Nu är kastreringen klar
Vi kom dit och han fick sputa (19:00), vetrinären sa att det skulle ta 5-6 minuter innan han somnade in, så vi kunde gå ut i väntrummet under tiden. När vi kommer ut dit så bara somnar han in med öppna ögon, vi blir livrädda och springer in tillbaka till vetrinären eftersom vi inte kunde känna hjärtljud i all vår räddsla! Men hjärtat bankade fin, och det hörde vi även fast jag redan stortjöt. (har inte släppt helgen bravader ännu heller)
Sedan var allt klart på bara några minuter, var det bara till att vnta tills han skulle vakna upp, det kunde däremot ta 1 timme. Vi väntade och skrollan var med till sällskap och pussade lite då och då på Groggie. Han vaknade sakta med säkert. Under tiden kollade i efter festingar på honom, 42 stycken!!!! Det var vidrigt!
När vi skulle åka som vetrinären påpekade loite hela tiden att vi kunde göra, men jag ville stanna så sa han att Groggie inte ska ha någon mat nu på ett bra tag. Då påpekade jag att dem har matsmältning var fjärde timme. Då tyckte han vi kunde ge honom mat tidigast imorgon bitti?!
Är detta sant? Kan jag inte ställa fram maten ännu?
Jag köpte laktosfri grädde , tänkte ställa fram om han vill ha, men kanske inte ska det såna fall?!
Sedan nu direkt när vi kom hem gick han för att sova, är det bra eller dåligt? Ska vi hålla honom vaken ett tag till? Kan somna in igen av narkosen?
Usch första gång är alltid hemskast hoppas jag, annara är detta första och sista gången jag kastrerar ett djur, om man ska vara såhär orolig!
P.s. Han blev ju inte ens rakad stackarn, så jag vågar inte visa honom på kort ;)
Lillen skulle vi skicka med mat till igår när vi lämnade in honom, så han skulle äta så fort som möjligt efter ingreppett! Men de hade hållt han sövd så länge så han var så trött att han åt hemma istället, och sov gjorde han typ hela kvällen, och dom sa att han kunde bli trött efteråt!
Okej, men groggie har ingen aptit alls, är det konstigt då? Han äter väl när han blir hungrig så man slipper oroa sig, eller ska i passa honom inatt var och en?
Så att det är ingen fara att han sover så mycket nu då, det är vanligt?
#3 Oj, jag vet inte alls. Lillen hade ju inte ätit på nästan hela dagen, vi lämnade in han vid halv 8 och kom hem kl 17. så han var ju rejält hungrig. Men vimmelkantig… så han åt och sov och drack om vart annat! Men jag antar att det kan vara olika på hur dom reagerar på att ha blivit sövda! Men ska inte säga något säkert. Skriver bara utifrån vad vi fick höra igår! Hoppas han piggnar till snart och att allt går bra!:)

42 fästingar på en liten iller? Hur kan dom sitta kvar ännu?
#4 Alla var bara små larver på bara någon 3-4 millimet, satt bakom örat på honom och lite under armarna.
#3 tack så mycket! Se om någon annan svarar, dessto mer svar detsso bättre och lugnare ;)
Veterinären verkar tyvärr inte vara hemma på iller och jag tror absolut inte det är någon fara att ge honom mat dock så klara han att vara utan tills han själv vill äta. Jag själv lät Bus äta när han ville.
Tycker det är knepigt att han inte rakade för det ska ju tvättas innan han skär.
Men nu är det gjort och låt ni killen sova av sig. Vaknar han när ni putter på honom så är det lugnt. Bädda om honom med en filt och ställ mat och vatten i närheten.
Vissa illrar sover mer och vissa mindre efter en kastration.
Sara
#6 Okej, känner mig lugnare när så många andra är lugna. Han har i alla fall druckit en massa nu, men vi ställer mat bredvid honom och lägger honom bredvid oss inatt!
Men hur är det egentligen med festingarna? Är nervös att dem ska göra någon skada + att vi kanske inte hittat alla! Men jag hoppas vi gjorde det, hade en bra stund på oss medans han var nersövd att leta igenom. men tanken finns i alla fall om det inte var alla ?!

Fästingar? Den här tiden på året?? Har ngn lagt ägg på honom i somras? 42 larver bakom örat på 3-4 mm? Är fästingar ens larver? Hur har de kommit dit plötsligt? Fattar ingenting!
ja, det måste ha kommit efter att han var ute på rymmen i lördags. Ja nästan alla satt bakom örat och runt. Sedan lite på halsen och armhålan, men inte lika mkt som vid örat.
Det stod att det kallasdes larver på en affisch hos vetten, attd et kallas larver när dem är 3-4 mm =/

FY så äckligt!!
Jag lovar, det var vidrigt! Erik säger att han hittade ännu flera. Är det farligt?

faccinerande att han fick fästingar denna tiden på året men men inget är omöjligt. det var ju iaf bra att allt gick super och ni tog bort dom =)

Kanske ska ta en dusch med honom?
Ja, huvudsaken är att han är hemma, våran öonsten, går inte förklara oron och magont och alla hemska tankar! Fy!
Ta en dusch? Med såret och allt? Såna fall kanske man ska göra det. Men kan han inte bli sjuk pga av festingar, vetrinären pratade om att hunder kan få feber utav det eller något =/
Putt, ingen som vet om det är farligt att han hade så pass många festingar på sig???

