Kastreringen !
själva kastreringen vet jag ingenting om.. bara att jag lämnade dit stacy och dom satte henne i en vit bur med hennes gosidjur ior åsnan.. sen kl 14:00 for vi och hämtade henne sen har vi åkt hem och nu när jag kom hem springer hon fram och kan inte gå på bakbenen.. hon tar 2 steg sen ramlar hon åt vänster sen 2 steg igen och ramlar till höger.. plus att hon har magrat rejäl :( otäkt
bilden 1 är efter oprationen
bild 2 är 2 dagar före hon ska opereras

före är hon faktiskt mycket tjockare hon har ätit 3 gånger redan så det är inte att hon inte har nått i magen,, för den är full

kan det inte va för att såret på magen stramar för din beskrivning låter som en iller som har kläder på sig och går konstigt

okaay kanske det men det stramar ju inte alls

kollade du inte hemme då du hämtade henne vid två tiden?

Oj, hon har verkligen smalnat! Har inget vettigt svar att ge, hoppas nån har nån aning om varför det blivit så!
Att hon trillar omkull med bakbenen kan ju kanske vara för att hon inte "sprattlat" igång kroppen än efter narkosen, eftersom ni precis kommit hem.. I såna fall borde det ju gå över snart. Håll koll på henne så hon inte verkar dålig, att hon äter, dricker, bajsar och kissar.. ni kan ju kika om hon har vätskebrist genom att nypa ihop nackskinnet (det ska lägga sig snabbt, då är det ingen fara). Håll allmän koll på henne ikväll iaf.

vad skulle jag kolla på öppnade buren men hon kollade lite groggy på mig och gick och las sig

#5 jag det ska jag göra men man blir ju så jävla orolig.. :(

#7: Jag förstår det, det är klart.. Men allt ni kan göra är att se efter så hon inte blir sämre, snarare borde hon bli bättre snart. Är hon vaken nu? Trillar hon fortfarande omkull eller går det bättre?

#8 nä hon sover igen.. jag gick och la en filt över henne så hon inte behöver frysa plus att jag köpt äkta får päls åt henne som hon kan ha så hon inte får ont i magen när hon sover

tänkte mer om du sett att hon vare så smal redan när ni hämtade henne, för eftersom ni hämtade henne kl14 bör narkosen släppt för länge sedan i hela kroppen. så mitt tips är att ringa till vetten…

Undra om dom har öppet nu.. kan ju ringa i morgon.. har nummret till hon som kastrerade henne.. plus att dom hadde ju opererat henne klart kl 12 typ

#10: De har precis kommit hem efter resan från veterinären, och tjejen har åkt transportbur hela vägen hem. Så jag tycker inte det låter omöjligt att hon inte sprattlat igång hela kroppen efter narkosen än.. Visst har antagligen narkosen gått ur kroppen, menar mer att kroppen varit i djup vila länge och inte riktigt hänger med.
Jag skulle hålla koll ikväll, väcka henne om en liten stund och se hur hon verkar då. En iller är såklart medtagen efter en operation, det tär mycket på krafterna.. Verkar det inte bli bättre i bakbenen ikväll skulle jag däremot ringa veterinär.
Annars kan du ju ringa Agrias veterinär redan nu, om du är orolig Linda. Samtalet kostar 25:-, och vad jag har hört verkar de duktiga. Numret är 0900-100 51 61.

Tänk om hon dör eller nå
jag är så orolig så nästan tårarna kommer.. plus att jag kommer inte kunna sova ,,, jag kommer nog sova på golvet brevis stacy

ja men snälla du du måste ringa en jurvett eftersom hon har smalnat flera centimeter då kan du nog inte vänta tills imorgon. vart tog bilderna vägen. jag kan inte se dom längre

#13: Men ring agrias veterinär om du är så orolig Linda! De kanske har goda råd att ge.

Fast jag tror ändå inte att avsmalningen är nåt akut, hon har fastat, gjort en bukoperation och varit under narkos. Men ring veterinären om det känns tryggt!

ja ring agrias som sagt dom har bra tips visst det är kanske ett dyrt samtal men hellre det så kanske du får tips som gör att du kan hjälpa stacy på något vis att bli bättre

#14 alla behöver inte se bildern räker att ni han se dom lite.. finns sånna som inte ska se dom.
jag tycker bilderna är rätt obehagliga och dom är mina så jag lägger itne ut dom igen

#16 tyvärr tycker jag det är lite väl mycket har kastrerat några illrar och dom har aldrig sätt ut sådär iaf. men vart tod bilderna vägen?

