Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 2816 ggr
Mellorine
0

Ute/inne-iller?

Jag har inte iller i nuläget men det är under övervägande.. Vill tänka igenom allt väldigt noga först så att jag vet att det kommer funka med omständigheter och framtidsplaner, så jag tänkte fråga runt lite.. :)

Har läst en hel del här i forumets olika trådar, men inte hittat någon särskild information om alternativa bolösningar för illern.

Det jag funderar på är om man kan ha illern boende delvis utomhus med möjlighet att komma in genom "illerlucka" (ungefär som ett utekatt, fast att illern bor i en stor, ombonad inhägnad i trädgården). Alltså, först och främst; kan illrar bo ute? Och secondly; är det skadligt att de växlar mellan att vara ute och inne? (T ex kaniner får ju absolut inte flyttas mellan ute- och innetemperatur, medan en katt klarar det utmärkt.) Vore ju en stor fördel om den kunde komma in när jag är hemma, så jag inte behöver sitta utomhus i timmar varje dag.

När jag och pojken flyttar ihop om något/ett par år kommer vi kunna ha illern som vanligt i lägenheten, men som det är nu bor jag i ett trevåningshus som är omöjligt att illersäkra, så boplats ute med anslutning till mitt rum (som utan utehus är för litet) vore det absolut enklaste.. Inget är dock bestämt och andra lösningar (eller rentav att vänta tills vi flyttar) kan komma på tapeten, kollar som sagt bara möjligheterna.

Skulle också gärna, om sådana alltså finns, höra om andras erfarenheter av uteiller/illrar (det här kanske är fel tråd för det dock..).

Tacksam för all information och åsikter :)

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan svara så här, att jag hade en av mina allra första valpar som sålde upp till Kristianstashållet till. Dom gjorde så att när de var hemma så var Cassie inne hos dem i huset, men när dom jobbade och barnen var i skolan. Så hade de henne i stor utebur där hon kunde gå ut och in i en stor inhängnad. Cassie lärde sig också att vara ute själv i skogen, och hon kom alltid hem fram på eftermiddagarna genom deras kattlucka. Ska väl också tala om att hon var kastrerad så inget skulle hända när hon var ute. Tyvärr så dog hon ca 2-3 år gammal då hon en dag hade gått in till en av grannarnas ladugård. Där hade hon hittat choklad som var spettsat med råttgift för råttorna som var där, och dom hann inte in till djursjukhuset i Helsingborg med henne, hon dog på vägen in.

Men att ha iller ute i stor inhängad, och sen t.ex ta in han/hon på kvällen går bra enligt mig. Men vist det finns säkert någon som kan tänka sig att ha dom ute dygnet runt, men då tycket jag inte att man ska ta iller som husdjur. Då kan man lika bra ha en katt eller hund, iller ska man ha minst 2 av. Och man ska ha dem inomhus och gå ut och gå med dem i sele när vädret tillåter det. Det behöver ju inte regna småspik eller vara över + 20 grader då iller inte tål så speciell hög värme som t.ex katter gör. De kan ligga ovanpå en vedspis och de tycker att det är jätte skönt med värmen. Det behöver ju heller inte vara kallt som attan när man går ut, Själv är jag ute så ofta jag kan med mina illrar, det ska vara minst +8/10 grader ute och inte regna. Gör absolut inget om det är mulet, bara det inte regnar. Vi går även ut en stund när det har snöat, och snön den har lagt sig. Detta för att de älskar att gräva gångar i det där vita som kittlas på nosen när man är ute.

Faxlin
0

Att ha illrar som är ute mycket är ett sätt att få bättre hälsa på dem faktiskt. det är i alla fall min övertygelse. Så att ha dem som du beskriver med en stor rastgård och sedan inne med dig när du är hemma låter som ett perfekt iller liv. Se till att det finns bra möjligheter för den i utehägnet med leksaker som inte kan skada den, gott om vatten och mat och ett bra hus att söka skydd i även om det är dåligt väder.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mellorine
0

Tackar för snabba svar!

#1 antyder att illern klarar utomhusvistelse i +8-+20 grader, men säger samtidigt att det är okej att ha illern ute på dagen. Kan ju vara kallare/varmare än så även på dagarna.. hur menade du?

#2 får gärna bidra med sin uppfattning av vad som gäller med temperaturen också.

Om det inte är alltför off topic kan jag passa på att fråga hur många timmar om dagen en ensam iller vill att husse och matte ska vara hemma hos den? Det är ju också en viktig aspekt av det hela, att se till att den får vara inne hos oss allra minst så mycket som den behöver.

Faxlin
0

#3: Det är väl lite så att du kan förvänta dig få lika många olika svar som användare. Eller okej, alla svarr inte. Men det jag försöker få fram är att många tänker olika och gör olika. Det behöver inte betyda att den ena eller andra har rätt eller fel. Bara att man får kolla av lite mer om hur man tycker själv också.
Mina illrar följer med mig ute även i minusgrader. Men de är vana att följa med mig ut. Om man ser till att man har en välisolerad och varmplats åt dem i en utehägnad så kan de vara där även på vintern. Det farligaste om du frågar mig är värmen.
Sedan föredrar de nog att ha någon att busa med när matte inte är hemma.
Om du tänker dig in att en iller behöver sin husse och matte när det gäller gos i lia stor mån som en hund så har du nog hamnat rätt så nära.
Även om de inte busar hela tiden utan sover också så är närheten och känslan av att man är där väldigt viktig för dem.

