Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3431 ggr
chei
0

nyoperead.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör man det bästa möjliga för en nyoperad iller? sen så undrar jag man ska tvätta såret ofta? han drar sig ju i pisset när han pissar så är rädda att det inte är så bra för såret…. och hur ska man göra för att hålla dom lugna? ska ju hålla dom särade, men dom vill ju till varandra så det var ett himmla kraffsande på dörr förut…och är det stressande för han att höra Gere vilja in hela tiden?  usch, jag vet ingenting!

bara en kula hitade dom också, så han hade nog bara en 1. skrev under kryptorkismtråden också nyss. men kom på en massa saker att fråga så gjorde en ny istället!  Enda bra var att dom tog betalt för en vanlig kastrering, fast dom skar upp han. För eftersom dom inte hittade kulan, trots att tre vetrinärer hade letat,  så behövde vi inte betala dom 1080kr som det skulle kostat att plocka ut kulan ur magen. Man undrar ju vad det är som kostar, om själva operationen inte kostar något, är det bara utplockning av kula som kostar egentligen?:P

FerretCrow
0

huga lillkillen

ferretgirl
0

När jag har opererade illrar så tvättar jag av såret 2 ggr/dag så fort som jag får ta av bandaget när det gäller tikar iallafall. Bandage brukar dom inte sätta på en hane, men min veterinär gör det på tikarna. Det är en typ av tampong som ska sitta över såret dom första 2-3 dagarna, sen klipper jag själv av det eller dom 2 stygnen som hon satte för att hålla den på plats. Sen på 10 dagen åker jag ner till henne, så tar hom bort dom 4-5 stygn som hon har sytt igen såret med. På hanarn använder hon tråd som löser upp sig själ, så hon syr dom in ifrån för att illern inte själv ska kunna tugga sönder stygnen. På tikar använder hon stålstygn utvändigt.

chei
0

#2 tack! ja, vi får välja själva om vi vill ta stygnen på dag 10 eller inte. Men varför gör de olika på tikar och hanar? känns lite skumt med ett oskyddat sår på magen, lär ju kunna bli äckligt när han pissar? och drar sig mot lådkanten när/om han får för sig att gå på den! och vad tvättar du med? var pojkvännen som hämtade hos vet. och han frågade inte:P

skrollan
0

syr dem på illrar? jag trodde dem limmade eller något? får man välja själv? Nu blir jag nervös att inte min vetrinär vevad han ska göra imorgon =(

chei
0

#4 Lillen sydde dom på magen… men pungen lämnade dom öppen! försökte ta en när bild, men har teleobjektivet på kameran så blev lite skumt:P

Sara
0

Jag tvättar inte såren alls om det inte är synligt smuts på det. Limmade sår kollar jag bara om de ser bra ut.

Sara

chei
0

tvätta eller inte tvätta?

Sarah
0

Pungen brukar de inte sy och det brukar inte bli problem. Illrar har bra läkkött och får sällan infektioner. Själv har jag koll på såren men rör dem inte. Alla mina har blivit sydda med tråd som försvinner själv.

Sara
0

Det är inte alltid pungarna blir limmade va?

Sara

Lunic
0

Här vart de inga stygn (kastrering). Eller lim.

Lunic
0

#38 jag tycker inte jag skriver och klagar nu utan är faktiskt intresserad och ställer en fråga. Jag är annars inte så mycket för att bara sitta och småprata iller även om de kan va kul de med. Så det blir att jag skriver i trådar som jag tycker är bra eller intresserar mig. Nu tänkte jag alltså inte om man köper en iller med kontrakt och allt utan om nån får tag på linjer av andra uppfödare via omplacering eller så. Alltså situationer där det inte finns kontrakt och man inte vet hur det förhåller sig.

Lunic
0

F-låt det vart fel tråd…

Lunic
0

Jo jag ville säja oxå att jag fått höra av vet att man inte skulle tvätta alls om det inte blir smuts och då bara försiktig tvätt med ljummet vatten eller steril saltlösning (fås på apotek).

Sara
0

Men alltså, låter de pungen bara vara helt öppen då? Nått måste de väl fästa sårkanterna med.

Sara

Lunic
0

Såg ut som ett jättelitet hål som drar ihop sig av sig självt när sårkanterna "torkar" och klibbar ihop (koagulerar?). Det kan komma lite blod men blöder annars just ingenting. Det torkar liksom bara ihop.

Gilla
0

Dookies mage ser fin ut tycker jag.
Kastrerades i förrgår…
Här är det inre stygn o de ska inte göras något med om det inte ser infekterat ut.
O det tycker inte jag att det gör.

När Marwin kastrerades förra året så syddes ingenting utan det snittet läkte jättefint.

ferretgirl
0

Här är ett foto på hur Lillemans såg ut en timma efter sin kastrering. Han är helt utslagen av sprutorna han fick, dom verkade i ca 3-4 timmar innan han var sig själv igen. Tyvärr så ser man inte så mycket av själva såret, men manser att det är lite blod vid bakbenen.

[tiiia]
0

jag hoppas att dior kan förlåta mig för denna intima bild på honom.Oskyldig Så här såg det iaf ut dagen efter att han hade blivit kastrerad. inga stygn så jag antar att de limmade eller ngt.

ferretgirl
0

#18# kan vara att dom har använt invändiga stygen, dom ser du inte och ska inte tas bort då dem försvinner av sig själv efter ca 1 månads tid eller så om jag förstod min veterinär rätt. Hon använder alltid invändiga stygn på hanar numera, förr så sydde hon inte alls. Detta för att på vissa hanar kan det bli en svullnad i pungen av blod, och detta måste då öppnas igen för att tömmas ut. Men sedan hon övergick till invändiga stygn så har hon sluppit att få hem både iller och katthanar som har hemmatom i pungen.

pyronella
0

hittade de inte den andra kulan?

frithz var kryptorkid, och de skar upp hela magen på honom, ända upp över bröstbenet. så vana var de vid illrar =/ man tycker att det första stället man borde leta på skulle vara i ljumskarna, och kan man inte palpera den så gör man ett ultraljud för att hitta den. har aldrig hört talas om något djur som haft kulan ända uppe i bröstkorgen. 

då detta var på ultuna i uppsala misstänker jag att de haft honom som förevisningsobjekt för studenter, men det kan jag inte bevisa. kan inte tänka mig att någon veterinär skulle tro att den satt så långt upp. till slut hade de stängt honom, och skurit upp honom på nytt, den här gången på rätt ställe i ljumsken och tagit ut den. han var inte "kontaktbar" på tio h efter jag fick hem honom, ilskna blåmärken och stora blödningar över hela magen i flera dagar, spåren efter detta var inte helt borta förrän efter 14 dagar. det är lite för lång läketid för en kastrering anser jag….

tänkte att din veterinär kanske letat för långt upp på din iller, om hon inte hittade den?

Norrskenets
0

Huuga "lillgubben" skönt att det gick bra iaf, hoppas han inte har en till kula kvar nudå.

Robinsnel
0

#20 jisses vilken historia! usch!

AlbaStiffler
0

#20> Du anmälde dem inte då… lät ju lite väl grymt, precis som du säger!

skrollan
0

visst får han dricka innan kastreringen, det är bara att inte äta 4 timmar innan? :)

chei
0

#20! det låter ju helt sjukt! Hm… folk får börja hälsa på med sina illrar på vetrinärskolorna och föreläsa!:S

näe, dom hittade bara en! sa att vi får komma tillbaka om han inte sluat bete sig som han gör! för  det var 3 st som hade klämt och kännt, så hoppas det inte finns en till!