#18 va varför kan inte folk få se hur hon avsmalnat hos vetten, det är väl inget att gömma undan.
ja, hon såg rätt smal ut tösen måste jag säga.
Hur ser såret ut på henne? Hur har de stängt det? Har hon ätit, druckit och bajsat? verkar hon ha ont?
Narkosen skall inte påverka hennes rörlighet efter att hon har vaknat ut den, däremot kan det självklart vara så att hon har ont, och därför har svårt att gå ordentligt,

#21 ja jag gissade på att såret kanske stramar så hon inte vill använda bakbenen. men så smal har jag aldrig sett en iller bli efter en kastrering
Hur länge fick hon fasta innan vet besöket? Hur lång tid efetr att du hämtade henne såg du att hon åt?

Nämen… förstår att du är orolig Linda.. till och med jag blir ju det.. Jag kan inte mer än hoppas att det inte är någon fara med henne…
Jag kan dock inte se några bilder :/ hm

Är det bara jag som inte ser någon bild alls?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#25 läs #18

Aha, såg just att Linda skrev
"#14 alla behöver inte se bildern räker att ni han se dom lite.. finns sånna som inte ska se dom "
Missade det inlägget totalt :S

förstår inte varför bilderna helt plötsligt inte får visas.

#21 hon äter och dricker..eller hon åt nån bit när vi kom hem.. men hon har itne druckit nått alls .. bara lite i bilen men det var inte mycket alls, men bajset vet jag inte hur länge det har legat i fraktbrur toaletten,, men det är 3 bajsar och lite kiss
#23 hon fick fasta från 05:30 till 15:10

#29 oj det var långt fastande för en iller
Om du är så orolig Linda så ring en jourveterinär. Det hjälper inte Stacy att du sover brevid henne och gråter.
Jag har inte sett bilderna men jag håller tummarna, låter inte så bra. Var det hos en illerkunnig veterinär???
Har du fotat så man kan se stygnen och så? bajsar hon? kissar hon? allmäntillstånd?

#21 såret ser jätte fint ut.. inget alls som ser fel ut.. jo hon började äta diräkt lite gran när jag satte mat ner i frakt skålen men som jag sa ovan det var itne mycket
Verkar hon uttorkad? Nyp i nackskinnet, det skall falla tillbaka snabbt. Gör det inte det så ge henne vätskeersättning.
Vätskeersättning:
½ liter vatten
½ msk dextropur
½ tsk salt
¼ tsk bikarbonat
Dextropur är druvsocker och kan köpas i vanliga matvarubutiker. Förpackningen är stor för en billig peng och förhoppningsvis behöver man aldrig använda hela paketet. Bikarbonat hittar du i kryddhyllan!

#33 kl är 10 och vi bor i gällivare affärerna stänger typ 8-9 :( när jag nyper henne i nackskinnet far det ner rätt fort men inte så fort som det brukar nu tar det lite längre tid
spruta in vatten i munnen på henne, eller bland vatten med vete groddsolja, eller b vitamin tabletter, det viktigaste är att du får i henne vätska. en iller kan rasa i vikt på några timmar faktiskt om de inte är vana att vara utan mat, så det kan ligga en förklaring i det. men som cilla säger :vätska vätska västka, det är det abolut viktigaste

ja det är som sarae och cicci säger all dessa timmar utan mat är inte bra. men ge henne vätska med mera så får du se om hon piggnar på sig annars får ni åka till närmsta vett om det blir sämre

men hur ska jag få in det i munnen på henne, inte har jag nå tablätter hemma det ända jzg har är det här,, (natulig EPA rik marin fiskolja & ekologisk nattljusolja) i en enda kapsel, sen har jag ABCDE vitaminer i en tuggtablett sen har jag C-vitamin i en brustablett.. nån av dom??? sen så klart har jag ju vatten men ingen sån har spruta man kan sätta i munnen :(

har du ingen spruta kan du ta vattnet på fingret och sätta framför nosen.. är hon tillräckligt pigg så slickar hon i sig det förmodligen..
har väl inga kanontips annars

Tänker på er =o( Hoppas Stacy blir bättre
#37 oljan var bara för att det kasnke var nått hon tyckte var gott, å gjorde så att hon drack. men bäst är om du kan spruta in/tvinga in vatten, bara vatten i munen på henne, om hon inte dricker själv.