Hoppas det hjälpte till lite mera. Annars är det bara att fråga på .-)

Audiatur et altera pars

Guteillern
0

#3 Jag har mina permanent ute, i ett fd. hönshus (välventilerat). Det håller samma temperatur som det är utomhus, men skyddar mot blåst.

Illrar klarar minusgrader, det viktiga är att det finns bolådor, gärna inuti ett 'hus' i utegården. Ett alternativ till bolådor, är att fylla huset med halm. 

Bolådorna bör inte vara större än två skokartonger travade på varandra och delvis fyllda med halm. Är bolådorna för stora, får dom svårt att hålla värmen.

Den storleken rymmer många illrar, har hittat 4-6 illrar i bolådorna (beroende på om det är enbart honor eller honor och hanar). På bilden ser du hur bolådorna jag använder ser ut, ska leta upp en bild där man ser ingångshålet.

mvh /Ammi

Guteillern
0

Ingångshålet kan vara på ovansidan, om lådan står i ett hus.

Ställer man lådor utomhus, bör man ha ingångshålet på ena sidan eller i överkant, för att dom lättare ska hålla värmen i lådan.

Mellorine
0

Tackar för alla synpunkter, nu har jag lite att fundera på iaf. :) Blir nog ett bra tag tills något händer om jag känner mig själv rätt, är så mycket som ska planeras åt alla håll just nu. Men det här hjälpte :)

smalltowndude
0

#1 Är det farligt för illrarna att vara ute när det regnar?

sarae
0

#8 nja det blir ju blöta så klart…de flesta djur ute i naturen tar skydd när de regnar mycket, så det bör man även låta tamillrarna göra om de vill, iaf ge dem möjlighet att ha nått torrt varmt ställe att torka sig på

Marina
0

Men ommanhar en stor hägnad åt dem utomhus där de kan va o lekao m dagarna, är det inte risk för att de gräver sig ut då? Då får man göra som en hundgård att man gräver ner staketet en bit antar jag? Likadant så måste det väl vara små hål så de inte klämmer sig ut genom gallret?

Robinsnel
0

#10 yup.. utehägn till illrar behöver verkligen säkras ;)

Guteillern
0

#10 Man måste ha nät mot marken eller säkra hägnets sidor, så att djuret inte kan gräva sig ut. Ett sätt att säkra sidorna är att gräva ner ett nät, som når ner 30-50 cm, under markytan.

Ammi

FerretCrow
0

jag har tänkt att lägga när på backen och sen öåta gräset växa genom det bara sen ha en grävlåda. lättare om man skulle vilja flytta buren.

Guteillern
0

#13 Det är en variant, men ha gärna ett löst bottennät, då det kan bli svårt att få loss nätet, när det vuxit fast i gräset.

Ammi

FerretCrow
0

ja jag tänkte bre ut ett nät som blir båtten sedan ställer man hela ställningen/buren på det och viker upp på ytterkanten och sätter fasst som man sen kan lossa. hoppas du gattar vad jag menar nu=)

Marina
0

Kan de inte fastna och göra sig illa om man har nät mot marken? och vilken tjocklek på nät behöver man ha?

Sara
0

Jag hade rätt mkt sågspån i min utebur över marknätet.

Sara

FerretCrow
0

#16 låter man buren stå och få gräset att växa till sig ett tag är det inga problem. man måste ha lite grövre så att de inte kan gräva av det.

Guteillern
0

#15 Jo, jag förstår hur du menas, det var så jag menade i min kommentar :-)

Ammi

FerretCrow
0

#19 ja du och jag tänker lika har vi ju märkt=)

Faxlin
0

Jag har mina utehägn förberedd med galler som är nergrävd även på botten. Det gör att buren inte blir flyttbar, men det kan det vara värt. Allt för att det ska vara säkert.

Audiatur et altera pars

HannaM
0

#21 men rymde inte beldin ur den ena? eller minns jag fel?

Faxlin
0

#322. HAHA. JODÅ, för att vi inte säkrade för Beldin. Vi säkrade bara för vanliga illrar. Det kommer åtgärdas i sommar  dock. ;-)

Audiatur et altera pars

HannaM
0
Faxlin
0

#24: Vi funderar på att tillverka en betongbunker eller något. hihi
Nej men skämt och sido, tur han sprang hem varje gång :-)

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

ja tyvärr är ju alla illrar olika=) men Thyra smet från mig härom dagen eller räcktare sagt jag kollade miilo på ett håll sen tog Thyra satts och sprang så jag tappade nara kopplet och hon spran bara hem och ställde sig på bron och ville in=)