Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 961 ggr
[HannahoHenrik]
0

Dollar spyr

Kom just hem o hittar massor med spyor på golvet, när jag tittar nogrannare ser jag att det är Dollar som spyr. riktigt mycket har han spytt det har sprutat på tapeten, nu har han inte spyt på ca 15 minuter, givit honom parafin olja o han har druckit, samt fick han en vitabe. har satt att han isolerad i köket som han inte får gå ut ur innan jag ser en stor fin bajskorv. Vad mer kan jag göra? har köpt kött åt honom att äta, är det nåt jag ska pröva o ge honom eller kan det trigga han o spy mer??

Robinsnel
0

Du har gjort det enligt konstens alla regler… Låt han ha mat framme så han kan ta om han vill, annars är det väl bara att hålla tummarna och hålla koll på att han inte blir dålig. Var beredd på vetten…

usch stackarn Ledsen

LiindaLarsson
0

usch då=(

[HannahoHenrik]
0

tack ska vänta o se, har varken körkort eller bil så måste hitta nån som kan skjutsa, om det blir aktuellt att åka in

FerretCrow
0

det kan vara smart att kolla redan nu om det finns någon som kan köra dig om det blir akut=) hoppas det går bra

Faxlin
0

Usch lät inte bra. En iller som kräks så mycket blir snabbt uttorkad. Håll stenhård koll så han inte blir uttorkad. Då är det bråttom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

hur känns nackskinnet på honom?

[HannahoHenrik]
0

Han har självmant druckit vatten, hans nackskinn åker tillbaka smidigt o energi har han just nu ligger han o river på köks dörren för att han vill ut. Han har fått kött som han har snaskat i sig så nu väntar jag på att han ska bajsa

[HannahoHenrik]
0

Splash sa det nyss o han bajsa lite gegga i lådan men inte spec mycket

FerretCrow
0

ge han mer olja så kanske det släpper om det sitter fasst något

[HannahoHenrik]
0

mm ska göra det nu inte kommit ut nåt bajs än men inge mer spya heller

sarae
0

testa att blanda ihop något han verkligen gillar att äta, kolla vilken tid han äter det, och håll sen koll och se hur lång tid efter det han bajsar

[HannahoHenrik]
0

Han åt just väldigt mycket torr foder inga spyor eller bajs

sarae
0

#12 ahh bra! hål koll på hur långt tid det tar innan det kommer ut

FerretCrow
0

#13 ja det brukar ta längre tid för bajset att komma ut om något blockerar lite.

Guteillern
0

#0 Kolla ifall du kan se om han varit och tuggat på blommor eller något annat olämpligt. Det behöver ju inte vara förstoppning bara för att han spyr, det kan lika gärna vara en reaktion på något olämpligt han smakat på.

Något man bör tänka på, är att alla laxerande medel, även parafinolja, bidrar till uttorkning och därför bör användas med viss försiktighet. Orsakas kräkningarna av att illern tuggat på något olämpligt, kan laxerande medel ställa till mer skada än nytta.

Mvh, Ammi

[HannahoHenrik]
0

Nu har lite bajs kommit ut igen fortfarande ganska lite o han har ätit lite mer kött nu.

Guteillern: Jag har inga riktiga blommor han kunnat käka på. Tittat o sett om jag saknat nåt vilket jag inte gör, jätte konstigt för han kaskad spydde några gånger, verkligen mycke så det känns ju itne så jätte vanligt. Kan vara hår då jag märker att han hårar lite men ändå så mycket spya för lite hår?

Guteillern
0

#16 Alltid en fördel med att inte ha riktiga blommor…sedan slipper du vattna också *L* Hoppas det endast var lite hårbollar och att dom har lossnat nu. Lycka till, pussa Dollar.

Ammi

Sara
0

Har märkt att parafinet gör bajset lite lösare när det kommer ut.

Sara

[HannahoHenrik]
0

Jo men det är så lite bajs men inga mer spyor iallafall

[HannahoHenrik]
0

Varför jag inte åkt till vetten än är för att när han är vaken är han lika pigg som vanligt så vet inte vad jag ska tro om hans tillstånd

FerretCrow
0

jo så länge han är pigg och dricker och äter och har slutat kräkas tycker jag iaf du kan ta det lugnt men slutar det komma bajs och han börjar kräkas igen får du nog åka in. för som sagt är det inte bar att ge för mycket olja

Ceciliaolucifer
0

Problemet är ofta att illrar blir sjuka väldigt snabbt. När dem väl visar att dem är dåliga så är dem väldigt dåliga.

Det finns ett fall där man anade att illern fått i sig något och man gav paraffinolja, ingenting annat än bajs kom ut och man pustade ut. Föremålet hade lagt sig i magsäcken och började senare vandra och då gick det väldigt snabbt. Illerns liv gick inte att rädda.