#40 inte för att vara äcklig,, men stacy brukar ta lite saliv från min mun i bland, gjorde henne ansikstam så,, tror det var du som sa nått om spot sareE nångång men är inte 100.. men om jag tar vatten i munnen ..kan jag göra så då?

#41 så gör jag med elliott när det är varmt ute och vi inte är hemma, han har jättesvårt att dricka och äta när man är ute och flänger, det går men blir grymt blött=)
#41 javisst, alla sätt du kan få i henne vätska är bra. ju mer du får i henne desstå bättre…

#42 okaay har gett henne vatten nu får se hur hon mår.. ska fortsätta ge henne vatten hela natten ,, har bäddat åt mig o köket bredvid henne så god natt skriver mer i morrgon.. ni måste förstå attman är trödd om man la siug 1 på natten och kliver upp 5 på morrgonen och är vaken till nu men nu får höra mer om stacy i morrgone hej svjs

#41: Inte alls äckligt. Kan du få henne att drixka vattnet på det sättet så gör det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

håller tummarna för dig och stacy gumman
Lycka till, om hon inte är så pigg så kan du faktiskt få henne att öppna munnen genom att bända upp den och försöka droppa i vatten. Men hon får inte bli så slö att hon inte kan svälja.
Om du doppar fingrarna i vatten slickar hon på dem då? sånt är riktigt poppis här hemma. Eller om du håller ett glasvatten framför henne. Allt som matte har vill dem oftast ha..
Något som slår mig nu när jag läser ditt första inlägg är att hon kan ha fått ett blodsockerfall!!!!!
Eftersom hon har fastat så länge och genomgått en operation så är det mkt möjligt att hon har för lågt blodsocker! Har du honung? sirap? blanda vatten och socker. Och kolla om det blir bättre, hon borde kvickna till inom 15 min. Honung och sirap kan du gnugga mot tandköttet, det verkar väldigt snabbt.
Här klipper jag in från min artikel om Insulinom. Inte för att jag säger att hon har det!! Men ett blodsockerfall kan det mkt väl vara!
Symptom
Beroende på hur långt sjukdomsförloppet har gått så visar sig symptomen på olika sätt. En del illrar visar knappt att dem mår dåligt annat än att dem håller sig undan och sover mycket. Ibland krävs starkare symptom såsom koordinationssvårigheter och balansrubbningar för att man ska reagera och förstå att sitt djur är sjukt. Sjukdomen är lömsk och kan komma smygandes.
Vanliga symptom är:
- Frånvarande blick
- Trötthet/slöhet
- Viktminskning
- Håravfall på svansen
- Mindre aptit
- Illamående
Allvarligare symptom är
Balansrubbningar och koordinationsrubbningar som innebär att illern faller omkull och i många fall inte får med sig bakdelen när den försöker att röra på sig. Nästa steg innebär att illern får kramper och börjar dregla och kan tillslut hamna i koma och avlida.
Om du känner igen någon av ovanstående symptom så är det ett klokt beslut att besöka en illerkunnig veterinär. Skulle din iller helt plötsligt bli oförmögen till att röra sig, börjar dregla eller krampa så sök akut veterinärvård genast. Skjut inte upp besöket för det kan vara avgörande ifall din iller överlever.
Vad ska jag göra om min iller får ett anfall?
Öppna skafferiet och leta efter honung, sirap, druvsocker eller t.ex. socker (men INTE vaniljsocker.) Gnid in tandköttet och gommen med något av alternativen och en iller som har fått ett anfall borde kvickna till inom 5-30 min efter att man har gett dem sirap eller honung. Har du bara vanligt strösocker hemma så måste du blanda det med vatten. Men du måste göra en bedömning om din iller är i tillräckligt bra skick för att kunna svälja sockerlösningen annars kan det leda till att illern kvävs.
När din iller har börjat kvickna till så är det viktigt att avlägsna den honung eller sirap som eventuellt finns kvar i munnen. Det måste göras för att man inte ska trigga ett ytterligare blodsockerfall. Nu är det viktigt att du får din iller att äta lite av sitt torrfoder för att balansera upp blodsockret.
Efter att din iller har fått ett anfall så sök veterinärvård genast. Ditt handlande i situationen kan vara livsavgörande för hur det går med din iller.
Har du inte tillgång till någon djurklinik som är öppet dygnet runt så blir det nattvaka för att vara helt säker på att ditt djur mår bra och klarar natten tills morgondagens djurkliniker öppnar. Försök att få din iller att äta lite då och då. Det håller blodsockret på en jämn nivå. Doppa fodret i lite vetegroddsolja eller äggula för att locka din iller att äta. Ge även vätskeersättning om det anses behövas

