Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 372 ggr
LiindaLarsson
0

*Recept*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här inne kan ni ta recept och ge recept :) istället för att jag ska skicka recepten åt alla som vill ha dom :) (blir jobbigt)  här får ni hämta dom själva. Fråga om nått recept och jag skriver upp det här inne..

Först ut är

Mocka-Rutor..

_

Mockarrutorna har jag inget recept på, men jag har det i huvudet sen jag var liten när mamma bakade på hennes sätt :) men nu ska jag inte slösa bort din tid med historia haha

_

Du ställer ugnen på 175 g

Du smörar en djur fyrkantig ugnsform..

sen när du har smörat klart sätter du ströbröd i formen och ser till att det kommer överallt på smöret, det som blir kvar i formen slänger du bara ut. (obs det här är en dubbelsatts för en satts blir alltid för lite)

**

4ägg

4 dl Strösocker

6dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

3 dl vatten

1 eller 2 matskedar kakao

**

rörom det riktigt ordentligt med en träslev sen häller du bara ner det i formen och sätter in den i ugnen i 30 minuter (använd gärna en slikepott för att får ut all smet.. samma använt för att få ut all glasyr oxå)

sen sticker du i den med en tandpetare eller potatis petare.. är tandpetaren klibbig när du drar upp den så kan du ha kakan inne i ugnen 5-10 minuter till, annars är den klar.. sen låter du den svalan så den inte är varm när du ska sätta på glasyren för annars smälter glasyren och kakan blir förstörd..

Glasyr**

florsoker

vatten

kakao

**

finns inget speciellt hur mycker man ska ha du, sätter i florsocker och kakao rörom det.. sen häller du smått småt med vatten tills det blir som en kräm då är den klar men tänk på att gör rätt mycket om det ska räcka över hela kakan.. sen när du satt på glasyren på kakan sätter du Strössel i vad som hälst jag brukar använda olika färger för det blir så fint :) sen skär du upp den i fyrkanter :) sen är den KLAR :)

**

Blåbärs-Muffins

**

Blåbärs muffins för 12 muffisar ska du ha 24 så vet du ju att du gör dubbel satts

**

ugnen på 200 grader

**

sätt ut muffins formar på 2 plåtar med bakplåtspapper på en av varje 12 på varsin plåt

rörner det har i en bytta

**

1 dl strösocker

**

½ dl Mjölk

**

50g smör smält det i en kastrull sen i byttan

1½ dl vetemjöl

1tsk bakpulver

1tsk vaniljesocker

1 msk kakao om du vill att muffisarna ska vara brunna annars häller du inte i det..

**

kakao om du vill att muffisarna ska vara brunna annars häller du inte i det..

sen häller du ner tinade blåbär ner i smeten du sätter ju blåbär beroende på hur mycker du vill ha i dina muffisar..sen rör du noga ihop detta.. sen hälller du ner dom i muffins formarna som står på plåtarna, använd gärna en slikepott om du vill ha ut det sista. sen sätter du in muffisarna i ugnen på 12 minuter

sen är det KLART

Lycka till och varsegod

Mvh Linda Larsson (KOMMER MYCKET MER, MEN HAR INTE TID ATT SKRIVA UPP MERA JUST NU =)

LiindaLarsson
0

förlåt att jag gjorde den har tråden.. men det blir ju jobbit som småning om att skicka till alla och sitta och skriva recept jag har ju annat för mig oxå :)

AlbaStiffler
0

Bra drag! Mitt saliv börjar nå knäna snart. Blåbärsmuffins lät superlajbans.

LiindaLarsson
0

tack :)

LiindaLarsson
0

putt på dej din lilla tråd

sarae
0

har puttat upp ett gott recept oxå ;)

LiindaLarsson
0

lägg in den här om du vill

sarae
0

#6 nja det receptet ligger redan inlagt i vår artikel kategori för recept. så det får nog ligga kvar där ;)

LiindaLarsson
0

putt putt det var väll nån som undrade var den var??