Jag ska putta upp en artikel åt dig om fästingar. Så får du läsa på lite. Men visst kan även illrar få sjukdommar av fästingar. Har han haft så många så håll koll på honom ett bra tag framöver.
Jag skulle inte rekomendera en dusch med honom när han är nykastrerad. Så det är bättre att ni köper en fästingplockare och tar fästingarna med den. Själv tycker jag den med snara är bäst. Då är det ingen risk att man sprutar in skiten i illern nämligen.
Sedan är det lättare att få tag på även de små med den.
Att han lyckats få fästingar nu beror på den otroligt milda vintern. Djuren fattar inte att de ska sova och sådana saker.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack så mycket åsa för att du svarade! :) Men jag kan bara hålla koll på honom så han inte blir dåsig och slö? Det finns inget spruta eller något vacin mot fästingar på illrar? Får jag spara artiklarna på datorn och skriva ut dem? Har så fruktansvärt svårt att läsa långa artiklar på internet =(

#17: Klart du får spara artiklarna på din egen dator. och skriva ut dem också :-) Att jag svarar när jag kan är en självklarhet. Gjorde jag inte det så vore jag riktigt dum:-)
Det finns tyvärr inget du kan ge förebyggande. Bara hålla tummarna för att det går bra och se till att plocka bort alla fästingar som är kvar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag skulle hellre duscha honom än ha fästingar i hela huset. Men det är jag. Lite mild tvål är inte skadligt för ett sår om man sköljer ordentligt. Hur har ni honom nu? Lös hemma med risk att det kommer fästingar överallt?
#18 Tack så mycket. Jag har min pärm som jag sparar information i om illrar som ja har till hand in nödfall och bara läsa på. Är bara så nervös att man inte plockat alla på honom. Men vi kollar hela tiden.
#19 jo han springer lös som även skrollan och schess. Vi ska byta lakan i sängen och tvätta deras filt, så får vi får en tid i tvättstugan, men tror ni att det är så viktigt? När festingarna väl sitter på djuret släpper dem väl inte förns dem sugit klart? Tror risken är lika stor att han tappar en festing som att schess skulle göra det , mer rädd om den kan orsaka sjukdom på iller eftersom man inte är van med att illrar får det.

Men om de är larver så har de väl inte satt sig ännu? Ramlar de inte av då? Är bara så äcklad av fästingar att jag har svårt att släppa det här… skulle vara min mardröm att de gick och tappade fästinglarver i huset som sedan blev lösa fäsingar som sprang runt. Fy!!!!!
jo, alla hade sugit sig fast på honom. Men jag kallar det för larver för att det stod på en affisch att det kallas så när dem bara är 3-5 mm. Så vi fick ju plocka dem med pinsett hos vetrinären. Så tror inte risken är stor att dem ramlar av, mer aytt vi kanske inte ser några =(

Jaha! Då klarnade allt :)
Aha, du trodde dem låg lösa i pälse? :) Så var det inte i alla fall ;) Nu ska vi kolla igenom honom ännu en gång =P

Ja precis… såg 42 vita små läbbiga larver krypa omkring.
usch nog för att festingar är äckliga, men den tanken är nog liite värre :)
hm… frågan är om det är så bra att duscha eller bada han… Lillen är ju nyoperada och vetrinären sa att vi inte fick bada han på 10-12 dagar! tänkte bara tala om…
ja, vi hade tänkt att vänta en vecka med det, när han luktar mindre även också. DÅ får han bada och lukta lite gott ed schampoo, det är så sällan han gör det. Men tror knubbs menade att duschar man av honom så skulle larverna ramlat av pälsen, men det blev ju lite missförstånd där :)
okej!:)
jag pratade precis med groggies uppfödare. Hon berättade att hon kände en iller (tror det var i grogies släkt) som hade avlidit av kastreringen. Hon sa dessutom att jag hade en jäkla tur att groggie ens vaknade upp eftersom det tog sådan tid. (typ en timme + - )
Fästingar lever normalt 3 år och utvecklas från larver på max 0,5 mm till 3-4 mm som vuxen (enligt bl a fasting.nu). Låter på storleken som att dina larver är vuxna djur. Du kan dock avgöra det på antalet benpar de har - en larv har tre medan nymf/vuxen (de två andra stadierna) har fyra. Har fästingarna enbart tre benpar (alltså sex ben) är det bevis på att de inte suttit på något annat värddjur än din iller (då de utvecklar ett fjärde benpar efter sin första "måltid").
Fästingar får smittor genom att suga blod från värddjur som bär smittan. Därav borde larver, som alltså aldrig sugit, inte bära någon smitta. Om ett föräldradjur som bär på smitta sprider denna vidare till sin avkomma vet jag inte (såvitt jag vet har de dock inget blodomlopp, har dock inte lyckats få nåt konkret svar på det, mer än att de inte har något hjärta.)
Man ska vara noga med att ta bort fästingar FORT. Risken att de överför smitta blir större ju längre de sitter - borrelia sägs ta 0,5-1 dygn medan TBE smittar nästan direkt. Är fästingen dessutom en vuxen hona kommer hon lägga ägg när hon släpper - upp till 3000 ägg. Som ÅsaF säger ska man undvika att klämma på kroppen - en fästingsnara är att rekommendera.
Lite mer info: http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/fastingar.75.html
Och djur kan bli smittade av flera sjukdomar som fästingar bär. Ännu en bra sida som också tar upp symptom hos djur som blivit smittade: http://www.vitadix.com/fakta.asp
Hoppas det löser sig för er :) Min hund har haft fästingar hur många gånger som helst utan att bli sjuk (nuförtiden slipper vi det tack vare antifästinghalsband). Han hade också ett 40-tal efter att ha rymt en gång, lagom trevlig upplevelse.