Hur håller man en iller?
En person som är ordförande i en djurskyddsföreningen har nyligen blivit av med tillstånd att hålla katter, nu har han tydligen börjat med illrar istället. Fick denna bild via mailen idag ifrån en okänd person, och frågan är om det här är ett korrekt sätt att hålla en iller? Jag har noll erfarenhet, men något säger mig att ryggraden kan ta skada, förutom strypgreppet…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Nja det beror väldigt mycket på hur hårt han håller…man kan hålla det greppet utan att det är obehagligt för iller. Däremot bör man inte hålla dem, utan att ge stöd för rumpan under längre perioder, eftersom det precis som du säger kan på längre sikt ge ryggradsskador.
nejdå illern bör inte ta nån skada av att bli hållen så… man kan iofs inte tyda en sån bild så bra…

Va? En person som är ordförande i en djurskyddsförening har nyligen blivit av med tillstånd att hålla katter? Jaha, då lär ju knappast illrarna få det så mycket bättre. Sen så ser inte det där greppet särskilt trevligt ut heller för den delen.
men det är som alla djur, alla djur ska hållas under rumpan helst!

#3 jag reagerade samma som dig… hur kan man då få vara ordförande?

#5, ja helt sjukt ju 

ja denna person ska isf avsättas och plocka ur föreningen helt tycker ju iaf jag

Bilder är inte lätta att utgå ifrån heller. de är tagna i just det exakta ögonblicket, och det är aldrig hela sanningen.
Kort sagt, svårt att bedömma.. Och vissa bättrar sig faktiskt, jag vill iaf tro det.

Ojojojojoj! Sakta ner nu! Vi vet absolut ingenting om den här personen eller vad som hänt.
Men att döma av bilden är det ingenting som skadar illern! Den har ju stöd mot hans kropp!

#7 haha! jag läste "avrättas". dags att dricka lite kaffe tror jag :P
(skrattar inte åt ämnet utan min fel-läsning)

#10 haha ja så illa är inte mina åsikter=)

så det är okej med stryptag mot djur? Svårt att avgöra hur hårt han håller men eftersom det är en person som tydligen blivit fråntagen rätt att hålla katter, vad får dig att tro att han skulle behandla illrar så mycket bättre?

#12 Kära du, har du någonsin ens hållt en iller? Jag har två stycken illrar som jag håller nästan likadant utan att de tar skada av det. Tvärtom, de tycker om att bli hållna så.
Spekulationer leder ingen vart i det här fallet eftersom vi inte vet någonting om den här personen.

Eh va? Det finns väl andra sätt att hålla dem på än just sådär? Du tycker det är normalt med strypgrepp eller?

#14 Haha ursäkta? 
Jag tycker det ser ut som om han håller illern om bröstet med en finger ovanför frambenen. Det är inget strypgrepp.
Sara

Ja men det är ju bra att veta att det är okej att hålla sina illrar sådär då.

#17 Vi illerägare älskar ju att plåga våra djur så klart man måste ta strypgrepp då! :)

Åsa eller nån som kan får gärna fixa mitt inlägg #12. Det ser ju helt tokigt ut. Har försökt ändra själv men trots att det ser okej ut när man skriver det i rutan blir det ju fel sen när man publicerar det.
bnoffan, vad du säger bryr jag mig inte så mycket om eftersom du säger emot mig om allt. Svårt att ta dig seriöst då.

#19 Hur ska man hålla en iller då? Jag håller alltid mina i princip som mannen på bilden, och inte har dom dött av bruten ryggrad eller andningsnöd ännu…
#19 har försökt, men kan tyvär inte. det är ett problem som uppstår ibalnd, och ibland går det att fixa å ibland vill det inte. Ledsen!

#21 Gah! Vad jobbigt. Aja jag har inte gjort det med flit i alla fall :) Sjysst att du tittade på det.

#19 Är det svårt att ta mig seriöst bara för att jag inte gulligullar med dig? För att jag inte tycker att vi ska döma ut den där mannen när vi trots allt inte vet ett dugg om storyn bakom tråden?
Eller vad är problemet?
Jag vet absolut ingenting om dig förutom att du är fixerad vid minkar. Vet du ens vad det skulle innebära att ha en mink hemma?

nu börjar denna tråd att spåra ur rejält. jag anser att kunde inte manen sköta katter ska han ju inte ha illrar som är mer krävande djur, och sen håller han som dom flesta iller ägare gör. men ska man hålla sädär en lång stund bör man hålla under rumpen på dom. men han kanske var påväg dit med handen men kortet har kanske tages i all hasst.
Nu ber jag er att hålla en trevlig ton i dne här tråden. Triax, jag redigerar även ditt inlägg som jag anser var över gränsen.
Försök diskutera i en trevligare ton hädanefter.
Mvh Sarae, medarnetare

sarae, visst.. tycker inte hon har varit trevlig nån gång mot mig överhuvudtaget här inne. Är det okej att se ner på folk som gillar minkar eftersom bnoffan inte fick nån varning trots att hon ironiserar över mina inlägg?
#27 Att använda svordommar och grovt språk är inte tillåtet. Därför tog jag bort ditt inlägg. Jag bad er båda två att tänka på tonen.
Mvh Sarae, medarbetare

Okej sarae. Sorry. Jag ska ignorera henne hädanefter. Hoppas hon klarar av detsamma mot mig.

