Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 586 ggr
[HannahoHenrik]
0

(Ma)nilla kommit hem!

Nu har tjejen vi hämtat i Lund kommit hem. En väldigt liten och livlig tjej. Vi döpte henne till Manilla hon hette innan Nilla men vi vill fortsätta på vårt huvudstads tema så det fick bli Manilla. Havanna var kanske inte lika glad o se Manilla de har rykt ihop några gånger vilket lett till att någon av dem skrikit och släppt ut sin ökända lukt. Så dt har blivit bad nu på morgonen. Havanna har övertaget eftersom hon är betydligt större än Manilla fast Manilla är så snabb o vig så det är svårt att keep up with her. Några tips på hur man ska få dem o tycka om varandra snabbare?

Malena
0

Grattis till den nya tillökningen!! Jag har aldrig haft några problem att sätta ihop några utav min illrar så tyvärr har jag inga tips men vill ändå gratulera och önska er lycka till =0)

Madde
0

Grattis.

Här hemma hade vi det mycket när vi tog hem benjamin till xander. Då var det bråk för våran del i en månad. Men att komma bort på neutral mark brukar fungera. Gjorde det för Elvis och triss i alla fall.

Så det kan man ju testa. Havanna bor ju redan där och tycker väl att hon tränger på när hon varit ensam ett tag.

Hoppas att det löser sig snabbt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

elinn
0

Det är jag som har Elvis och Triss som Madde pratade om. Elvis hade vi före Triss och det var han som hela tiden startade bråken. Från början var det inget som hjälpte för oss. Vi provade hålla Elvis så Triss fick komma fram och nosa men då var hon redan så rädd för Elvis så hon kom inte frivilligt och så fort vi lyfte henne  i närheten av honom så började hon skrika, vi hade galler mellan dom så dom kunde se varandra utan att komma åt varandra. Vi lånade hem en "utomstående" iller som vi visste Triss kom bra överens med för att se om han skulle hjälpa till att "försvara" henne, vi förökte med att säga ifrån ordentligt åt Elvis när höll på, men inget hjälpte.

Så åkte vi bort en helg till Chrille och Madde och när vi kom hem så, vips var allt bra. Visst händer det fortfarande att dom ryker ihop men inte alls ofta. Innan så sov hon med oss i sovrummet om nätterna men när vi var borta och sedan vi kom hem har hon sovit tillsammans med Elvis och Chiquita ute i vardagsrummet. För det mesta utan problem.

Det med neutral mark tycker jag ni ska försöka med. Jag tror att när dom kommer bort dit dom inte känner sig hemma så har dom bara varandra att "anförtro" sig till och då går det inte att bråka.

Jag vet inte, vi kanske bara hade tur som fick det att fungera men jag tycker absolut att ni ska ge det en chans, för tro mig jag vet att det inte är roligt att ha två illrar som inte kommer överens. Så hade vi det i två månader och det var mer än väl…

[HannahoHenrik]
0

Oki tack så mycket för tipset Elin o Madde ska pröva det där med neutral mark och se om det blir bättre. Förhoppningsvis så har vi lika tur. Vore så skönt om tjejerna kunde bli bra kompisar och leka o busa ihop utan att det slutar med skrik

Faxlin
0

GRATTIS !!!

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Ja jusst ja. Bilder. Får vi se bilder på henne? hihi

Audiatur et altera pars

elinn
0

#4 Leker tillsammans gör Elvis och Triss inte. Inte än iaf men någon gång förhoppningsvis.

Lycka till med tjejerna och hoppas dom kommer bättre överens snart =)

AmmiG
0

Grattis till nytillskottet! Vill gärna se bilder på pälsarna.

Hoppas det ska gå bra, när dom får möjlighet att träffas på neutral mark, hemmet är ju Havannas revir. Tålamod är det viktigaste man behöver.

[HannahoHenrik]
0

#6 ska bara köpa nya batterier till kameran sen lovar jag att det blir bilder =)

Madde
0

Hur går det för er med Manilla. Går det bättre med illrarna ihop eller är det fortfarande lite tjafs??? Vore som sagt jättekul och se lite bilder på henne. =)

[HannahoHenrik]
0

Det går bättre de bråkar inte lika ofta längre men än är de långt ifrån vännen, men det kommer nog snart det med. Vi har prövat att vara på neutral mark o vi tror att det hjälpte lite. Vi ska försöka ordna så de får träffa andra illrar på neutral mark o se om det hjälper ytterligare. Nu har jag äntligen lyckats ta några kort på Manilla det är inte lätt! hon springer och hoppar som en tok, bilderna ligger på vår press under fotoalbum.

