Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1463 ggr
jocke123
1

Ulnarisinklämmning?

Hej,
misstänker Ulnarisinklämming på vänster hand.

Har sedan i Söndags (9 dagar sedan) konstant haft stickningar, känselnedsättning och försämrad rörlighet, svullnadskänsla i hela lillfingret och sidan av ringfingret som gränsar till lillfingret samt ner på höger sida handflata.

Detta är konstant, natt som dag. Börjar även få värk på undersidan armen från handen mot armbågen nu.

Var hos en läkare förra veckan som sa att det går bort, men jag tycker mig inte känna att det går bort.

Läste en artikel om det hela här:
http://www.orthopaed.se/information/Information%20om%20ulnarisinkl%C3%A4mmning1.pdf

Hur länge skall jag vänta på att det går bort av sig själv?

Vill ju inte skada nerv/muskler pga att jag inte gjort någon åtgärd, om det är inklämnin.

Vårdcentralen har inte tid och jag har ingen lust att betala 200 kronor akutvårdcentral för att en till läkare tittar på mig ochsäger att det går bort.

Någon som varit med om liknande symptom?

Går det bort, eller skall jag kräva mer av dem? 

Lider inte  fruktansvärt, men får svårt att skriva på tangentbord, spela gitarr går inte, bära annat än lätta saker svårt med vänster hand. 

Tacksam för alla  svar,

- Jocke

Fruttisen
0

Kommit lite fel? =S

sarae
0

jaghade samma sak i våras. Fick använda ett handeldskydd i ca 3 månader. Om det inte försvann efter det så var enda sättet att operera. men efter ca 2 månader var det borta. så gå till läkaren, det är värt det

jocke123
0

Hej,

tack för svaret. Hur hjälpte det med handledsskyddet? Lindrar det symptomen? Gissar att det kan vara var som helst  från handled til armbåge som problemet sitter här, men jag får väl gå till doktorn igen.

Var det svårt att få dem att erkänna att du var 'sjuk' ?

Mvh,

- J

sarae
0

#3 det hjälpte kanon. det kändes snabbt mycket bättre. Det tog väl 2 läkarbesöl innan de konstaterades . första besöket uteslöt de att det inte var diabetes. Andra besöket skikades jag till en ortoped som sen remterade mig vidare till ett ställe jag fick handledskyddet

jocke123
0

Hej,

ok, tack. Skönt att höra lite från någon mer som haft detta. De vill ju inte ta emot mig på vårdcentralen, inga tider förrän i April…

Mvh,

- J