[HannahoHenrik]
0

Jo hört om den iller tror jag om det är samma. Just därför en kontrast röntgen är att kräva. Dollar har inte spytt sen 2 tiden, o lite bajs har komit o han varit pigg o glad, men oroar mig ändå o kommer fortsätta hålla koll på honom under natten, de andra illrarna har jag fixat så de sover hos en annan så jag kan ha koll på bara han, så ha bajsar som han ska. Han hårar mycket så kan ju varit det som han spytt upp. Ur ett hälso perspektiv  vet jag inte hur bra det är o röntga honom när han inte visar större symptomer.

Robinsnel
0

det kan ju vara andra saker än förstoppning som ger kräkning ja… hårboll ex. nån magsjuka eller så…

[HannahoHenrik]
0

Mm du nämnde innan om magsjuka robin, hur länge visas såna symptomer? kan han va magsjuk även om det inte kommer nån mer spya än de som kom idag på dagen, eller hur är det d funkar?

Robinsnel
0

det kan la va olika.. men löst bajs o spya.. kan va halv dag o bra sen.. eller flera dagar och jättesjuk iller.

Ceciliaolucifer
0

Hårbollar räknas även dem som främmande kroppar.
Min Lucifer hade en hårboll på 200gram i tarmen, och det räknades som främmande kropp.

Har hänt 2 gånger faktiskt.

Men hoppas han fortsätter att piggna på sig :)

[HannahoHenrik]
0

oj det var ingen liten hårboll. Jo han är bajsar igen som han ska, o är pigg o glad. Tack alla för all hjälp

TottsiGirl
0

Vad skönt att grabben mår bättre :)

Ted kunde spy som en tok ibland när han hetsåt, han åt helt enketl så mycket på en gång så han spydde :S Men det gäller ju att hålla koll man ska ju aldrig ta lätt på att en iller spyr..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

Vet att detta är en några dagar gammal tråd, men tänkte ändå tillägga lite.

Alba var en sån iller som rätt lätt spydde, ofta utan anledning. Detta gjorde hon under hela livet, några ggr per år. Hon tyckte om att smaka det mesta men kunde ibland spy om hon åt något som kanske var för "starkt" för magen. En sak hon älskade, men som hon spydde av om hon åt för mycket, var mandariner. Hon tålde en tugga eller 2, men av uppmot en tsk så spydde hon. Likadant gällde annat gott hon fick smaka, tom av kött ibland. om hon åt det då hon var fastande och inte hade annat i magen.

Tror även hon kunde kasta en kastspya om hon druckit för mycket och för fort… hehehe…

Till detta kan det tilläggas att hon var frisk i övrigt och gjorde detta under hela sitt 7-åriga liv. Hon var nog bara lite känsligare i magen än andra illrar. Annars hade hon inget problem med bajsarna, som var helt normala.

Hon spydde oftast åxå bara en gång, en vattnig spya av det hon just ätit… kom kanske max en halvtimme efter hon ätit något olämpligt, men oftast bara några minuter efter.

Så jag säger som så, inte alla spyor är av ondo, det gäller bara att lära känna sin iller. Självklart ska man dock kolla upp illern om den blir uttrokad eller spyr konstigt/för ofta/utan anledning. Med Alba tror jag dock bara det var som det kan vara för oss männsikor, att man kan bli dålig av vissa saker som man inte tål… Själv spyr jag dirkekt om jag äter vitaminpiller på fastande mage. *blurk*

[HannahoHenrik]
0

Det är bra o veta att de kan spy utan större anledning, att vissa är känsligare än andra. Tack för all hjälp sån tur var verkar Dollar må bra igen, men han hårar så in i norden. Ville han skulle ha kvar sin fina vinterpäls till yran men verkar inte så

TottsiGirl
0

#31 Finns kattmat som ska hjälpa till att bryta ner hår och motverka hårbollar.. Kanske inte det mest näringsrika foder för en iller men ja blandade i det när ted hårade som värst.,.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

[HannahoHenrik]
0

Ska se vad jag hittar, hört om nåt som heter Sanal för illrar mot hårbollar ska se om jag kan hita det, annars får det bli nåt för katter

Faxlin
0

#33: Ja Sanal Ferret Bits finns och är omtyckt. Dock mycket socker i det så man ska ge det med måtta.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

ferretbits är kanon att ge ibland. har det själv och det är kanon under tiden dom byter päls. men som åsa säger får man ge det med måtta

sarae
0

man kan även ge dem ferret lax eller några droppar parrafin olja i veckan

[HannahoHenrik]
0

Hitta lite ferret lax ger det jag har o köper ny på yran om det säljs där. Visste inte att det var socer i Sanal grejen, men då vill jag inte ge det