Val av uppfödarnamn
Hur kommer det sig att ni har valt det uppfödarnamn ni har? Hur valde ni det? Lite kul att veta bara.
I sverige verkar det vanligare att välja svenska namn, medans andra nordiska länder främst väljer engelska namn.

Jag valde Norrskenets illeruppfödning just för att jag tänkte på att jag vill ha ett uppfödarnamn som jag tycker om. Alltså jag funderade på vilket "väder" alltså allt inom natur och jag älskar att bara stå och titta upp på hur norrskenet rör sig och då blev det Norrskenets illeruppfödning
och det passar mig perfekt!

jag valde något som är har med naturen och göra plus att jag tänkte att illrar är ju nattdjur. sen älskar jag månens ljus i stjärnkalar nätter=)
#2: Vad är ditt uppfödarnamn? Tror inte jag har läst det någonstans innan. Så vore skoj och höra det. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#3 oj det glömde jag att skriva. Månljusets illeruppfödning=)
mitt framtida uppfödarnamn är starshine ferrets. Det har varit bestämt länge, eller ja, egentligen skulle det vara stjärnögas illrar, då stjärnöga varit mitt smeknamn sen jag var liten av min mor, och jag älskar stjärnor. Men sen kommer vi till det där med ö och ä på nätet…inte så bra. Och eftersom jag är mycket på utländska sidor passar ett engelskt namn mig bättre.

det där med att det inte går att använda dessa bokstävver på internet är tyvärr fel. men ärligt sarae så tycker jag det låter finast det engelska namnet=)
#6 visst går det att använda, men stjarnogasillrar.com e inte så snyggt ;)

Vi valde klarsferrets. Dels så är det vårat efternamn är Klar. sedan ferrets för det är lättare att säga och låter bättre.
Eftersom jag oxå är mycket i frankrike så är det lättare att säga.

Mitt uppfödarnamn kom sig av att jag har massor med barn hemma. Favorit Disneyfilmen var Lejonkungen. Våran första avelshona fick då namnet Kiara efter Simbas dotter. Således fortsatte vi på Lejonkungen temat med att döpa uppfödningen till Hakuna Matatas Illeruppfödning. Hakuna Matata står för Inga bekymmer. Så det fanns en vidare fundering med detta. Vi ville skicka en önskan om att uppfödningen skulle gå utan bekymmer, vilket den självklart inte gjort men i alla fall. Hoppas kan man väl alltid:-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#7 Nuförtiden kan man faktiskt ha svenska tecken i webadresser (vilket #6 nog menade). Dock vet jag inte hur bra det blir för folk som inte har tecknet på sitt tangentbord att komma in, man kan ju få fram specialtecken men frågan är om vissa skippar besöket pga det extra besväret. Ska du bli internationell är det dessutom bra med ett namn som alla förstår :)
Trollvalpen kommer av att jag blev kallad trollmor på BB när min dotter föddes 75. Hon hade kolsvart hår och jätte långt för att vara bebis, det nådde henne till axlarna ungefär. Och då det stod i stort sett rakt ut från huvudet på henne, så kalldes hon för trollungen. Och jag fick namnet trollmor. Sen har jag alltid älskat troll i de flesta former. Så när jag startade uppfödninge av iller 02 så skulle det vara något med troll, och då illerbebisar kallas för valpar, så blev Trollvalpen´s. Loggan jag har på mina köpekontrakt ser ut så här. och föreställer Lilleman med Rigel från min allra första kull.

Jag har inget… kommer väl. Eftersom jag behöll valparna från förra kullen så kändes det onödigt. De fick då namn från den klassiska literaturen och jag gissar att det blir ngt liknande i år. Kanske ngn namn åt det hållet… Tips?
#12# mina allra första valpar hade namn efter den grekiska och romerska gudasagan, de var följande namn de fick.
Antares kallas idag för Goliat (rivalen till mars)
Aries (är den grekiska krigsguden)
Aquila kallas idag bara för Akkis (betyder den lilla örnen)
Cassiopeia kallades för Cassie när hon levde (dog av råttgift) Cassiopeia var drottning och mor till Andromeda
Castor är en av tvillingarn)
Musca (dog ändast 8 veckor gammal i en olycka här hemma) Musca betyder den lilla flugan
Polux är den andra tvillingen
Rigel kallades sedan för Örjan. Rigel är en av stjärnorna i orion konstellationen, nämligen det vänstra benet
Så så blev det när jag hade min första kull, sen har det varit tema med tecknat, vanliga namn och film tema. I år vet jag inte än vad det blir, har ett hundratal namn att välja på. Och det är samma tema som de andra åren om jag inte kan hitta något annat tema. Har tänkt lite på bilmärken, men det kan var svårt att komma på lite mera maskulina namn då de flesta bilnamn låter som tjejnamn. Har också tänkt på frukter, grönsaker och kryddor. Så vi får se vad det blir i år.

#13 Tack men det var ju uppfödarnamn jag mende ;)
#9 Jasså du ÅsaF? Min framtida Afrikanska tjocksvans geckouppfödning ska heta geckoklippan och jag har lejonkungen tema på mina geckos :D Utom en som heter Pucca då hon är puckelryggig hehe. Men jag ska fortsätta med dom namnen tills dom tar slut tror jag finns ju en hel del kvar. Mina geckos heter iallafall Simba, Nala och Kiara.
Sedan bara måste man ju ha en som heter Scar hehe väldigt fräckt ;) Jag har en hemsida på freewebs än så länge som heter geckoklippan men det ska jag ändra till geckoklippan.com sen så det blir mycket enklare :)

#15: Vad skojigt. Själv har jag satt krav på att alla valparna ska ha disney namn i stamtavlan.
Audiatur et altera pars

gud vad gulligt med disney namn. synd bara att många har det som tema. men teman för olika kullar har jag funderat på. eller att dom går under texempel a kull så heter alla något på a. som man ofta har på hundar
#16 Ja det är ju väldigt smart att ha det så för då har du MASSOR av namn att välja bland!
Har du vissa teman då också eller? Som lejonkungen namn i en kull och en annan disney film för en annan kull? :)

#18: Nejdå de får själv välja vilket namn de vill. Såvida det inte har använts till någon annan hakuna matatas valp tidigare.
Audiatur et altera pars
#19 Okej, jag längtar så tills jag kan skaffa iller :)