Iller magsjuka
*Heej görde om illermagsjuka
jag undrar hur farlig är det egentligen och vilka syntomer vissar att magsjukan som är framme?

Finns massor med trådar om det… sök och läs! :) Och ja, det är såklart livsfarligt, illern kan dö av det och kan bli mycket sjök under en längre tid!
Magsjukehysterin kommer folk att säga snart. Men jag säger att det är ett coronavirus och det måste mutera för att det ska vara dödligt. Hos vilka individer muterar det? Ofta dem sjuka eller svaga, eller dem med dåligt immunförsvar.
Men illern kan bli så pass sjuk att den kan få sekundära bestående men för livet såsom kronisk magsår etc.
Ofta hittar man gröntslem i bajslådan eller orangeaktigt med orangakorn i. Sannolikheten är ganska stor att det är magsjukan då den är så utspridd och känner man en gnutta ansvar så isolering från andra djur i 8 månader skulle jag säga! Men det betyder inte att man har ett djur som inte längre bär på viruset. En del är bärare hela livet, medans andra bara smittar andra och inte blir sjuk själv.
Smittar via saliv och blod oftast.
Håll uppsikt, se till att illern inte blir uttorkad. Dropp och Bvitamin är det som kan ges om iller blir sjuk.
Coronastammen är en stooor stam med olika virus. Sars viruset som vi människor hade är också ett coronavirus, men av en annan sort!
Misstänker du något? :)

skriver ett pm till dej

min är inte smittad:) som tur är
Vill återigen påpeka att det finns olika sorters magsjuka.
Sara

skriv om det då :)
#5 Yes olika! Men den "klassiska" magsjukan är ett coronavirus! Den man även sett hos katt och hund.

Nog mest troligt att de flesta fall av magsjuka inte är coronaviruset dock. Men den förekommer och ska självklart inte glömmas bort.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Pratar vi om samma magsjuka?
Vanliga magsjuka som människor också får, eller grönaslemhysterin?

#9: Jag pratar om båda. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#9 Det är svårt att veta när det bara står magsjuka, det finns ju olika.
Sara