Madde
0

vad kul. Du har inte lust och lägga in några här under den här tråden oxå. =) Är ju så kul och se bilder i trådarna. =)

[HannahoHenrik]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej ska bara ta reda på hur man gör……….. funkar det?

[HannahoHenrik]
0

o en till

Madde
0

Det fungerade ju fint det. =) Såg henne och hon var jättesöt.

elinn
0

Åh vad roligt att höra att det fungerar bättre för er =)

Även om dom fortfarande inte är bästa vänner så slipper ni bråk och det är skönt och förhoppningsvis ändrar det sig så dom blir vänner =)

UlrikaD
0

Hon var ju hur söt som helst!! Jag säger bara: pasteller=kärlek!Kyss

[Luna]
0

vilken sötbos. vart i lund hämtade du?

[HannahoHenrik]
0

tack tack. Jadu ingen anning om vart i Lund det var, hmm men i början av Lund man behövde inte åka igenom Lund utan om man kommer ifrån norr så var det alldeles i början? eller jag har ingen anning tyvärr =)

[HannahoHenrik]
0

Förresten någon som har några tips på hur man kan få Manilla o inte vara rädd för Havanna? för det är det som är problemet Havanna försöker leka med Manilla som blir sur och väser och försöker bita Havanna o då blir ju förstås även Havanna förbannad o sen är bråket igång. Så som sagt några tips för att få henne mindre rädd?

[HannahoHenrik]
0

ingen som har några tips??

AmmiG
0

Den som bäst kan ge svar, är nog sofieManne. Hon har ju kämpat med Kola nyligen, med bra resultat. Kolla Kola-tråden, kanske finns något tips där.

[HannahoHenrik]
0

okej ska titta i den tråden tack för tipset Ammi

AmmiG
0

Önskar jag kunnat hjälpa er mer! Det går säkert bra att PM:a sofieManne, då kan du nog få mer ingående info, om hur dom gjorde. Lycka till, Ammi

Madde
0

Hur går det för er med Manilla??? Vore kul och se lite kort på tösen. =) Kanske det blir något fint sommarkort som ni kan ha med i sommartävlingen. =)

Faxlin
0

Hur går det mellan Manilla och Havanna nu?
Vore roligt att få veta. Kanske kan vi annars slå våra kloka huvuden ihop om du inte hittade svaret i Kola tråden.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

[HannahoHenrik]
0

jodå det går faktiskt jätte bra mellan dem, de leker till och med tillsammans så det har inte varit några problem alls på några veckor. Så det är jätte skönt. Hon verkar trivas bra dock har hon den dåliga ovanan att bita folk som kommer o hälsar på oss o det har gett henne lite dåligt rykte =(. Menvi älskar henne ändå =), förhoppningsvis är det något vi kan lära henne att sluta med hon har som sagt blivit omplacerad en gång innan hon kom till oss kanske därför hon är lite bitskare

Faxlin
0

Skojigt att höra att det går så mycket bättre. Trist att hon biter era gäster bara. Har du sagt åt gästerna att de lär säga ifrån åt henne?

Audiatur et altera pars

[HannahoHenrik]
0

Jo men de flesta vågar inte de börjar bara skrika o springa runt, och det hjälper ju verkligen inte då blir hon ju ännu mer uppspelt. Spelar ingen roll hur många gånger jag säger att man måste säga ifrån o inte börja springa för då biter hon bara ännu mer =(

Faxlin
0

hmm, ja det är då inte rätt sätt att få henne att sluta. Hon kommer få ett ego stort som en grizzlybjörn om de inte slutar.

Audiatur et altera pars

[HannahoHenrik]
0

Nä jag vet det har blivit ett problem här hemma känns inge kul att behöva stänga in dom när vi har besök heller. Spec inte havanna som inte gjort något men folk blir rädda för henne också fast hon är världens snällaste för de tror att hon också kommer bita dem för Manilla gör det. Det är jätte jobbigt =(

Lägger in en bild på lilla Manilla här är stackarn alldeles nyvaken

[HannahoHenrik]
0

och här är en när hon ligger o latar sig i gräset