Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 484 ggr
hejjagheterellen
0

Iller frågor :)

Heejsan :) Jag har lite iller frågor ^^

1. Vad ska dom vacineras mot?, hur offta?

2. Vad ska dom äta, hur mycket, eller ska dom ha fri tillgång?

3. Var köper man maten?

4. Vad är bäst att ha som underlag i toa lådan?

5. Luktar dom mycket?

6. Kan man ha den i sängen när man ska sova?, som typ en katt eller hund?

7. Hur offta ska man gå promenade med dom?, och hur länge?

8. Fungerar det med en vanligkatt sele? och litet flexikoppel, kattselen är av typ mjuk teddy innuti :)

9. Hur stor är din iller runt hallsen och magen? (så jag vet om selebn passar)

10. Hur mycket ska en iller väga?

11. Behöver man åka till vetrinären regelbundet för att göra hälso kontroll typ?

12. Vad kan man ge för leksaker till dom? :)

13. Fungerar dom ihopp med hund och katt?

14. Hur ska man göra när man säger till den? (t.ex. om den bitts)

15. Hur mycket kostar dom att ha i månaden? (försäkring, mat m.m.)

16. Något annat som man behöver veta som illerägare? :)

Funderar på Att skaffa iller, men vill först självklart ta reda på så mycket som möjligt :)

Ceciliaolucifer
0

Hej och välkommen!

Ta och bläddra i våra trådar så hittar du mkt läsvärd information!

/Cecilia.

TottsiGirl
0

Hinner inte svara på ala frågor just nu ska äta middag..

Men var i vårt avlånga land bor du? den allra bästa erfarenheten tycker ja man får genom att besöka en illerägare och hälsa på alla illrarna. Brukar alltid finnas någon illerägare som gärna tar emot besök :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

LiindaLarsson
0

_

1. valpsjuka, en gång varje år..

2. dom ska hälst äta iller foder… toyttaly ferret.. men royal canin kitten går oxå bra..

3. på en vanlig mat affär eller på internet

4. trä pellets

5. beror på iller till iller vissa luktar riktigt illa som en pissig gubbe på stan.. men det beror oxå på om dom är i brunst eller löp

6. jo vissa illrar tycker om det men det är inte så många man ska helst inte ha dom i sängen

7. engågn vare dag, men man behöver inte men det är ju kul för illern.. hur länge har ingen betydelse 5 minuter går bra eller långre

8. katt sele är för stor så du får ta och köpa dej en iller sele

9. katte sela passar inte.. har tästat med en liten katt sele det funkar itne alls

10. det är från iller till iller hur mycker dom väger

11. det är ju bra o att kolla sin iller men inte behöver man åka i onödan

12. katt leksaker och iller leksaker

13. vissa men det är inte många alls så man rekommenderar att inte ha ihop dom med hund

14. ta den i nackskinet och säga FY eller NEJ men det finns många trådar du kan läsa har inne om lydnad

15. beror på maten går ju på 500 sen om du ska bort skämma den som jag gör med min går det över 2tusen i månaden

Men det är ju mycket mer än bara det här man måste tänkta på,, hur mycket den ställer till med med mera men läs har inne massor och fundera någa vad du vill och så då den inte blir omplacerad..

_

Faxlin
0

Börjar med att säga att du lär få många svar som går isär. Hur man har det med sin iller kan skilja väldigt mycket. Till exempel med vad man har i lådorna, vad de äter, hur långa och många promenader man går. Men jag ska svara lite allmänt och lite utifrån mig själv :-)

_1. Vad ska dom vacineras mot?, hur offta?
_De vaccineras mot valpsjuka. Detta görs en gång per år. Om man köper från en uppfödare som vaccinerar sin valp när den är 10 veckor då behöver man inte vaccinera mer förns ett år senare.

_2. Vad ska dom äta, hur mycket, eller ska dom ha fri tillgång?
_Illern ska äta mat av hög kvalite. Vad som används måste jag även här säga att det är bra att fortsätta på det som uppfödaren ger. Om man nu köper från någon som ger bra foder. Exempel på bra foder är: Vitalin (illerfoder), ANF (illerfoder eller kattungefoder), Royal Canin Kitten, Orijjen kitten, och självklart kött. En iller ska alltid ha fri tillgång till mat och vatten.

_3. Var köper man maten?
_Bra foder kan du köpa på de flesta välsorterade djurtillbehörsbutiker och zoobutiker. Finns även en hel del internetaffärer som har dessa.

