håravfall?
läst igenom alla trådar med håravfall men hittade inte riktigt rätt svar.
jag har en fet okastrerad grabb på 2,1kg. han har två små kala fläckar på magen. kan det vara nått att oroa sig över eller kan de komma ifrån att han gnuggar sin mage mot allt nytt?. hopplös när man är ute. ska rulla runt och gnida magen mot så mycket det går.
sedan även nyfiken hur man skiljer på binjetumör och sommar svans?. har inte det själv men funderade lite när jag läst massa trådar om det. är binje nått som kan smitta från andra. hur uppkommer det?
när kan man oftast se en sommarsvans?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
På sommaren.. 
Binjuresjukdom börjar med håravfall på svansen och upp på rumpan/ryggen så det tror jag inte du behöver oroa dig för.
"Vanlig" sommarsvans så stannar pälsen kvar på resten av kroppen och kommer tillbaka på svansen med vinterpälsen. Dock tror en del att det har sammanband med binjuresjukdom.
Sara
mh men skulle man åka på sommar svansen så hur länge vågar man vänta och se så det inte tappar hår på mer ställen?
är ju bra med snabb vård.
jag har sökt som en galning på en bra artikel om alla sjukdomar, hur de smittas, uppkommer ect. tips på bra sida så man kan plugga på lite för framtiden?
Det jag har upplevt med mina illrar som haft binjuretumörer så drar sig pälsavfallet upp över rumpan och ryggen där pälsen blir gles och torr. De blir aningen tröttare och tappar i vikt. De kan även få brunstbeteende. Binjuresjukdom gör att hormonerna i kroppen ökar.
Så länge pälsen bara ramlar av svansen är det ingen fara. Oftast är det inte nödvändigt med en akut veterinärtid även om pälsen på rumpan/ryggen blir glesare utan man kan vänta nån vecka eller två.
Jag hade en iller som medicinerades mot tumör som fick svårare att kissa och det berodde på att prostatan blev svullen. När binjuren med tumören togs bort gick svullnaden ner på ett par dagar.
Sara
de 2 kala fläckarna, om de sitter ungefär vid ljumsken är ett täcken på kommande pälsbyte. Så ingen fara där. Mitt tips är att ta illern på regelbundna hälsokoller (blodprov, ultraljud etc) en gång per år efter att de fyllt fyra år. Om illern hittils varit frisk, annars får man självklart börja kolla tidigare. Under artiklar hittar du lite info om cancersjukdomarna. Annars e det bara och söka på ferret + adrenal disease på google så får du upp hur mkt som helst om binjuretumörer (samma gäler för Insulinoma, lymphosarcoma osv osv)
ah sweet :-D.. tack så mycket för svaren, lite klockare blev man