Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 423 ggr
Fruttisen
0

Tuggummi!!

Om illern har svalt ett tuggummi, vad ska man göra?? Paraffinolja? Eller bara vänta tills det kommer ut?

Sara
0

Skulle rekomendera parafinolja samt sträng uppsikt över illern. Vid mista tecken på att den inte mår så bra - in akut och gör en kontraströntgen.

Tuggummi är ganska stort så det kan gott hända att det inte kommer ut den naturliga vägen.

Sara

Fruttisen
0

Hur mkt ska man ta egentligen?

Sara
0

2-5 ml står det för djur under 3 kg.

Sara

Sara
0

Spyr illern, får diarée, bajsar inte alls, blir slö, vill inte ha godis osv så snabbt in till veterinären. En operation är det enda som fungerar i såfall.

Sara

Fruttisen
0

Parrafinoljan dyker upp om ca 15 minuter…är nära till veterinären iaf. Hmm, dumma matte som glömde…aja…tack för hjälpen iaf. Får se hur det går, nu sitter dom i karantän i köket iaf…

Fruttisen
0

Nu är jag hispig….hon har iaf ätit massor av torrfoder nu och druckit…men är ju sovtider nu…nosen är väl varm å torr när dom sover också väl?…*gaaah*

Sara
0

Ja det är det. Vanligt sömn är ok men om han mer slö och seg än normalt är det ett tecken.

Håll noga koll på avföringen och peta lite så du ser om tuggummit kommer ut.

Sara

Sara
0

Har din veterinär även jour under natten?

Sara

Fruttisen
0

Okej. Vetten har iaf öppet till kl 22 ikväll…om inte tuggummit är ute innan dess måste vi ju ringa innan såklart.

Sara
0

Ja det borde vara ute innan dess.

Sara

Fruttisen
0

Två bajsar har kommit ut, inget tuggummi…gav andra tjejen parrafinolja också- fast jag är 90% säker på att det är den andra…men men. Om tuggummit inte är ute efter 4 timmar, ska man ringa vetten oavsett ifall illern äter skuttar och verkar må bra?

Faxlin
0

#11; Sitter tuggumit fast där inne kan den ställa till skada i alla fall. Det kan i vissa fall ta flera veckor men det brukar komma. Så jag anser att man ska åka ändå. Och att man ska begära en kontraströntgen. De missar ofta främmande saker med vanlig röntgen och ultraljud nämligen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fruttisen
0

#12 Gaaah!! =(( Själv kan man knappt tugga tuggummina för att dom är starka, men dom små kräsna filurerna kan minsann svälja ner vad fasiken som helst- så länge det inte är nyttigt =P

Sara
0

Haha.. Jo.. Min Norp opererades för 2 främmande kroppar för en och en halv vecka sedan, kostade 16000:-.

Sara

Fruttisen
0

Är det någon här inne som faktiskt har haft en iller som ätit upp ett tuggat tuggummi ?

Faxlin
0

#15: Nej jag har klarat mig från det i alla fall. Kanske för att jag har pippi på att svälja dem själv :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Nej, bara Norpan som åt upp två gummiploppar.

Sara

UlrikaD
0

Hur har det gått?

Fruttisen
0

#18 Jodå, jag avaktade. Båda har lagt fina bajsar under natten och maten har försvunnit som vanligt ur skålen. Nosarna är kalla och aktivitetet är på topp :) En bajs var ju lite segare än dom andra…så var nog tuggummit som kom ut…

Sara
0

Hmm.. Ett tuggummi som kommer ut de vägen är nog ungefär i samma konsistens som när det åts upp. Tuggummi bryts väl inte ner?

Sara

skrollan
0

Nej, det kan väl inte vara det? såna fall borde ni sett det , genom att det såg ut att vara i samma konsistens som innan.. hmm. Jag skulle absolut ta dem till vertinär för den säkra sidan, usch skulle aldirg förlåta mig själv annars =( lycka till!

Fruttisen
0

Ringde veterinären nu…dom sa att ifall jag gett paraffinolja och illern äter/bajsar/skutter runt som vanligt ska det inte vara något problem. Tydligen kommer tuggummi ut ganska bra, ännu bättre med paraffinolja :) Fick också rådet att ge lite sparris.

Sara
0

Då håller vi tummarna!

Tänk bara på att det kan ligga kvar i magsäcken ett bra tag utan att ge symptom så håll lite extra koll.

Sara