Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 5396 ggr
LiindaLarsson
0

Kattsand!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rekomenderar att man använder FRESH & EASY kristallsand,

Positivt

Det positiva är ju att  det är

• Snyggt
  • Luktar mindre,
  • Dammar inte,
  • Visar när det är mycket bakterier i sanden (färgen blir gul då man ska byta ut till nytt)

vissa katt sand dammar ,luktar illa man ser inte om det är kiss i den,

Negativ

jag ser inget negativt med sanden,

men det finns ju lite, att

• Vissa illrar leker i det (inte min)
  • Det går inte att slöa som med annat katt sand (ta bort det när man känner för det, men ser direkt när man ska byta genom att den gula färgen kommer fram, från jätte fin vit till ful gul.. så klart man byter direkt då den fula sanden kommer. 
  • Dyrare än annan sand (men det är du och din iller värd)
  • Sanden ska inte silas eller nå liknande, det är därför det blir gult för att man ska byta ut allsand,

Annars finns det inget.. därför använder jag det,

LiindaLarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sen själva sanden :)

Tesan
0

Använde den oxå ett tag o som du själv skriver så tycker även jag att den är kanon……. förutom priset, dyrare får man bannimej leta efter!

Av den anledningen så bytte jag o har nu Toa-lätt, helt ok den med tycker jag!

FerretCrow
0

jag tycker det är äckligt då det blir skrikande gul av kisset direkt så det ser inte fräscht ut efter dom kissat en gång.

Tyson07
0

Jag använder vitakraft (den som klumpar sig). Och jag byter bara ut all sand typ en gång i månaden. Superbra sand =O) Klumpar sig perfekt.

TottsiGirl
0

Har aldrig testat den kristallen men ja använder träpellets och de funkar så underbart bra så ja har inga planer på att byta :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

HannaM
0

jag har kristallerna i reseburarna av den anledningen att det inte klumpar alltså slipper man sandlådegeggamojja som det annars blir när våra leker med vattnet… i övrigt tycker jag det är helt värdelöst.. bajset ligger ju bara uppepå och man måste plocka bort nästan allt varje gång man tömmer lådan eftersom det fort blir gult och äckligt… nej tacka vet jag everclean med cederträ=)

Norrskenets
0

Själv använder jag träpellets och det funkar perfekt här=)

Theres
0

Jag köper sån sand när den är på extrapris =) Har även träpellets och vanlig sand (har 5 lådor)

2 lådor vanlig sand (billig sand som jag köpte på Netto för 15 kr och den funkar minst lika bra som dyr sand upptäckte jag)

1 låda träpellets

och 2 lådor med kristaller =)

Tycker att kristallerna är bra, för bajsen torkar ut när den ligger uppe på kristallerna, så man kan ta bort endast bajset och inga kristaler som följer med… att kristallerna blir gula kan man ju stå ut med, för de luktar inget iallafall =)

golf.ifokus.se

Lenore
0

Vi hade den innan också, helt klart bäst av all kristallsand vi har testat.
Det negativa med den är att om man inte gräver grunt i sanden så att den blandas varje gång när illrarna har kissat (går inte på natten eller när man inte är hemma tex) så rinner kisset igenom till botten på lådan när alla kristaller har sugit upp allt dem kan då våra illrar gärna kissar på samma ställe i lådan alltid. Det gör att man måste städa lådan en gång i veckan iaf och ta bort massa sand och det blir väldigt dyrt.
Skulle tro att den funkar mycket bättre när man bara har en iller.

Vi har nu bytt till Ever Clean (vit eller grön) och den är mycket drygare då kisset klumpar sig så man bara behöver byta allt en gång i månaden ungefär, och tar bort lukten bättre (om man skyfflar sand över bajset eller städar ofta, vilken man ju måste göra ändå för Grumme kan INTE gå på lådan om där är mer än 2 bajsar). Det man saknar med kristallerna är som någon nämnde att dem torkar ut bajset och därmed tar bort lukten effektivt utan att man måste skyffla över eller ta bort den direkt.

Robinsnel
0

Jag tycker träpelletsen är smidigast, mest miljövänligt och fräschast.

bnoffan
0

Jag tycker tyvärr inte att kristallerna är värda sitt pris. Jag kör numera på träpellets och det är hitills det bästa enligt mig. Med både sand och kristaller tyckte jag att det luktade mer.

LiindaLarsson
0

det kanske är bättre dom andra men det tycker inte jag jag, är trä sågspån m.m. allergiker