bra cecilia. kanon tips det med sirapen eller honungen men tyvärr har linda gått och lagt sig men om någon här har hennes nummer kan dom ju messa det till henne. tror inte hon tar illa upp om någon messar det tipset till henne
#50 Vet du någon som har hennes nr? eller känner henne?

jag ska kolla jag ska ha hennes nummer någonstans.
#52 hoppas du hittar det! Säg till att prova med honung el sirap eller ngt av de andra alternativen.

jag messade henne nu och sa åt henne att prova med sirap eller honung. så vi får se om jag får något svar eller inte.
#54 Skönt att du hade nret. Så typiskt om du inte hade haft det. Man hittar fn inte saker när man verkligen behöver det 
Hoppas att hon provar det. Skulle Stacy börja krampa eller tugga fragma så är det riktigt illa.
Men vi får hoppas att det inte är något sjukdomsrelaterat utan att det bara är ett blodsockerfall pga den långa fastetiden och operationen.

tyvärr går inte meddelandet fram då hennes mobil är avstängd=( men annars kan man ju hoppas på att hon har dålig täckning jusst nu men jag har på min tele att så fort det går fram till hennes tele så får jag meddelande om det. så hoppas det kommer fram innan det är för sent=/

Heej min kille for och köpte honung.. jag har haft min mobil på helanatten och vi har jätte bra mottagning.. du kan inte ha det rätta nummret! i natt åt hon lite men drack inget. men i morrse drack hon lite, hon har fortfarande lite svårigheter att gå.. lite bättre men inte alls mycket :( har sovit med henne hela natte på golvet med ett täcke. nu har hon gåt och lagt sig igen :) hiih min kille fotade oss sovane :)

Jag skulle ringa veterinären ungefär nu om jag var du. Och försöka ta sig förbi apoteket för att få en plastspruta att tvångsvattna henne med…

okaay ber killen fara och köpa en sån där sprute : tack såmycket att ni hjälper mig.. skulle aldrig klara mig utan er

#59… så lite så, men du ring veterinären och hör efter, det låter inte normalt alls.

som hanna säger ring vetten för hon borde kunna gå efter narkosen nu. så kolla med dom och se vad dom säger.

haha typiskt att meddelandet gick fram precis nu då *skumt*

men nu har jag gett henne ett kryddmått vetegrodsolja och vatten, hon drack nästan upp allt sen har jag gett henne tonfisk och hon har fått mjuk torrfoder som jag blött upp och sen har hon hårda kulor om hon vill ha. nu har hon som sagt vaknat och har börjat springa runt,, hon verkar må bättre :) äntligen kan man pusta ut lite

gud vad otroligt skönt att höra att hon springer runt lite. som sagt eftersom hon magrat så pass mycket så försök se till att hon fortsätter att äta och dricka.
Åh va skönt att höra att hon piggat på sig! Hur ser såret ut idag?
Ååååh skönt att höra!
Men är vingligheten kvar så skulle jag försöka med att få upp blodsockret. Har tänk på er!

Såret ser fint ut. plockade bort lite ludd från såret i går :) hon går och springer fint men hon är ändå lite ostabil i bakbenen, men det går ju åt rätt hål.. nu gick hon och la sig igen.. bajsar har jag sett att hon gjort men pisset är ju lite svårare att se :)
ska se till att hon äter var 3 timme :)

Vad sött av er att ni tänkter på oss och håller både tummar och tassar för oss :)
Lägg en vit handduk i lådan eller hushållspapper om du vill se hur urinet ser ut :)

hon går inte på lådan när det är papper i ..men kan lägga utanför och hoppas på att hon kissar utanför lådan hihi förengångskull vill man atthon är oydig och kissar utanför hihih

:)