt skydd. Så vi får hoppas att det som kommer blir ett ur samma grupp.

Madde
0

#62: Oj, om vi måste omvaccinera så kommer det gå hårt åt plånboken. För det är ju inte det billigaste. Men som sagt man gör ju allt för sina små mullrar. =)))

Roxanne
0

HAHAHA mullrar xD det har värkligen fastnat hos Madde :D

Madde
0

Mmm. Det är klart. Grannen unge kom på det uttrycket. Supercoolt. =))

Roxanne
0

hihi! omg… aa h det var gullit, men iller låter bättre xD HAHAHA :D

Boppis
0

#61  HIhihi ja min Lilla päls fick bara en vetrenär-besiknlng Inge vacsin när vi var hos vetrenären tyvär. Hum jag har hört att de finns vacsin i upplans väsby för dom som vill vacsinera sina pälsar här i stockolm visligen ett få tal vacsin men vi e inte så många som har små söta pälsar heler här i stockh. jag ska dit med lilla Tilda på Måndag vid 12tiden. hihihi hon e så söt. Och de bästa hon bits inte längre som hon gjode när hon kom till mig. Man fick djupa jack av henne. På en vecka har jag fått henne bitfri..

Men de hindrar inte henne att jaga mina fotsingar (Hon jagar och klätrar) men inge bit längre inte ens smakar. jag började andvända alla metoder jag fick råd med men inget hjälpte. tills jag själv kom på att man kunde ha en vatten flaska med sig hela tiden. Så varje gång hon get till så spruta man henne på nosen med en lite stark stråle med vatten. De tog två dar en ville hon inte bita på mig eller Julia mera. och nu bits hon inte längre

DG
0

Vart i upplands väsby isf? Har du någon nummer dit?

Boppis
0

hum jag ska kolla får se om jag hittar de

Boppis
0

här e nummret till väsby djurklinik 08 590 307 08

En länk dit ocskå så kan man kolla på deras hem sida

http://www.vasbyvet.nu Skrattande

DG
0

Tack! Ska ringa dom på måndag o höra om det finns nån möjlighet att vacc. Hapsis.

Roxanne
0

#67, men det är bra att veta när man ska vacc, sin iller:)

men bra jobbat! Skrattandeockså bra att veta om man nu av nån konstig anledning får en bitandes iller :) inte för att jag tror det, men såå himmla bra att veta som sagt! :) sköönt lixom att inte ha en bitandes iller…. tror inte att min kära mor skulle uppskatta det xD

emoflickan
0

#71: DG om inte annat så kan dom nog ta hem vaccin, det gjorde dom åt oss. Vet att ett par vänner ska dit på måndag med 10 valpar som ska vaccineras sen kanske dom inte har mer inne :) Men som sagt, dom kan nog fixa fram. Ända tills den 21:a juli borde man kunna få tag i, sen går det ut.

För övrigt så är Upplands Väsby är ruskigt bra veterinärklinik =)

AmmiG
0

#73 SVA har bara ett fåtal doser vaccin kvar och med den efterfrågan som blivit, kommer nog dessa att gå åt fort.