Språkförbistring
Nu har jag bra länge funderat på varför svenskar skriver som de gör (upplysningsvis är jag ålänning, därför uttrycker jag mig sådär).
Några ord som dyker upp hela tiden är kompliment istället för komplement, posetivt istället för positivt och dem när man menar de.
Dem och de är lurigt. Man säger dom när man menar de. De är ackusativ objekt och dem är dativ objekt. Alltså när man pratar om någon säger man de och är det åt någon säger man dem.
Varför är det så svårt?
Jag menar ju inte att någon är korkad, jag har bara funderat över varför det är just de fyra (tre) orden som alltid dyker upp.

Taskig svenska bara kanske. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Håller med dig Åsa, men jag som kommer nere från Skåne använder oftast dom istället för dem eller de. Vet inte om detta är något unikt här nere, eller det förekommer över hela landet. Det samma gäller t.ex något, det skriver jag ibland nått, någon blir ibland nån. Vet inte om dessa 2 ord förekommer även i övriga Sverige, eller om detta också är nått som finns bara i Skåne.
Tycker att svenska kan vara svårt och skriva. Och ändå har man läst svenska hur länge som helst. Tyvärr är jag ingen expert vilket gör att jag kanske skriver DEM istället för att det ska vara DE. 
Men jag hoppas folk har överseende med det??? Själv så skriver jag även OXÅ istället för det korrekta OCKSÅ. Tycker det går mycket fortare och ser bättre ut. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#2 Jag säger nog dom både för dem och de och jag bor som sagt på Åland. Däremot skriver jag dem och de… gick i ett gymnasie med höga språkliga krav så det kommer nog att sitta kvar.

När jag gick i gymnasiet så var det hårda regler om att kunna skilja på när man ska skriva de och dem. Jag har inga problem med att veta när det ska vara vilket. Det sticker också i mina ögon när det blir fel pga att jag själv blev drillad till att det var "fel, fel, fel".
MEN, idag får barnen skriva "dom" i skolorna. Det har nu blivit ett nytt ord i svenskan.
#5 Får de??
Det är ju ändå inte så där jättelänge sen jag gick lågstadiet (1-6 här i Finland, vet inte om det är samma i Sverige) men vi fick absolut inte skriva nåt sånt. Men det kan ju hända mycket på sju år…

#6: Så mycket som har ändrats i skolan nu på bara några år. Tror faktiskt de flesta förändringar är till de sämre tyvärr.
Audiatur et altera pars
de värsta är när de använder honom/henne och hon/han fel..
Jag träffa hon på stan.. låter ju helt fel, när det ska vara jag träffade henne på stan.

Jag tycker de är för dåliga på att rätta barnens tal och skrift redan på tidigt stadium i skolan. Så var det inte när en annan gick i skolan.
Audiatur et altera pars

#3 haha tycker jag oxå Madde