Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1492 ggr
anetka
0

Sele?

Vilken typ av sele bör jag köpa till min (nyinskaffade) iller? Någon som har tips om särskild modell?

Mycket tacksam för svar!

Roxanne
0

Det finns ju spec, selen till iller i djuraffärer!

men du kan lika gärna ha kattsele! detta hittar du som sagt i djuraffären!

Roxanne
0

Skrattande

elinn
0

Har du en liten iller (hona) så är det inte alltid en "vanlig" sele passar, då kan jag rekomendera den här Den ska gå att spänna in enda till 1cm och fungerar lika bra som en "vanlig" sele.

Har aldrig sett en sådan här sele i affär men den går att beställla på Zoosajten (klicka på bilden)

anetka
0

Jaha. Jag trodde inte att kattsele skulle funka eftersom illrar är lite "hala", men det var ju bra. Lite lättare att få tag på..

tacktack.

Roxanne
0

meeeh katt sele funkar oxå!

gameover
0

marsvinssele borde ju funka.

För selen jag köpte så var det en bild på både en ille roch marsvin. Det är en såndär 8-sele som är formad som en åtta, en bakom framtassarna och den andra runt huvudet, då är det som en liten ring som forman den som en åtta som sitter i mitten där på undersidan, om ni fattar :p

gameover
0

formar*

Faxlin
0

kattsele fungerar på de större illrarna. Inte på de små. Sedan är de olika duktiga på att ta sig ur dem också. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

*L*
0

grattis till illern :)

Roxanne
0

#8 Åsa finns alltid där för mig *asg* … Skrattande

Faxlin
0

#10: haha, ja visst gör jag det. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

jaappsis :D ALLTID :D :]

Faxlin
0

Ska bli så skoj att se dig i morgon ;-)

Audiatur et altera pars

Thaijna
0

På tal om sele och det, hörde av min pojkvän att Lea lägger sig platt på marken så fort man sätter på henne en sele. :P Är det svårt att vänja dem vid att ha sele? Vill ju kunna gå ut med henne och så. :)

Faxlin
0

haha, det kommer. Ge henne lite tid. Det är hennes sätt att försöka slippa ifrån det där obehagliga som hon ibörjan anser att selen är. Men jag lovar, en iller är nyfiken. Och till slut tar nyfikenheten över hand. ;-)

Audiatur et altera pars

Thaijna
0

Hehe, okej. Ska försöka ha tålamod och låta henne vänja sig vid den då ^^

Faxlin
0

japp är bästa sättet. Flört

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#13, ja Åsa! du vet ju att jag tycker det samma, med allt mitt tjatande 3 månader tillbaka ;)Skrattande

LinLin
0

Hagen tror jag är märket på mina selar.. Passar både min minihona Liten på just under 700gr och Ozzy som är mer än dubbelt så stor. Synd bara att själva kopplet är så kort.

Och ja, mina avskydde selen först. Nu går det rätt så bra eftersom att få komma ut väger tyngre än den obehagliga selen Skrattande

Roxanne
0

Okej, vad bra för då vet jag att det inte kommer att vara några problem med selen och grejjer med "min" armani, eftersom att jag kommer att vara ute med honom mycket!Skrattande

(lite för mycket drömmar ibland) GråterGenerad

emoflickan
0

#19: jag skrotade mina koppel direkt heh. Köpte såna där rullkoppel 5 meter så nu kan dom springa en bit innan det tar stopp :)

Faxlin
0

Rullkoppel är nog världens bästa uppfinning. Helt suveränt att använda. ;-)
Synd de är så jäkla dyra de i orginalmodellen bara.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

så en iller springer före "mig" (den som är ute och går) ???

Faxlin
0

Ja före eller efter eller åt sidan ;-)
De kan i alla fall röra mer på sig.

Audiatur et altera pars

LinLin
0

#21/#22 Dyra som sjutton, speciellt på den här ön Skrikandes Har ett men det är dåligt och just nu har jag inte råd med ett svindyrt koppel. Men ja, de är verkligen jättebra.

Roxanne
0

okej! jag som trodde att illrar var seeeega XD  och man fick släpa dem efter sig Glad

Faxlin
0

Beror helt på vilken iller det är. Nikita henne får man släpa med sig. Bella får man oftast springa efter, och likaså Beldin ;-)

Audiatur et altera pars

LinLin
0

#26 Ibland när Ozzy är på det humöret så får jag springa efter honom ^^ Liten har inte lika mycket fart på

Roxanne
0

#27! jag vill ha en iller som går i jämntackt med mig!

Faxlin
0

hmm, då får du träna den att gå fot då;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

ahah hur nu det ska gå till ^^ :)

ÅSA! fel tråd jag vet ><, emn mjin chinchilla är konstig! först lät hon sådär konstig som jag sa till dig! som om en HES människa hostar! och sen har hon suttit på samma plats typ hela dagen med öppnaögon! läskig chilla asså! vad ska jag göra!?FörvånadSkrikandes

Faxlin
0

Hon kan vara förkyld. Du har ju haft med henne till stallet. ;-)
Sått ett par lampor på buren så att hon får värme.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

okej tack åsa!

varför skrev du [mvh åsa] ?? Skrattande

Faxlin
0

haha, jag skriver så ibland. Fråga mig inte varför. hihi
Knäpp och trött kanske! Räcka ut tungan

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

:DSkrattande

Faxlin
0

Va? Skrattar du åt mig? Elaka unge. hihi

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

förlåt, men jag tyckte bara att det var roligt GeneradGråter

AmmiG
0

Vi har 2 st. av den som visas i #2, Hagenselar och 1 kattsele.

Vi hade Mashalls illersele tidigare, men min gamla Soda lärde sig knäppa upp spännena på dom och då började vi med Hagen istället.

Hagenselen passar alla våra illrar, utom de minsta, Quessan, Silla och Tets. En bra sele, som illrarna inte kan knäppa upp så lätt, eftersom det är två spärrar på sidan av spännet, som ska tryckas in samtidigt.

Selen i #2 passar samtliga våra illrar från Tets till Quasi. Den sitter lite löst på Tets ännu, men inte så att han tappar den. Skulle gissa att den passar efter helgen. ;-) Kattselen sitter lösare på Quasi, än vad denna sele gör på Tets. Själva selen låser "sig själv" när den är rätt spänd, sedan är kopplets hake en extra spärr.

Kattselen skaffade vi dagen efter att Quassi kom till oss, han var för stor för illerselarna. Idag är kattselen för stor för Quasi, som kan ta sig ur den. Han använder en Hagensele (max. utspänd) istället.

Om man väljer att köpa en sele för katter isf en illersele, då bör man välja en kattunge-sele.

Faxlin
0

#37: Det är bra det. Man får skratta åt mig. ett gott skratt förlänger livet. hihi

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

DU förlänger livet! ÅSA ÄR BÄST!