Vad innebär binjure problem?
Jag undrar vad det innebär om en iller får problem med binjurarna. Kommer de inte bli bra igen eller är chansen att de skulle klara sig stor? Jag ska in till vetrinären imorgon och kolla upp binjurarna på en av mina illrar. De trodde att det kunde vara binjurarna eftersom hon har blivit svullen igen efter att hon sterilicerades. Skulle vilja veta så mycket som möjligt om det… Berätta gärna om ni haft någon iller som fått det problemet.
Hej! Förra året så blev min Albin krasslig, vi tog honom till veterinären o dom skickade ett blodprov till usa, efter 3 veckor fick jag svaret att det var hormonförändringar o vi gjorde ett ultraljud som visade att albins vänstra binjure var förstorad. Albin opererades och det gick jättebra, enligt veterinären är det inte en så avancerad operation (men om det är högra binjuren som är förstorad så är det en svårare operation, det verkar dock som om vänstra är mer vanligt). Albin återhämtade sig snabbt oxo. Jag vet en hel del illrar som levt många år efter en binjureoperation, tyvärr så är Albin dåligt igen, det har kommit en ny tumör där vänstra binjuren satt förut o han har fler tumörer i bukspottkörteln…så för min älskling är det tyvärr bara en fråga om tid.
Enligt lite forskning som bedrivits i usa så kan ju binjureproblem bero på ljus och värme, alltså, det ska inte vara för varmt hos illern samt ska det helst vara mörkt. Vad jag har hört så tror dom väl inte att det är något ärftligt. Däremot verkar det vara vanligast hos kastrerade hanar.
Hur ska dom kolla efter binjureproblem på din tjej? Ska dom göra ett ultaljud? Säkraste sättet är blodprov (måste dock skickas iväg eftersom man inte kan kolla det i sverige) om binjuren bara är lite förstorad är det inte säkert att det syns på ultraljudet.
Hoppas allt går bra iaf. Om illern är i bra kondition så borde en operation gå bra, det jag mest oroar mig för är när mina sövs eftersom narkosen kan orsaka bekymmer.
Lycka till! /Hanna
De ska ta blodprov och kolla med ultraljud. Jag hoppas verkligen att det inte är det. Men något fel är det ju…tyvärr. Hoppas det blir bra med din Albin… Det är inte roligt när de blir dåliga.
Okej, bra att dom gör både och, som sagt, ultraljud kan man ju se om den är tillräckligt förstorad.
Tyvärr blir Albin inte bra, han äter kortison nu som ska göra att tumörerna inte växer så fort, men veterinären trodde inte ens på året ut. Det är otroligt jobbigt, men vi försöker ta en dag i taget o bara umgås med honom.

Vad jag lärde mig utav denna tråd då! Det där med binjuren!? är det super mega vanligt!? alltså, det värkar ju som att illern är ett djur som får mycket sjukdomar! Inte roligt… Jag har hört att canser är VANLIGT och förstoppning i tarmarna, och nu binjuren, aldrig hört talas om ordet binjure förut!
emoflickan; Kan inte vara roligt det där inte med din Albin, usch! Hur gammal är Albin nu?
Han vart 4 år den 7 april…stackars liten…mamma Lillan skickar en puss på nosen.
Amor vincit omnia

ååh vad gullit varonica!

#4 Binjurar är ett organ i kroppen som på oss människor sitter precis ovanför njurarna. Binjurarna producerar olika hormoner.
Binjureproblem beror oftast på någon form av cancer. Binjurarna är ofta förstorade och producerar mer hormoner än vanligt.
Trist att så pass många illrar drabbas av just Binjurarna (cancer).
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.