rums avdelare?
nu har jag äntligen flyttat till större. Men problemet är att det är många ytor som går ihop i varandra och några rums dörrar är bort tagna.
Jag vill hellst slippa att ha iller i några utav rummen. Men jag vill gärna att hunden ska kunna gå som han vill.
Satt och planerade en plexi skiva man kan dra upp och ner framför alla dörrar som jag vill spärra av. Men hur högt bör man räkna på så en iller inte kommer över?
Finns det en möjlighet att min idee går att göra i verkligheten. Att jag kan ha så lågt att jag kan kliva över utan att få med mig en busig hög illrar?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

varför får hunden gå i dessa rum men inte illrarna?

jag lyfter helt enkelt hunden in i sovrummet… där får hunden vara men inte illrarna av den enkla anledningen att jag inte vill riskera något genom att ha djuren ihop när jag inte ser dom…Avspäärningen sitter där dagtid också för att jag ska slippa leta illrar varje gång jag går och lägger mig…. och i köket får bara illrar vara, där har jag satt ett kompostgaller en bit upp från golvet så illrarna kan kila under men hunden inte kommer igenom

#0: Hur högt en iller hoppar år så otroligt individuellt. Jag har en som lättigt hoppar över 76 cm. Hör har vi således en avspärrning på 90 cm. Och den tar hon sig inte över ännu.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hur ska hunden komma över då? ska den hoppa? o.O
#0 Amhs säljer lösa galler i set om 3 st., samma storlek som hagens galler och perfekta som rumsavdelare. Tillräckligt svåra för en iller att ta sig över, för att de flesta illrar ska ge upp…undantag finns alltid.
Ammi
okej
#2 jag har andra djur jag gärna inte vill ha illrar runt. djur rummet kommer jag hålla stängt men risker finns alltid då de är så snabba när de vill. bra med ett till stopp när man ska in i rummet.
hunden klarar att hoppa från sittande ställning upp på ett vanligt bord :-) när jag lämnat honom på zoo affären så har han hoppat över en frys och kutat efter mig ett par ggr. han kan även inte vara ensam eller lämnas i ett annat rum då tok ylar han. Vi håller på att träna på det hela tiden men han och illrarna är uppväxta med varandra så det är elakt att skilja de små busfröna åt nu.
sedan har jag tyvärr en köksbänk som går att klättra upp på. då kan de enkelt ta sig till spisen vilket även i sig är en stor fara. Har även små farliga saker i köket som ska fixas så enklast är att ha dom i halva lghten. Vill även inte ha dom i sovrummet och jag har ingen dörr mellan sovrum och kök. Håller på att träna hunden att inte sova i mitt rum.
Allt ska givetvis säkras så fort det går ifall det kommer iller i köket. men i en så här stor lght som även innehåller smådjur och fågel så är det helt enkelt enklast att ha dom på halva.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
vi har ett plank mellan vardagsrummet och hallen, så illrarna har i princip hela lägenheten förutom vardagsrummet. dels för att schess ska ha ett eget rum med sina bäbisar nu + att prkettgolv och olyckor inte är bra. Det planket kommer vi over och schess, men inte illrerna :) vet dock inte hur högt det är =/

Vi lyckades aldrig med att dela av med skivor. Dem hittade alltid ett sätt att ta sig över, hur högt det än var :P