#27 Jag har inte någonstans sett ner på dig som person. Det jag ifrågasätter är dina kunskaper kring vad det är för djur du vill ta dig an.
En mink är större och starkare än en iller och kan göra mer skada. Hör efter med Robinsnel här inne hur det är att ha en "problem"iller. Eller Emoflickan..
Träffa skarpa illrar så hoppas jag att du förstår vad jag pratar om. Jag vill bara inte att du tar hem en iller och att det inte funkar.

Ursäkta…men är det inte något missförstånd här.
Man brukar väl inte bli av med tillstånd att hålla I katter.
Tror ni inte att det menas att hålla…alltså inneha katter det är frågan om?
Sen tycker jag inte att det ser väldans grovt ut som han håller.
Lite klumpigt kanske…men stryptag tycker inte jag det ser ut som.
Då hade illern heller inte varit still…tror ju jag.

#31, exakt! Det var ju så jag tänkte i alla fall.
Sådär håller jag också mina ibland *skriver upp sig på listan över dem som plågar sina illrar*

haha jag sätter oxå upp mig sjjälv på den listan ;)
Ärligt, det enda jag reagerade på på bilden var att illern såg väldans smutsig och "ovårdad" ut, men vem vet, det behöver inte alls vara fallet. Den kan vara sjuk eller vad som helst under fototillfället- vi vet inget alls om den saken!
Sättet han håller illern på ser inte alls otrevlig ut för illern. Sådär håller många sina illrar och vet inte en enda iller som tagit skada av det. Ser inte ut som något strypgrepp.
Angående ordföranden i djurskyddsföreningar så är det inte OAVNLIGT att folk inom liknande föreningar behandlar sina egna djur väldigt dåligt. Finns bla ett exempel på en man som är ökänd i flera kretsar pga att han avlivade massvis med friska, hemlösa eller bara upphittade katter och vanvårdade djur.. Ett annat exempel gäller en kvinna som sålde massor med smådjur (kaniner och marsvin mestadels) där det kravlade maskar och flugor i hela burarna, där djur hade dött och blev liggandes i flera dagar och var ett djur sjukt så avlivade hon dessa själv genom att kasta dom i backen.. Djuren matades med fel foder och fck mer eller mindre svälta. Efter hon fällts för vanvård så startade hon upp en djuraffär och håller kurser i hur man sköter smådjur!!!
Hur sådant kan förekomma förstår jag inte…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#36 haha snacka om storleksskillnad ;)

Jag reagerar inte på hur gubben håller i illern, men däremot över hur otroligt smutsig den är, ska en vit iller vara helt gul och till och med brun på magen?? Alltså tror knappast att illern mår dåligt av det, men är ändå fascinerad…

ja som sagt tror dom flesta på detta iFokus står på den nu lista som handlar om att misshandla sina illrar genom att hålla dom på detta sätt
illern var beige och inte vit , vad hemskt att se :'(
Ja, då plågar jag nog mina illrar också grovt :/ Har aldrig märkt att dom varesig fått ont, kommit till skada eller ens tycker illa om det.
Tycker inte att han håller den fel och verkligen inte i strypgrepp.
Vill bara poängtera att albinos oftast kan bli gulbruna i pälsen, särskilt om de går okastrerade. Detta pga av hormoner samt beroende av vad de äter. Så det behöver inte alls betyda att han är smutsig.
#43 Jopp. Har sett en okastrerad albinohane och han var allt annat än vit ;) Han hade precis samma "streck" över magen. Men smutsig var han inte.
Och min lilla hona, när hon kom till mig var underullen gulaktig (hon är viltfärgad) som ett resultat av fisken hon åt.
#43 aha, det visste jag inte, SKa jag lägga på minnet :) man lär sig något nytt varenda dag :D

Jag tror inte att den här mannen varken tar stryptag på illern eller håller illern så att den skadas på ngt sätt. Vem vet, han kanske bara tog upp illern just för det här fotot? Och jag tror säkert att han håller under frambenen också, alltså inte bara runt halsen, men det ser man inte för att hans hand är ju i vägen. Och illern ser väl inte ut att ha ont (då sprattlar de ju och ger ifrån sig ljud)?
Och jag tror knappast att han är ute efter att skada illern.

#44 Har inte alla illrar ett mörkare "streck" längs med magen?