vitaminer etc
Halloj!
Tänkte beställa lite Vitalin torrfoder mm från AMHS-Illertorg och när jag endå ska handla tänkte jag ta lite annat me..
Plaque Off Funkar det bra eller? skulle tydligen vara effektivt mot tandsten mm mm
Vitaminer, vilka ska man välja?
Deras shampo, funkar bra?
mvh thomas
Plaque off har jag kört med i ett par år..och det är välsi och så med hur det funkar, jag har uppfattat att det blir lättare att ta bort viss tandsten om de äter plaque off, men då måste det ätas under lång period. Bättre är o du ger illern tex kyckling vingar, då slipper du garanterat tandsten!
Får illern ett bra foder behövs ofta inte så mycket vitaminer, men B vitamin kan vara bra att ge lite extra, vitabe från kattman finns i mataffärer. e´Sen kan man även ge fikolja eller laxolja då och då som tillskott. Sen hittar man de flesta naturliga vitaminerna i olika typer av kött, så det är inte fel att ge. Sånt som furotone och vetegroddsolja, tycker jag man kan undvika att ge ofta, vitaminer visst, men väldigt mycket socker i det först nämnda, och vetegroddsolja har mycket A och D vitaminer som är lätta att överdosera.
Scampoo e inte så noga vilket man använder, efetrsom man helst skall bada en iller så sällan som möjligt, här hemma blir det bad max 2 ggr per år, och då helst utan schampoo.

jag hittade ett billigt shampoo på min djur affär för råttor och hamstrar som var lindrigt som jag hade till mina illrar först innan jag fick hem det jag beställde från amhs.
Vitaminpastorna m.m. används mest som godis.
Sara
Jag skulle nöjt mig med vitalin. vitaminer behöver de inte tillskott av så länge de är friska och inte i ngt extra krävande tillstånd (typ dräktig). Fodret ska vara fullvärdigt. Schampoot kan ju vara trevligt, men jag känner inget behov av det mer än till en brunstig hane då och då. Mest effekt för luktreducering får man av att tvätta sovfiltarna ganska ofta, typ en gång i veckan. Plaque off tror jag inte på, försök få din iller att käka kycklingvingar så har du det problemet löst..