Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 695 ggr
chei
0

kryptorkism

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! jag har en iller som bara har en kula i pungen, och nu är jag lite nyfiken på om den andra ska gå att känna eller se? Han fick följa med till vet. då jag skulle dit med min andra iller, men hon kände bara den som är framme! kan det vara så att han bara har en eller gömmer sig den andra? skulle ju vara bra att veta då han ska kastrares och det skiljer betydligt i pris! kan dom föresten bar ha en? ha det så bra! mvh/Ei.

hehe… måste ju skicka med en bild från när dom var med på sparktur i sin Rusta topdog väska:P

cannaydia
0

hur gammal är din iller? är han i brunst? Vet du om han har kryptorkism i släkten?

chei
0

Han är 9 månader och är brunstig! näe, hans pappa som vi också har hade två kulor innan vi kastrerade han och har inte hört något om att det skulle finnas i släkten iallafall!

JossanH
0

Den andra kulan ligger antagligen kvar i buken och så vitt jag vet så känns inte den. Ni måste alltså antagligen öppna upp honom för att plocka ut testikeln eller vänta med kastrering för att se om kulan kommer ner senare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

http://rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=1309&start=0

Här finns en intressant diskussion gällande kryptorkism!

Sajtvärd på Iller.ifokus

chei
0

tack!:)

Marina
0

När ett djur är krypt så kan man känna den andra andra kulan längre upp, vilket flrenklar operationen för då slipper de leta efter kulan, känns den inte så måste de öppna upp mer  för o hitta den.

chei
0

hm… lejsamt! Har försökt att känna lite själv och vet. har också letat.. det slutade med en iller som satt fast i hennes finger! Men någon kula nr 2 hittades inte. kan det vara så att han bara har en? eller måste man operera för att hitta den?

JossanH
0

#7 antagligen måste han öppnas för att man ska hitta den. har inte hört om någon iller som föds med enbart en kula utan den finns där inne någonstans..

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#7 vad fin han var=)

Sarah
0

Tror oxa den finns dar. Blir ganska smärtsamma operationer för illern. Så om det är kryptorkism vilket är väldigt släktrelaterat hoppas jag att den linjen tas ur avel.

chei
0

#9 tack så mycket! :)

#10 Ja, lite gruvsamt att operara han, dels för hans skull. Men också för att det blir så mycket dyrare!=/ Han kommer det inte att avlas på. Han pappa som vi har, lider inte av det och han är enda överlevande ungen från den kullen så det blir stopp på den här linjen! + att pappan också är kastrerad och det här är hans enda valp, så om det kommer från han så är det också stopp!

hm… någon som gjort en sån här operation(på sin iller) som vet något om det?

tack för svaren!:)

chei
0

#9 tack så mycket! :)

#10 Ja, lite gruvsamt att operara han, dels för hans skull. Men också för att det blir så mycket dyrare!=/ Han kommer det inte att avlas på. Han pappa som vi har, lider inte av det och han är enda överlevande ungen från den kullen så det blir stopp på den här linjen! + att pappan också är kastrerad och det här är hans enda valp, så om det kommer från han så är det också stopp!

hm… någon som gjort en sån här operation(på sin iller) som vet något om det?

tack för svaren!:)

Marina
0

Det ska inte vara värre än att kastrera en hona om det är en duktig veterinär, ingen direkt svårt ingrepp, enda är ju att de får leta efter kulan och det blir ju lite merjobb. Men om man inte kastrerar ett djur osm är krypt, så är risken för testikelcancer större iom att det blir fel värme på den testikel som ligger i buken.

chei
0

Okej! Tack Marina!:) jo, jag ska kastrera han! Han har börjat lukta så illa:P

chei
0

Nu är han operard. och bara en kula hittades, trotts att tre vetrinärer, (4 allt som allt) kollat! så han hade nog bara en kula! någon som har nått tips på hur gör det bästa möjliga för att min tjockis ska få det bra medan han läker?

UlrikaD
0

Skönt att det gick bra. Min Nalle kastrerades i torsdags och han har inte betett sig som om han har varit opererad över huvud taget. Han har busat och lekt precis som vanligt.

skrollan
0

#16 Brukade nalle vara på dina honor? UNdrar hur fort dem låter honorna vara? groggie lämnar inte skrollan en lugn stund!

chei
0

#17 när Gere bleev kastrerad ifjol så hade vi bara han! Men han ändrade betenede på typ en dag! så antar att det kan gå ganska fort! :)

sarae
0

vissa hanar blir snabbt av med beteendet medans det på andra kan hålla i rätt länge efter kastreringen.

UlrikaD
0

Nalle var på ALLA. Varför begränsa sig till honor liksom. Finns inte någon här hemma som klarat sig undan hans påsättningar. Inklusive mina fötter!!!Förvånad Men idag exakt 7 dagar efter kastreringen har jag bara räddat ett våldtäktsoffer två gånger. Till skillnad mot förra veckans kanske femtio gånger. Så det finns hopp!Skrattande

skrollan
0

haha, då håller vi tummarna för det :) vad intresserad eftersom jag hört att ni har vilda våldtäksmän hemma hos er, du och sara :)