Medelålder
Man hör ofta folk tala om medelåldern på sin stam. Så nu är min fråga, hur räknar NI ut medelåldern?'
För även om EN iller blev 15 år i stammen och de övriga säg 5 illrarna blev 7 år gamla så är ju faktikst inte medelåldern inte så imponerande (8,333)
så som sagt, hur räknar ni?
Sen har jag hört många säga att medelåldern i deras stam är tex 18 -20 år (!!!!)….är ni medvetna om att för att få det talet måste alla illrar blivit så gamla, eller så måste åtminstonne en stor del av släkten ha blivit långt över 20 år ;)
Du lägger ihop allas ålder, sen delar du summan du får med antalet illrar du har eller har haft om du även räknar med de illrars åldrar som är döda.
Typ så här.
Dino 7år (död)
Aslan 5,7 år (död)
Ronja 1,11 år (död)
Laban 6,8 år (död)
Lilleman 5,7 år (död
Total medelålder på de döda är 5,262 men då det finns ett tal över 5 efter första siffran efter kommat, så höjer jag 2:an till en 3:a. Dvs att de har en genomsnittlig ålder på 5,3 år
Dom levande är följande:
Lina 6,5 år
Tiffanie 4,5 år
Tilly 4,5 år
Kahn 3, 9 år
Nanooq 2,9 år
Agnez 1,11 år
Jazz 1,9 år
Dvs att de tillsammans 20,91 år, dvs att dom har en medelålder på 2,9728571 osv osv. Och sen då jag har en siffra som är högre än 5 bakom kommat, så höjer jag den siffran med 1, så dvs att deras totala medålder blir 3 kg då 7:an höjer 9:an, och den höjer då även 2:a som blir ett helt ental i mitt fall 3 kg.
Jag hoppas att du förstår hur jag menar.
medelålder ska ju räknas ut på samma som medelvärde. Man lägger samman alla illrars åldrar och delar på antalet illrar.
ex) 4+5+6+2+1+5+6+7+8+11+10 = 83 / 11 = 7,57
tack! det var det svaret jag hoppades på ;) Men uppenbarligen verkar ju inte alla göra på samma vis

#2 det där är ju enklaste sättet att räkna ut medlet på tycker jag

Men om man läser på forumet så står det att medelåldern på en illers stam är tex 14 år. Det är ju helt omöjligt ju. Då måste ju alla illrarna i den kullen blivit jäkligt gamla.
#5 eller så blev alla 14 år….det eller att vissa blev yngre å ett gäng blev en bit över 14.