_4. Vad är bäst att ha som underlag i toa lådan?
_Underlag i lådan kan vara allt från papperspellets till träpellets till kattsand. Det är en smakfråga vad man trivs bäst med.

_5. Luktar dom mycket?
_Allt är relativt och individuellt. Det jag tycker luktar gör kanske inte du och vice versa. Men som regel kan man säga att en kastrerad iller inte luktar speciellt mycket. De luktar iller bara helt kort och gott. Lite som att hundar luktar hund och katter luktar katt. Men en brunsig hane brukar sällan luta speciellt gott. Finns visserlige nde som tycker om den doften också. Jag hör dock inte dit.

_6. Kan man ha den i sängen när man ska sova?, som typ en katt eller hund?
_Ja man kan ha dem i sängen. Men det kräver en hel del träning för att få dem att låta bli att bite en på natten.

_7. Hur offta ska man gå promenade med dom?, och hur länge?
_Det finns inga måsten som svar på denna fråga. Men mina vill gärna komma ut på promenad varje dag. De tycker om det. Fat är vädret riktigt dåligt, då blir det bara snabbisar för att de själva ska få se att de inte uppskattar det.

_8. Fungerar det med en vanligkatt sele? och litet flexikoppel, kattselen är av typ mjuk teddy innuti :)
_De flesta kattselen brukar vara felavvägda så illern kan ta sig ur dem. Om man inte har en otroligt stor hona eller hane. Flexikoppel använder jag och det fungerar bra. Men jag rekomenderar att man köper ett illersele.

_9. Hur stor är din iller runt hallsen och magen? (så jag vet om selebn passar)
_Ohh, jag har tio stycken och det är stor skillnad på dem alla. Så det lär inte hjälpa dig att jag mäter mina. Man vet aldrig storleken på din.

_10. Hur mycket ska en iller väga?
_Även här skiljer det sig mycket på individer men mellan ½-3 kg är vanligast.

_11. Behöver man åka till vetrinären regelbundet för att göra hälso kontroll typ?
_Jag brukar be om hälsokontroll en gång per året då jag vaccinerar dem.

_12. Vad kan man ge för leksaker till dom? :)
_Du kan ha bandybollar, plingelbollar såvida de är så de inte kan få lös gummi eller plast. Hårda saker som inte går sönder så lätt. Vanligaste felet med en iller är att de tuggar i sig saker som inte är bra.

_13. Fungerar dom ihopp med hund och katt?
_Det är oerhört individuellt. Vissa illrar fungerar med hundar/katter vissa inte. Likaså som vissa katter/undar inte funkar med iller. Där måste man alltid ställa sig in på att det inte fungerar och bestämma vad man gör i ett sådant läge. Kan man ha dem åtskilda. Personligen skulle jag aldrig någonsin lämna en hund ensam med en iller. Jag har gjort det fatala misstaget med en hund som levt i flera år med illrar och verkligen var illervan. Det slutade med en död iller för mig. Så aldrig mer kommer jag chansa.

_14. Hur ska man göra när man säger till den? (t.ex. om den bitts)
_Det finns flera bra trådar om just bitträning. Man kan göra på olika sätt. Det vanligaste är att ta upp illern i nackskinnet och vänta tills den gäspar. Men det finns också individer detta inte fungerar alls på. Bästa rådet är att kolla vad man får för individ och se vad som fungerar på just den. Bra tips kan man få från uppfödaren. Har man en uppfödare som hanterat valparna mycket har de redan påbörjat bitträningen åt en.

_15. Hur mycket kostar dom att ha i månaden? (försäkring, mat m.m.)
_Ohh, jag är inte direkt rätt att svara på just denna fråga då det handlar om maten. Jag har 10 illrar och de äter enhel del på en månad. Och dessutom kött förrutom torrfoder. Så den kostnaden är svår. Men ärligt talat är inte maten till illrar en dyr månadskostnad anser jag om man jämför med andra djur.
Försäkringen ligger på mellan 550-650:- per år.

_16. Något annat som man behöver veta som illerägare? :)
_Massor, men det mesta kommer med tiden. Läs på i de olika trådarna och artiklarna här inne så lär du dig massor. Sedan är det bara att fråga på hur mycket som helst. Rekomenderar också att ni tar kontakt med folk i er närhet som har iller så ni kan åka och hälsa på och se mer i verkligheten hur de är.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

*fjuh* Blir alldeles matt av alla svar. Bra svarat! :)